Korsør
Billede fra Poul Olsens samling.

Korsør

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 177.
IMO nummer: 5193917.

Bestilt: 22. april, 1926.
Kølstrakt: 29. april, 1926.
Søsat: 11. december, 1926.
Leveret: 14. maj, 1927.

Status: Ophugget.

Navn

Korsør (11. december, 1926 - 1981)

Ruter

Korsør - Nyborg (godsfærge) (23. maj, 1927 - 31. maj, 1927)
Korsør - Nyborg (1. juni, 1927 - 31. maj, 1980)
Københavns Frihavn - Malmö (afløserfærge) (1949 - 28. maj, 1980)
Halsskov - Knudshoved (1957 - 1. maj, 1980)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (14. maj, 1926 - 12. juni, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 1981)

Hændelser og særlige begivenheder

Se yderligere 1867 hændelser for Korsør

torsdag 22. april, 1926
Kontraheret som nybygning nr. 177 ved Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S.

lørdag 14. maj, 1927
Tur til Nyborg, med Korsør afgang 12.30, på vej tilbage til Korsør blev færgen overtaget af DSB, (pris 3.176.668,94 kr).

onsdag 1. juni, 1927
Første tur med passagerer var afgangen fra Korsør kl. 10.48.

onsdag 24. oktober, 1934 - lørdag 24. november, 1934
Orlogsværftet i København, færgen blev underkastet en omfattende ændring af dækssalonerne for 1. klasse, hvorved også spisesalonen er blevet udvidet og 1. klasses toiletter forandret, ligesom ny salon for ikke-rygere og hall indrettet, alt i lighed med motorfærgen Sjælland.
Ventilationen i 1. klasses rygesalon udvidet. Drivskruer blev skiftet.

lørdag 12. november, 1949 - mandag 12. december, 1949
I fart Københavns Frihavn-Malmø (første sejlads på denne overfart).

torsdag 1. maj, 1980
Sidste tur med passagerer og biler, Knudshoved 05.11, Korsør 06.22.

onsdag 28. maj, 1980
Sidste tur: Frihavnen 18.05-Malmø 19.30; Malmø 20.11-Frihavnen 21.33.

lørdag 31. maj, 1980
Sidste tur: Korsør kl. 03.40 - Nyborg kl. 04.52; Nyborg kl. 05.32 - Korsør kl. 06.45.

onsdag 25. marts, 1981 - mandag 20. juli, 1981
Ophugget i La Arena, Desguaces Lezama, S.A., of San Esteban de Pravia. Ophugning påbegyndt 25. marts, 1981.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Se yderligere 1867 hændelser for Korsør

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OXKS (1926 - 1981)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1926 - 1981)

Hjemsted

Korsør (1926 - 1981)

Dimensioner

Længde: 95 m, Længde overalt: 96,8 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 4,27 m

Tonnage

BRT: 2398, NRT: 991, DW: 660 (1926)
BRT: 2362,52, NRT: 955,49 (1934)

Kapacitet

1500 passagerer, 70 personbiler, 3 jernbanespor, 241,60 m spor

Fart

Fart: 15,5 knob

Maskineri

2 stk. 8-500 MF B&W diesel, 4400 ihk (1927 - 1967)
2 stk. 1226-MTB-40V B&W diesel, 3960 ehk (1967 - 1981)
2 stk. fastbladet propel (1927 - 1967)
2 stk. propel med justerbare skrueblade (1967 - 1981)

Billeder af Korsør

Oprettet: 9. februar 2008. Senest revideret: 10. august 2019.