Hændelser og særlige begivenheder
Aktieselskabet Lillebæltsoverfarten blev stiftet.
Ved kontrahering af færgen ved Schmidt-Tychsen & Hegge i Laboe, Tyskland, blev der aftalt levering allerede 9. maj 1921.
Prøvesejlads. Rederiet var ikke tilfreds og overtog først færgen senere.
Der var mange fejl og mangler samt uoverensstemmelse med byggekontrakten.
Bilfærgen blev ombygget til jernbanefærge (smalsporet) hos Aalborg Værft. Der var behov for transport af roer til Assens Sukkerfabrik på jernbanevogne. Betydelige forandringer under dæk var nødvendige, da jernbanesporet skulle understøttes. De oprindelige jernporte for og agter var for smalle og en del af skanseklædningen i hver side blev fjernet, så åbningen nu blev 2,9 m bred. Nye porte af træ blev tilføjet.
Det første læs på tre sukkerroevogne overføres fra Aarøsund til Assens. Roekampagnen 1923 er skudt i gang, og dermed også rutens historie som jernbanefærge.
Ombygget ved Kjøbenhavns Flydedok. De oprindelige motorer, der trak på tobladede propellere i hver ende, blev udskiftet med en ny HERA råoliemotor koblet til agterskruen. Den forreste skrue blev fjernet, men roret i stævnen beholdtes. Der blev desuden installeret en ny 6 hk hjælpemotor.
Indbygget ny dækskahyt på vogndækket, med nye firkantede vinduer, i bagbords side. Kahytten erstatter den hidtidige diminutive rygesalon på dæk. Igen blev der skiftet såvel hovedmotor som hjælpemotor, denne gang fra Atlas i Stockholm. Dette maskineri forbliver i færgen til dens skrotning.
Ombygget af Assens Skibs- og Baadebyggeri og Motorreparation (v/ skibsbygmester K. Pedersen og smedemester A. Henriksen). Ombygningen skete dels i forbindelse med det årlige eftersyn, dels mens færgen var i drift. Der blev påbygget to saloner med hver plads til 19 passagerer på vingedækkene.
lørdag 22. maj, 1937 - søndag 22. maj, 1927
Normal trafik på Haderslev-Aarøsund banen ophører. Udflugtstrafik til Kelstrup Bad samt gods- og roetrafik til Aarøsund fortsætter dog til slutningen af roekampagnen 1937/38.
tirsdag 15. februar, 1938
Efter afslutningen på roekampagnen afbrydes sporet 350 m udenfor Aarøsund station og linjen mod Haderslev fjernes. Aarøsund remise, sporene på station og færgeleje samt de 350 meter spor og damplokomotiv nr. 46 samt 64 åbne godsvogne købes af Roedyrkerforeningen Haderslev Næs, der fortsat sætter vogne over med færgen.
torsdag 22. oktober, 1942
Sønderjylland ramte en mine syd for Aarø og sank. Et besætningsmedlem og en passager blev svært kvæstet, to besætningsmedlemmer fik lettere kvæstelser.
Færgen hæves og indbringes til Svendborg Skibsværft, hvor den får en omfattende istandsættelse.
midten af fredag 1. oktober, 1943
Sejladsen genoptages, dog kun i begrænset omfang på grund af sparsom olietildeling. Frem til foråret 1946 ingen sejlads uden for roekampagnen (oktober til januar).
Efter at roekampagnen 1950 er afsluttet, nedlægges roespor og kørsel samt overførsel af jernbanevogne.
Ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OWAR (1921 - november, 1965)
Flag
| Danmark (1921 - november, 1965) |
| Ålandsøerne (november, 1965 - 1975) |
Hjemsteder
Assens (1921 - april, 1963)
Ærøskøbing (april, 1963 - november, 1965)
Mariehamn (november, 1965 - 197?)
Dimensioner
Længde overalt: 27,31 m, Bredde: 7,65 m, Dybgang: 2,35 m
Tonnage
BRT: 100, NRT: 42
Kapacitet
214 passagerer, 8 personbiler (1921)
214 passagerer, 8 personbiler, 1 jernbanespor, 26 m spor (1923)
Fart
Fart: 8 knob
Maskineri
2 stk. 2-cylindret Aabenraa Motorfabrik råolie glødehovedmotor, 200 hk (1921 - 1924)
1 stk. Ferro benzinmotor med jævnstrømsdynamo hjælpemaskine (1921 - 1927)
1 stk. 3-cylindret M.L.J. 3 Hera råoliemotor, 200 bhk (1924 - 1927)
1 stk. 4-cylindret M. 41 Polar diesel, 200 ehk (1927 - 1975)
1 stk. Atlas råoliemotor hjælpemaskine, 6 ehk (1927 - 1975)
2 stk. propel (1 for, 1 agter) (1921 - 1924)
1 stk. propel (1924 - )
Oprettet: 18. marts 2011. Senest revideret: 30. januar 2015.