Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. 297.
IMO nummer: 5171579.
Bestilt: 19. december, 1947.
Kølstrakt: 14. januar, 1949.
Søsat: 15. september, 1949.
Leveret: 24. marts, 1950.
Status: Ophugget.
Navne
Jens Bang (24. marts, 1950 - 19. januar, 1971)Naias (19. januar, 1971 - oktober, 1984)
Ruter
København - Aalborg (1. april, 1950 - 21. juni, 1969)
København - Oslo (afløserfærge) (12. april, 1950 - 7. juni, 1950)
København - Århus (afløserfærge) (26. juni, 1968 - 11. august, 1968)
Århus - Helsingborg (21. juni, 1969 - 18. august, 1969)
København - Århus (21. juni, 1969 - 2. oktober, 1970)
Piræus - Syros - Tinos - Mykonos (1971 - juni, 1984)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (24. marts, 1950 - 19. januar, 1971)
Sbarbara Compania Maritima S.A., Piræus, Grækenland (19. januar, 1971 - 1976)
Kriton Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1976 - 1979)
Naias Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1979 - oktober, 1984)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvetur.
Afsejlede fra værftet.
Prøvetur på Øresund.
fredag 4. november, 1955 - torsdag 15. december, 1955
Ombygget i Helsingør. Kranerne agter blev fjernet, og passagerfaciliteterne udviddet.
mandag 6. februar, 1956 - torsdag 1. marts, 1956
Oplagt på grund af is.
søndag 12. februar, 1956 - mandag 5. marts, 1956
Oplagt på grund af is.
mandag 19. marts, 1956 - tirsdag 24. april, 1956
Oplagt i København på grund af strejke.
lørdag 5. maj, 1956 - torsdag 24. maj, 1956
Oplagt på grund af strejke.
Grundstødt på rejse fra Ålborg til København med passagerer og stykgods. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Grundstødt d. 5. feb. ved Sjællands Ø.-kyst. Strandingsindberetning dat. 5. feb. Søforhør i København d. 12. feb. Kl. ca. 0725 blev J.B., der i stille vejr med tæt tåge var for indgående i Kronløbet, lagt stille ved den røde 2-kost S. for Stubben afventende et andet skibs passage. Da strømmen satte hårdt N. på, drejedes bb. over med frem på maskinen. Under drejningen tog J.B grunden på Stubben ca. 200 m NØ. for den røde 2-kost og blev stående. Kl. 1900 kom skibet flot ved fremmed hjælp. Ved grundstødningen blev stb. skrue stærkt beskadiget.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes usigtbart vejr i forbindelse med strømsætning.
Renoveret.
fredag 2. oktober, 1970 - mandag 7. december, 1970
Oplagt i København.
Forsejlet til Frederikshavn, i dok.
fredag 11. december, 1970 - januar, 1971
Oplagt i Frederikshavn.
Solgt til Sbarbara Compania Maritima. Overtaget 19. januar.
Solgt til ophugning i Elefsis, Grækenland.
Supplerende oplysninger
Design
Palle Suenson: indretning
Kendingssignal
OWVN (marts, 1950 - januar, 1971)
Flag
| Danmark (marts, 1950 - januar, 1971) |
| Grækenland (januar, 1971 - oktober, 1984) |
Hjemsted
Aalborg (marts, 1950 - januar, 1971)
Dimensioner
Længde overalt: 103,99 m, Bredde: 14,86 m, Dybgang: 4,89 m
Tonnage
BRT: 3155, NRT: 1814, DW: 923 (1950)
BRT: 3284, NRT: 1752, DW: 830 (1955)
Kapacitet
1190 passagerer, 310 køjepladser, 9 personbiler (1950)
1166 passagerer, 310 køjepladser, 9 personbiler (1955)
Fart
Servicefart: 20 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 11320 kW
4 stk. B&W diesel hjælpemaskine, 900 kW
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 20. januar 2010. Senest revideret: 11. august 2019.