Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 3014.
IMO nummer: 8611685.
Leveret: 14. september, 1989.
Rederier
Mercandia Linierne I/S, Danmark (14. september, 1989 - 22. marts, 1998)
Charter: HH-Ferries A/S, Danmark (15. april, 1997 - 22. marts, 1998)
HH-Ferries A/S, Danmark (22. marts, 1998 - 25. november, 2018)
ForSea Øresund A/S, Helsingør, Danmark (25. november, 2018 - 21. januar, 2022)
ForSea Helsingør ApS, Helsingør, Danmark (21. januar, 2022 - 29. september, 2023)
Øresundslinjen Helsingør ApS, Helsingør, Danmark (29. september, 2023 - )
Hændelser og særlige begivenheder
mandag 11. september, 2006
Kl 06:19 kolliderede Sundbuss Pernille og Mercandia IV i tæt tåge. Mercandia IV var på vej mod sverige, Sundbuss Pernille mod Danmark. 4 passagerer kom lettere til skade på Sundbuss Pernille, der fik indtrykket siden af styrehuset og noget af skroget. Ingen kom til skade på Mercandia IV, hvor der kom en mindre bule og en revne.
januar, 2012 - februar, 2012
Ombygget ved Öresundsvarvet i Landskrona. Passagerfaciliteterne blev opgraderet væsentligt, blandt andet blev der lavet nyt cafeteria.
søndag 21. september, 2014
Ved ankomst til Helsingborg om aftenen lidt i 9 ramte Mercandia IV kajen hårdt. Der var 124 passagerer og 29 besætningsmedlemmer om bord, en passager og et besætningsmedlem kom til skade og blev kørt på sygehuset. Færgen fik et stort hul i stævnen over vandlinien i bagbords side (i sejlretningen).
mandag 22. september, 2014
Mercandia VIII blev indsat som afløser.
tirsdag 23. september, 2014
Mercandia IV gik i dok på værftet i Landskrona
Mercandia IV dokkede ud.
tirsdag 14. oktober, 2014
Sejlede fra Landskrona tilbage til Helsingborg om aftenen. Færgen genoptog samme aften sejladsen, og Mercandia VIII genoptog atter rollen som reservefærge.
Forsejlet fra Helsingborg til Landskrona kl. 07.07 - kl. 08.25.
I flydedok kl. 09.15.
Ud af dok. Forsejlet fra Landskrona til Helsingborg kl. 17.55 - kl. 19.11.
torsdag 13. oktober, 2022
Atter i fart. Første afgang fra Helsingborg kl. 10.20.
mandag 28. november, 2022
På vej fra Helsingør til Helsingborg mistede Mercandia IV kl. 12.20 maskinkraft, umiddelbart før indsejling til Helsingborg. Færgen genvandt efter nogen tid maskinkraft og fortsatte til Helsingborg, ledsaget af bugserbåden Svitzer Madeira (IMO 9292905). Ankomst kl. 13.25. Atter i fart kl. 17.25.
Supplerende oplysninger
Design
Peter Zacchi
Typebetegnelse
Superflex MK IVKendingssignaler
OXIE (14. september, 1989 - 24. august, 2000)
OXIE2 (24. august, 2000 - )
Flag
| Danmark (14. september, 1989 - ) |
Hjemsted
København (14. september, 1989 - )
Dimensioner
Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BT: 4296, BRT: 1453,61, NT: 1288, NRT: 1328,42, DW: 1257
Kapacitet
400 passagerer, 170 personbiler
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
10 stk. Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel
Superflex færgerne
Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.
Superflex November er bygget som en MK IV.
Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.
Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.
Oprettet: 15. marts 2008. Senest revideret: 23. november 2023.