Jens Bang

Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. 297.
IMO nummer: 5171579.

Bestilt: 19. december, 1947.
Kølstrakt: 14. januar, 1949.
Søsat: 15. september, 1949.
Leveret: 24. marts, 1950.

Status: Ophugget.

Navne

Jens Bang (24. marts, 1950 - 19. januar, 1971)
Naias (19. januar, 1971 - oktober, 1984)

Ruter

København - Aalborg (1. april, 1950 - 21. juni, 1969)
København - Oslo (afløserfærge) (12. april, 1950 - 7. juni, 1950)
København - Århus (afløserfærge) (26. juni, 1968 - 11. august, 1968)
Århus - Helsingborg (21. juni, 1969 - 18. august, 1969)
København - Århus (21. juni, 1969 - 2. oktober, 1970)
Piræus - Syros - Tinos - Mykonos (1971 - juni, 1984)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (24. marts, 1950 - 19. januar, 1971)
Sbarbara Compania Maritima S.A., Piræus, Grækenland (19. januar, 1971 - 1976)
Kriton Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1976 - 1979)
Naias Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1979 - oktober, 1984)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 15. marts, 1950
Prøvetur.

tirsdag 21. marts, 1950
Afsejlede fra værftet.

onsdag 22. marts, 1950
Prøvetur på Øresund.

fredag 4. november, 1955 - torsdag 15. december, 1955
Ombygget i Helsingør. Kranerne agter blev fjernet, og passagerfaciliteterne udviddet.

mandag 6. februar, 1956 - torsdag 1. marts, 1956
Oplagt på grund af is.

søndag 12. februar, 1956 - mandag 5. marts, 1956
Oplagt på grund af is.

mandag 19. marts, 1956 - tirsdag 24. april, 1956
Oplagt i København på grund af strejke.

lørdag 5. maj, 1956 - torsdag 24. maj, 1956
Oplagt på grund af strejke.

torsdag 5. februar, 1959
Grundstødt på rejse fra Ålborg til København med passagerer og stykgods. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses: Grundstødt d. 5. feb. ved Sjællands Ø.-kyst. Strandingsindberetning dat. 5. feb. Søforhør i København d. 12. feb. Kl. ca. 0725 blev J.B., der i stille vejr med tæt tåge var for indgående i Kronløbet, lagt stille ved den røde 2-kost S. for Stubben afventende et andet skibs passage. Da strømmen satte hårdt N. på, drejedes bb. over med frem på maskinen. Under drejningen tog J.B grunden på Stubben ca. 200 m NØ. for den røde 2-kost og blev stående. Kl. 1900 kom skibet flot ved fremmed hjælp. Ved grundstødningen blev stb. skrue stærkt beskadiget.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes usigtbart vejr i forbindelse med strømsætning.

1968
Renoveret.

fredag 2. oktober, 1970 - mandag 7. december, 1970
Oplagt i København.

mandag 7. december, 1970
Forsejlet til Frederikshavn, i dok.

fredag 11. december, 1970 - januar, 1971
Oplagt i Frederikshavn.

tirsdag 12. januar, 1971
Solgt til Sbarbara Compania Maritima. Overtaget 19. januar.

oktober, 1984
Solgt til ophugning i Elefsis, Grækenland.

Søsterskibe

Sweet Faith (ex. H.P. Prior)

Supplerende oplysninger

Design

Palle Suenson: indretning

Kendingssignal

OWVN (marts, 1950 - januar, 1971)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (marts, 1950 - januar, 1971)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (januar, 1971 - oktober, 1984)

Hjemsted

Aalborg (marts, 1950 - januar, 1971)

Dimensioner

Længde overalt: 103,99 m, Bredde: 14,86 m, Dybgang: 4,89 m

Tonnage

BRT: 3155, NRT: 1814, DW: 923 (1950)
BRT: 3284, NRT: 1752, DW: 830 (1955)

Kapacitet

1190 passagerer, 310 køjepladser, 9 personbiler (1950)
1166 passagerer, 310 køjepladser, 9 personbiler (1955)

Fart

Servicefart: 20 knob

Maskineri

2 stk. B&W diesel, 11320 kW
4 stk. B&W diesel hjælpemaskine, 900 kW
2 stk. fastbladet propel

Billeder af Jens Bang

Oprettet: 20. januar 2010. Senest revideret: 11. august 2019.