Værft: Société des chantiers du Nord et de la Méditerranée, Dunkerque, Frankrig.
Nybygning nr. 310.
IMO nummer: 7907257.
Leveret: 31. maj, 1983.
Status: Ophugget.
Navne
Stena Jutlandica (31. marts, 1983 - juli, 1996)
Stena Empereur (juli, 1996 - november, 1998)
P&O SL Provence (november, 1998 - 15. oktober, 2002)
PO Provence (15. oktober, 2002 - 10. februar, 2003)
Pride of Provence (10. februar, 2003 - januar, 2005)Alkmini A (januar, 2005 - 27. oktober, 2005)
Marketingnavn: Pride of Telemark (18. juni, 2005 - 27. oktober, 2005)
Pride of Telemark (27. oktober, 2005 - 27. oktober, 2011)
Rederier
Stena Line AB, Sverige (31. marts, 1983 - juli, 1996)
Crown Tours BV, Holland (juli, 1996 - 24. juli, 2000)
Charter: Stena Ferries Ltd., London, England (august, 1996 - marts, 1998)
P&O Stena Short Sea Ltd., England (24. juli, 2000 - 15. oktober, 2002)
P&O Ferries Ltd., England (15. oktober, 2002 - januar, 2005)
GA Ferries, Piræus, Grækenland (januar, 2005 - 7. oktober, 2005)
Det Nordenfjordske Dampskibsselskab AS) Kystlink AS, Trondheim, Norge (7. oktober, 2005 - 18. maj, 2007)
Boa Ro-Ro AS (Taubåtskompaniet AS), Trondheim, Norge (18. maj, 2007 - 2011)
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 11. september, 2007
Kort efter midnat natten mellem 10. og 11. september påsejlede Pride of Telemark molens fundament ved anløb af Hirtshals. Farten var ca. 10 knob. Efter påsejlingen passerede færgen ydermolen og fortsatte ind i havnen. 5 minutter senere fik skibet black out. Med hjælp fra en slæbebåd blev Pride of Telemark trukket til kaj. På grund af indtrængende vand hvilede forskibet på bunden af havnen. Ingen kom noget til ved grundstødningen, men langvarig reparation var forestående.
tirsdag 25. september, 2007 - onsdag 26. september, 2007
Bugseret fra Hirtshals til Cityvarvet AB, Göteborg.
torsdag 22. november, 2007 - lørdag 24. november, 2007
Bugseret fra Göteborg til Frederikshavn.
Repeartion påbegyndt ved Orskov Yard, Frederikshavn.
Prøvesejlads.
Flyttet til Sandefjord, Norge for videre oplægning.
Flyttet til Farsund, Norge for videre oplægning.
Afgik fra Farsund mod Ålbækbugten ved Skagen for bunkring. Ankom dagen efter.
Fortsat opankret i Ålbækbugten ved Skagen. I løbet af dagen kunne destinationen på AIS aflæses til "Alang, India".
Afsejlet fra Ålbækbugten med destinationen Alang, Indien.
søndag 11. september, 2011
Pride of Telemark nåede Gibraltar. Opankret øst for havnen.
Pride of Telemark nåede frem til ankerplads ud for Jeddah, Saudi-Arabien.
Ankom til Alang, Indien.
torsdag 27. oktober, 2011
Pride of Telemark sejlet op på stranden ved Alang, Indien.
Supplerende oplysninger
Design
Stena Line
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignaler
LNTC (27. oktober, 2005 - 16. september, 2008)
LNTC3 (16. september, 2008 - 2011)
Flag
| Sverige (marts, 1983 - august, 1996) |
| Storbritannien (april, 1996 - januar, 2005) |
| Grækenland (januar, 2005 - 27. oktober, 2005) |
| Norge (27. oktober, 2005 - 2011) |
Hjemsteder
Göteborg (marts, 1983 - august, 1996)
Langesund (27. oktober, 2005 - 2011)
Dimensioner
Længde overalt: 154,9 m, Bredde: 28,48 m, Dybgang: 6,3 m
Tonnage
BRT: 16494, NRT: 8020, DW: 3100
BT: 28559, NT: 8568 (2005)
Kapacitet
2204 passagerer, 86 køjepladser, 600 personbiler, 1640 lanemeter
Fart
Fart: 20 knob
Maskineri
4 stk. Sulzer diesel, 25612 kW
5 stk. Sulzer diesel hjælpemaskine, 4800 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 7. februar 2008. Senest revideret: 31. oktober 2011.