Nordertor

Bookmark and Share
Værft: Friedrich Krupp Germaniawerft AG, Kiel, Tyskland.
Nybygning nr. 561.

Søsat: 11. april, 1936.
Leveret: 14. maj, 1936.

Navne

Kitzeberg (14. maj, 1936 - 9. august, 1962)
Nordertor (9. august, 1962 - )

Ruter

Rutetrafik på Kielerfjorden (1936 - 1962)
Flensburg - Kollund (26. februar, 1962 - 1964)
Langballigau - Sønderborg (196?)
Eckernförde - Ærøskøbing / Sønderborg / Laboe (196?)
Klublokale i Husum (1978 - 1997)
Restaurantskib i Husum (1997 - )

Rederier

Hafenrundfahrt AG, Kiel, Tyskland (14. maj, 1936 - 11. juni, 1938)
Kieler Verkehrs AG (KVAG), Kiel, Tyskland (11. juni, 1938 - 9. august, 1962)
Flensburger Personschiffahrt GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (9. august, 1962 - 11. november, 1970)
KG Seetouristik GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (11. november, 1970 - 1976)
Ukendt ejer, Tyskland (1976 - november, 1977)
Sportbootvereinigung Nordsee e. V., Husum, Tyskland (november, 1977 - 2001)
Forpagter: Annelie & Claude A. Bruhn, Husum, Tyskland (1997 - 2001)
Annelie & Claude A. Bruhn, Husum, Tyskland (2001 - )

Hændelser og særlige begivenheder

5. maj, 1944: Beskadiget under luftangreb.

september, 1970 - 1997: Oplagt i hhv. Flensburg, Arnis og Wyk (Föhr).

februar, 1978 - august, 1978: Restaureret af klubmedlemmer.

28. august, 1990: Sunket og kort efter hævet.

Søsterskibe

Stadt Kiel
Heikendorf
Hai (ex. Möltenort)

Supplerende oplysninger

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (14. maj, 1936 - )

Hjemsteder

Kiel (14. maj, 1936 - 10. december, 1970)
Kollund (10. december, 1970 - november, 1977)
Husum (november, 1977 - )

Dimensioner

Længde: 26,21 m, Bredde: 7,05 m, Dybgang: 2,45 m

Tonnage

BT: 168

Kapacitet

433 passagerer

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

1 stk. Krupp diesel, 300 hk
1 stk. propel

Fire søsterskibe samt to halvsøstre

Stadt Kiel, Heikendorf, Möltenort og Kitzeberg samt Holsatia og Friedrichsort var 6 næsten ens skibe.

I 1934 blev de første to af ialt 6 planlagte passagerfartøjer leveret til Hafenrundfahrt AG (senere KVAG). Det var Stadt Kiel og Heikendorf. I 1936 blev endnu to leveret, Möltenort og Kitzeberg. Især disse to var så ens, at det praktisk taget kun var navneskiltet, der gjorde det muligt at kende dem fra hinanden.

Der var tale om en helt ny type skibe, der var indretttet helt anderledes end de primitive skibe, man tidligere havde kendt i området, og de blev hurtigt meget populære. Krigen kom i vejen for bygning de to sidste planlagte skibe, der aldrig blev til noget.

Imidlertid valgte man efter krigen at ombygge to ældre skibe på en måde, så de fremtrådte næsten som de fire sosterskibe. Holsatia, der var bygget som Schleswig i 1907 og Friedrichsort, ligeledes fra 1907, blev begge i 1947 ombygget til det nye KVAG-look. Selvom der var visse forskelle på dimensioner og skrogform, kom de ombyggede skibe til at fremstå som næsten identiske med de fire søsterskibe. Ligheden var så stor, at det på ældre fotografier er næsten umuligt at afgøre, hvilket af de seks skibe der er tale om, medmindre navnetrækket kan læses.

Billeder af Nordertor

 Kitzeberg
Kitzeberg
 Nordertor
Nordertor
 Jürgensby Nordertor Angeln
(søsterskibe)
Jürgensby
Nordertor
Angeln
 Nordertor
Nordertor
 Nordertor
Nordertor
 Nordertor
Nordertor
 Nordertor
Nordertor
 Nordertor
(skorsten)
Nordertor
 Nordertor
Nordertor
 Nordertor
Nordertor
 Nordertor
Nordertor



Oprettet: 29. juli 2011.
75 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS