Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 321.
IMO nummer: 5147346.
Søsat: 25. februar, 1955.
Leveret: 14. maj, 1955.
Status: Sænket (med vilje).
Rederier
Danske Statsbaner, Danmark (14. juni, 1955 - november, 1987)
Alfa Med Shipping, Malta (november, 1987 - januar, 1988)
Bisi A/S, Norge (januar, 1988 - februar, 1990)
Gozo Channel Co. Ltd., Valletta, Malta (februar, 1990 - 12. november, 1999)
Hændelser og særlige begivenheder
Detaljerede hændelser for Royal Sheeba14. juni, 1955
Overtaget af DSB denne dag ved en præsentationssejlads. Pris 8.053.357,64 dkr.
22. december, 1986
Sidste dag i fart.
12. november, 1999
Blev sænket (med vilje) som mål for træning af dykkere i bugten mellem Gozo og Mgarr, hvor den fortsat ligger.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen
Detaljerede hændelser for Royal Sheeba
Supplerende oplysninger
Kaldesignal
OYZX (juni, 1955 - februar, 1990)
Flag
| Danmark (juni, 1955 - november, 1987) |
| Malta (november, 1987 - november, 1999) |
Hjemsteder
Helsingør (juni, 1955 - november, 1987)
Valletta (november, 1987 - november, 1999)
Dimensioner
Længde overalt: 80 m, Bredde: 13,38 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BRT: 1123,17, NRT: 404, DW: 640
Kapacitet
640 passagerer, 55 personbiler, 1 jernbanespor, 76 m spor
Fart
Fart: 11,6 knob
Maskineri
7 stk. (6 x 525-MTBH-40 + 1 x 325-MTBH-40) B&W diesel, 2550 hk
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)
Billeder af Royal Sheeba
 Helsingør
|
 Helsingør Ecuador
|
 (dæksplan) Helsingør
|
 (dæksplan) Helsingør
|
 Helsingør
|
 Helsingør
|
 Glyngøre Helsingør
|
 Helsingør
|
 Helsingør
|
 Helsingør Dan
|
 (bro) Helsingør
|
 Perlen Helsingør Primula
|
 Helsingør
|
 Prinsesse Anne-Marie Hälsingborg Helsingør
|
 Xlendi
|
 Xlendi
|
 Xlendi
|
 Xlendi
|
Oprettet: 17. februar 2008.