Grif

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 69.

Leveret: 19. januar, 1898.

Status: Ophugget.

Navne

Bore (19. januar, 1898 - 14. december, 1999)
Bore I (14. december, 1901 - 20. oktober, 1916)
Grif (20. oktober, 1916 - 4. august, 1921)
Hebe (4. august, 1921 - 14. februar, 1927)
Bore I (14. februar, 1927 - 3. oktober, 1961)

Ruter

Turku (Åbo) - Mariehamn - Stockholm (29. januar, 1898 - 31. december, 1899)
Turku (Åbo) - Mariehamn - Stockholm (december, 1901 - august, 1914)
Helsinki (Helsingfors) - Reval (Tallinn) - Kronstadt - Petrograd (Sankt Petersborg) (15. august, 1914 - januar, 1915)
Turku (Åbo) - Mariehamn - Stockholm (januar, 1915 - oktober, 1916)
Helsinki (Helsingfors) - Reval (Tallinn) - Kronstadt - Petrograd (Sankt Petersborg) (oktober, 1916 - 13. august, 1918)
Turku (Åbo) - Mariehamn - Stockholm (4. august, 1919 - 6. april, 1950)
Mariehamn - Stockholm (sommer 1953 - 23. september, 1961)

Rederier

Höyrylaiva Oy Bore (Ångfartygs AB Bore), Åbo, Finland (19. januar, 1898 - 17. februar, 1900)
Bärgnings och Dykeri AB Neptun, Stockholm, Sverige (1901 - 30. juli, 1901)
Höyrylaiva Oy Bore (Ångfartygs AB Bore), Åbo, Finland (30. juli, 1901 - 20. oktober, 1916)
Rekvireret: Den russiske flåde, Rusland (15. august, 1914 - januar, 1915)
Ministeriet for søfart, Rusland (20. oktober, 1916 - september, 1918)
AB Cricton, Åbo, Finland (2. oktober, 1918 - 12. december, 1919)
Finska Ångfartygs AB (FÅA), Åbo, Finland (13. december, 1919 - 4. december, 1926)
Höyrylaiva Oy Bore (Ångfartygs AB Bore), Åbo, Finland (4. december, 1926 - 25. september, 1961)

Hændelser og særlige begivenheder

søndag 31. december, 1899
Bore gik på grund ved Akshärsgrundet nær Kapellskär. Sank dagen efter.

lørdag 17. februar, 1900
Erklæret totalforlist og udslettet af skibsregistret.

1901 - lørdag 14. december, 1901
Bjærget og genopbygget hos Burmeister & Wain, København.

fredag 20. oktober, 1916
Tvangssolgt til det Russiske Kejserrige.

1918 - 1921
Bjærget og genopbygget.

tirsdag 13. august, 1918
Brand ombord. Totalskadet.

tidligst fredag 7. april, 1950 - 1950
Bjærget og repareret.

søndag 6. august, 1950
Grundstødt nær Herrö. Sank på lavt vand.

mandag 25. september, 1961
Solgt til ophugning i Tyskland.

tirsdag 3. oktober, 1961
Bugseret fra Åbo mod ophugningsværftet.

Supplerende oplysninger

Flag

Finland's flagFinland's flag
Finland (19. januar, 1898 - 15. august, 1914)
Rusland's flagRusland's flag
Rusland (15. august, 1914 - januar, 1915)
Finland's flagFinland's flag
Finland (januar, 1915 - 20. oktober, 1916)
Rusland's flagRusland's flag
Rusland (20. oktober, 1916 - september, 1918)
Finland's flagFinland's flag
Finland (september, 1918 - september, 1961)

Dimensioner

Længde overalt: 58,19 m, Bredde: 8,99 m, Dybgang: 4,7 m

Tonnage

BRT: 820, NRT: 396, DW: 250

Kapacitet

90 passagerer, 90 køjepladser

Fart

Fart: 12 knob

Maskineri

1 stk. dampmaskine, 1000 hk
1 stk. propel

Billeder af Grif

Oprettet: 21. oktober 2010.