Ragnvald Jarl

Bookmark and Share
Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 123 samt 560.
IMO nummer: 5255521.

Leveret: 22. marts, 1930.

Status: Ophugget.

Navne

Bornholm (22. marts, 1930 - 30. august, 1940)
Ragnvald Jarl (30. august, 1940 - februar, 1956)
Harald Jarl (februar, 1956 - 26. juli, 1956)
Nordland (26. juli, 1956 - 1970)
Suvetar (1970 - 27. april, 1974)

Ruter

Rønne - København (1930 - 1940)
Bergen - Trondheim (30. oktober, 1942 - 27. oktober, 1943)
Trondheim - Tromsø (27. oktober, 1943 - 21. september, 1944)
Bergen - Trondheim og Bergen - Kirkenes (6. juli, 1946 - 1948)
Bergen - Kirkenes (1948 - 1956)
Travemünde - Rønne (sommertrafik) (slutningen af juli, 1956 - ca. 1965)
København - Travemünde og København - Helsingborg (slutningen af juli, 1956 - 1970)
Finland - Gotland (1970 - 1972)
Hotelskib i Rotterdam (1972 - 1974)

Rederier

Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 (66-bådene), Rønne, Danmark (22. marts, 1930 - 30. august, 1940)
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab A/S, Norge (30. august, 1940 - august, 1956)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (12. september, 1944 - 1945)
Lübeck-Linie AG, Lübeck, Tyskland (august, 1956 - 1970)
Carelia Line Oy, Helsinki, Finland (1970 - 1974)

Hændelser og særlige begivenheder

1930: Bornholm blev bygget på Københavns Flydedok, som i 1927 var blevet overtaget af B&W. Derfor har Bornholm to byggenumre, 123 fra Københavns Flydedok og 560 fra Burmeister & Wain.

sommeren 1940: Oplagt indtil salget til Hurtigruten var afsluttet.

30. juli, 1940: Solgt til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab for 2.065.000 DKK.

1. september, 1940: Afsejlede fra København mod Fredrikstad Mekaniske Verksted, hvor ombygningen blev ombygget til Hurtigruteskib. Blandt andet blev bildækket, med direkte ombordkørsel fra sideluger, fjernet.

21. september, 1944: Ragnvald Jarl blev rekvireret af tyskerne. Skibet nåede aldrig at komme i tysk tjeneste. Det norske værft forhalede ombygningen så længe, at det blev liggende på værft uafbrudt til krigens slutning.

27. april, 1974: Ankom til Aviles, Spanien for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NHPW (marts, 1930 - 1933)
OXZE (1934 - august, 1940)
LKNC (august, 1940 - august, 1956)
DJWB (august, 1956 - 1970)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (marts, 1930 - august, 1940)
Norge's flagNorge's flag
Norge (august, 1940 - august, 1956)
Vestyskland's flagVestyskland's flag
Vestyskland (august, 1956 - 1970)
Finland's flagFinland's flag
Finland (1970 - 1974)

Hjemsteder

København (marts, 1930 - august, 1940)
Trondheim (august, 1940 - august, 1956)
Lübeck (august, 1956 - 1970)
Helsinki (1970 - 1974)

Dimensioner

Længde overalt: 77,72 m, Bredde: 11,61 m, Dybgang: 3,47 m

Tonnage

BRT: 1808

Kapacitet

170 passagerer (1930)
470 passagerer, 170 køjepladser, 25 personbiler (1956)

Fart

Fart: 13,5 knob

Maskineri

1 stk. B&W diesel, 1600 bhk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Ragnvald Jarl

 Bornholm
Bornholm
 Nordland
Nordland
 Ragnvald Jarl
(maleri)
Ragnvald Jarl
 Fyn Bornholm Kongedybet
(model)
Fyn
Bornholm
Kongedybet



Oprettet: 25. marts 2010.
57 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS