Norman Arrow
© Foto: Brian Krause.
Norman Arrow
© Foto: Brian Krause.
Norman Arrow
© Foto: Brian Krause.
Norman Arrow
© Foto: Brian Krause.
Norman Arrow
© Foto: Brian Krause.

Norman Arrow

Værft: Incat Australia Pty Ltd, Hobart, Tasmanien, Australien.
Nybygning nr. 066.
IMO nummer: 9501590.

Bestilt: 11. december, 2007.
Kølstrakt: 31. januar, 2008.
Søsat: 11. februar, 2009.
Leveret: 20. april, 2009.

Navne

MGC 66 (30. april, 2009)
Norman Arrow (30. april, 2009 - 30. april, 2012)
Påmalet navn: KatExpress 1 (26. april, 2012 - 30. april, 2012)
KatExpress 1 (30. april, 2012 - 18. januar, 2017)
Express 1 (18. januar, 2017 - )

Ruter

Dover - Boulogne (6. juni, 2009 - 10. november, 2009)
Portsmouth - Le Havre (26. marts, 2010 - 28. august, 2010)
Portsmouth - Le Havre (9. juni, 2011 - 5. september, 2011)
Århus - Odden (9. maj, 2012 - 30. april, 2018)
Ebeltoft - Odden (også, weekender) (17. maj, 2012 - oktober, 2012)
Ebeltoft - Odden (også, weekender og ferieperioder) (17. september, 2017 - oktober, 2017)
Århus - Odden (17. juni, 2018 - 12. august, 2018)
Ebeltoft - Odden (også, weekender) (17. juni, 2018 - 12. august, 2018)
Rønne - Ystad (1. september, 2018 - 28. april, 2023)
Rønne - Ystad (spidsbelastnings- og afløserfærge) (29. april, 2023 - )

Rederier

Charter: LD Lines (Louis Dreyfus Armateurs Group), Dover, England (30. april, 2009 - 2011)
Fast Ferry Leasing Ltd., Dublin, Irland (30. april, 2009 - )
Bareboat charter: Mols-Linien A/S, Danmark (ca. april, 2012 - 19. april, 2017)
Bareboat charter: Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (19. april, 2017 - 22. april, 2022)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (22. april, 2022 - )

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 31. marts, 2010
Da Norman Arrow skulle flytte fra ét færgeleje til et andet i Portsmouth, ramte skibet et fenderværk med styrbords spids, som blev beskadiget.

fredag 2. april, 2010
Ankom til Dunkerque for reparation.

mandag 5. april, 2010
Atter i fart.

søndag 29. august, 2010
Ved ankomst til Le Havre påsejlede Norman Arrow en duc d'albe. Ingen personer kom til skade, men Norman Arrow fik flere huller under vandlinien i bagbords skrog. Der trængte vand ind i forreste maskinrum. Norman Arrow blev beskadiget så meget, at færgen først kom i drift igen i 2011 sæsonen.

mandag 20. september, 2010
Ankom til Brest for reparation.

oktober, 2010
Efter reparation blev Norman Arrow lagt op indtil 2011 sæsonen.

lørdag 24. marts, 2012
Efter vinteroplæg ankom Norman Arrow fra Rouen til Dunkerque for dokning og klargøring til den kommende charter.

torsdag 26. april, 2012
Afsejlede fra Dunkerque med destination Århus, nu ommalet med Mols-Liniens farver og med navnet KatExpress 1 på siden.

fredag 27. april, 2012
Ankom til Århus for første gang. Straks ved ankomsten blev færgelejet prøvet.

fredag 4. maj, 2012
KatExpress 1 foretog en tur til Odden Færgehavn.

mandag 3. december, 2012 - tirsdag 4. december, 2012
Fik foretaget en mindre ombygning agter, så den nye rampe til øverste vogndæk i Odden Færgehavn kunne anvendes.

fredag 20. oktober, 2017
Ved formiddagens ankomst til Odden klokken godt 10 påsejlede Express 1 ydermolen, og agterenden svingede ind og ramte kajen. Påsejlingen medførte skader på bagbords stævn og agterende. Over middag blev Express 1 forsejlet til Fayard i Lindø for reparation. Turen til værftet blev foretaget med lav fart, ca. 8-10 knob.

søndag 22. oktober, 2017 - tirsdag 31. oktober, 2017
I dok.

tirsdag 31. oktober, 2017
Express 1 sejlede til Århus.

onsdag 1. november, 2017
Atter i fart.

mandag 13. november, 2017
Om natten i de små timer sejlede Express 1 til Grenå for forberedelse til ombygning.

mandag 20. november, 2017
Express 1 sejlede videre til Frederikshavn. Ankom til Orskov Yard klokken godt 7.

tirsdag 19. december, 2017 - torsdag 21. december, 2017
I dok.

lørdag 13. januar, 2018
Afsejlede fra Frederikshavn kl. ca. 10.20, ankom til Århus ca. 14.20. Under værftsopholdet er agtersalonen blevet forlænget helt bagud, og der er installeret flere toiletter.

mandag 15. januar, 2018
Atter i fart Århus - Odden

tirsdag 1. maj, 2018
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn. Afgang Århus lidt før kl. 2, ankomst Frederikshavn kl. 06:00, gik direkte i dok. Under værftsopholdet blev MOLSLINJEN på skibssiden udskiftet med BORNHOLMSLINJEN.

tirsdag 15. maj, 2018
Dokkede ud kl. ca. 16. Forsejlet til Århus, ankomst Århus kl. 20.45.

lørdag 16. juni, 2018
Express 1 skulle have været sat i fart denne dag, men måtte flytte tilbage til oplæggerpladsen i Århus. Efter en aflysning blev Max Mols indsat på Express 1s afgange. Om eftermiddagen var Express 1 på prøvesejlads på bugten.

søndag 17. juni, 2018
Express 1 atter i fart. For første gang nogen sinde har Molslinjen tre store katamaraner i fart på samme tid, Express 1 dog med teksten BORNHOLMSLINJEN på siderne.

fredag 22. juni, 2018
Express 1 forsejlet til Frederikshavn. Afgang Århus kl. ca. 7, ankomst Frederikshavn kl. ca. 11.45. Fik direkte i dok. Færgens ture hele dagen og de to næste dage aflyst. Max Mols fortsat oplagt i Ebeltoft og ikke indsat som afløser.

søndag 24. juni, 2018
Ud af dok og retur til Århus. Afgang Frederikshavn kl. ca. 13.20, ankomst Århus kl. ca. 16.30.

mandag 25. juni, 2018
Atter i fart.

søndag 12. august, 2018
Forsejlet til Ebeltoft for den sidste klargøring inden overførsel til Bornholm.

torsdag 16. august, 2018
Afsejlede fra Ebeltoft kl. ca. 00:30, ankom Rønne kort før kl. 7. Senere på dagen videre til Ystad og retur til Rønne.

mandag 20. august, 2018 - tirsdag 21. august, 2018
Øvelsessejlads Rønne - Ystad.

onsdag 29. august, 2018
Foretog en øvelsestur Rønne - Ystad og retur. Var uden for Rønne havn for at modtage Hammershus, da den første gang ankom til Rønne.

fredag 21. september, 2018
To returture aflyst på grund af stormen Knud. Povl Anker afløste.

tirsdag 19. februar, 2019 - mandag 25. februar, 2019
Express 1 på værft i Landskrona for vedligehold og dokning. Søsterskibet Express 2 hidkaldt fra Kattegat som afløser.

fredag 10. maj, 2019
Express 1 kolliderede kort efter afgang fra Rønne kl. 10.30 med den polske lystfiskerbåd Baltic Condor. Om bord var ni tyske lystfiskere og tre polske besætningsmedlemmer. En af lystfiskerne faldt over bord, men blev reddet op igen. Begge skibe sejlede til Rønne efter kollisionen. Den overbordfaldne var underafkølet, havde brækket et ribben og blev behandlet på sygehuset. To andre kom også en tur på hospitalet med nakkesmerter. Express 1 genoptog sejladsen om aftenen efter Søfartsstyrelsens undersøgelser. Første afgang fra Rønne ca. kl. 20.30.

søndag 28. juli, 2019
Express 1 fik maskinproblemer og var på sidste tur tre timer forsinket. Dagen efter blev der sejlet efter en speciel fartplan, hvor Express 1 sejlede med nedsat fart.

mandag 29. juli, 2019
Express 1 kunne atter sejle med normal fart.

tirsdag 3. september, 2019
På baggrund af en række passagerklager om at de nuværende hurtigfærger vipper mere end de tidligere, har FORCE Technology for Transport- og Boligministeriet vurderet, hvor meget en T-foil vil kunne bidrage til at reducere søsygeindekset på Express 1 og Max. Vurderingen er udført alene som et litteraturstudie. Studiet konkluderer, at en reduktion af søsygeindekset for Express 1 på 20% kan være opnåelig. Det vurderes endvidere, at en reduktion af søsygeindekset for Max på 25-30% kan være opnåelig.

torsdag 24. oktober, 2019
MolsLinjen meddelte gennem dagspressen, at rederiet har besluttet, at Express 1 skal have monteret T-foil. Det vil ske under færgens værftsophold marts 2020.

onsdag 19. februar, 2020
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn, dels for årlig vedligeholdelse, dels for montering af T-foil. Afgang Rønne kl. 01.00, ankomst Frederikshavn kl. 08.15, direkte i dok.

mandag 2. marts, 2020
Dokkede ud kl. 00.50. Express 1 stødte mod molehovedet ved Oliepiren. Tilbage i dok med det samme. Færgen fik skader ved styrbords vandjets.

lørdag 7. marts, 2020
Dokkede ud kl. 22.15, forhalet til Andelskaj.

søndag 8. marts, 2020 - mandag 9. marts, 2020
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne. Afgang Frederikshavn 8. marts kl. 20.06, ankomst Rønne kl. 03.40.

mandag 9. marts, 2020
Det var planlagt, at Express 1 skulle have været i fart hele dagen, men Express 2 fortsatte som afløser på dagens første to dobbeltture. Express 1 var tilbage i normal fra fra kl 16.30.

søndag 5. juli, 2020
Kort efter midnat var Express 1 og Express 2 tæt på at kollidere. Express 1 var på vej fra Rønne til Ystad, Express 2 var på vej fra Ystad til Rønne. Da det gik op for besætningerne, at de to søsterskibe var på kollisionskurs, drejede Express 1 skarpt mod bagbord, mens Express 2 drejede skarpt mod styrbord. Under den usædvanlige undvigemanøvre kom de to færger meget tæt på hinanden, ca. 0,1 - 0,2 sømil. Ingen kom til skade ved de pludselige manøvrer.

mandag 21. december, 2020
På grund af Sveriges beslutning om at lukke grænsen til Danmark, blev Express 1 indstillet efter dagens sidste dobbelttur.

mandag 4. januar, 2021
Atter i fart.

søndag 7. februar, 2021 - mandag 8. februar, 2021
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn. Afgang Rønne 8. februar kl. 21.45, ankomst Frederikshavn kl.7.40. I dok.

søndag 28. februar, 2021 -
Dokket ud og forsejlet fra Frederikshavn mod Rønne. Afgang Frederikshavn kl. 10.40. Indstillede sejladsen kl. ca. 18.10 syd for Trelleborg. Fortsatte kl. 21.15. Ankomst Rønne kl. 23.12. I normal fart dagen efter.

torsdag 27. maj, 2021 - mandag 31. maj, 2021
Express 1 sejler med reduceret fart på grund af maskinprobblemer, én af de fire maskiner er ude af drift.

tirsdag 1. juni, 2021
Ude af drift for reparation af maskine langs kaj i Rønne. Hammershus og Max sejlede i stedet.

tirsdag 1. juni, 2021
Prøvesejlads vest for Rønne kl. 21.11.- kl 22.40.

onsdag 2. juni, 2021
Atter i fart.

torsdag 21. oktober, 2021
Udførte to dobbeltture, derefter oplagt på grund af kraftigt blæsevejr. Max udførte én dobbelttur, inden den blev oplagt. Povl Anker indsat som afløser.

fredag 22. oktober, 2021
Udførte denne dag kun 3 dobbeltture på grund af kraftigt blæsevejr, mens Max kun udførte én dobbelttur. Povl Anker var derfor indsat på to dobbeltture.

søndag 23. januar, 2022 - mandag 24. januar, 2022
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn kl. 23.05 - kl. 08.58, direkte i dok.

lørdag 5. februar, 2022
Dokket ud kl. 08.30, forsejlet fra Frederikshavn til Rønne, ankomst kl. 18.55.

søndag 6. februar, 2022
Atter i fart. Første afgang fra Rønne kl. 06.30.

torsdag 24. marts, 2022
Da Express 1 kl. 10.30 skulle afsejle fra Rønne, fungerede færgens GPS systemer ikke. Efter nogen tids søgen efter fejlen, fattedes mistanke til, at der var GPS-jammer i to østeuropæiske lastbiler på vogndækket. Da de to lastbiler var sat i land, fungerede GPS systemerne atter normalt. Færgen kom afsted kl. 12.45. Ved ankomst til Ystad var der igen kortvarigt problem med GPS signalet, men færgen kom afsted kl. 14.45. Forsinkelsen blev indhentet, så næste afgang fra Rønne kl. 16.30 kunne sejles planmæssigt.

tirsdag 29. marts, 2022
Express 1 skulle om natten teste auto-mooring system. Afgang fra færgelejet i Rønne kl. 00.16. På vej ud fra havnen strejfede færgen den sydlige indermole kl. 00.21. Færgen var tilbage i færgelejet igen kl. 00.39. Ifølge Molslinjen skyldes påsejlingen, at færgen havde for lav fart og blev grebet af vinden. Færgen blev taget ud af drift.

onsdag 30. marts, 2022
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn for reparation. Afgang Rønne kl. 17.21, ankomst Frederikshavn 23.38. Ikke i dok.

onsdag 6. april, 2022
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne kl. 08.20 - kl. 20.43.

torsdag 7. april, 2022
Atter i fart.

torsdag 21. april, 2022
Anmeldt solgt til Molslinjen, registreret 22. april.

fredag 27. januar, 2023
På grund af koblingsskade sejlede Express 1 på kun to af fire maskiner. Det betød store forsinkelser, og én dobbelttur blev aflyst.

lørdag 28. januar, 2023
Taget ud af drift og oplagt langs kaj. Express 2 afløste.

mandag 6. februar, 2023
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn kl. 02.05 - kl. 15.55, direkte i dok.

mandag 13. februar, 2023 - tirsdag 14. februar, 2023
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne kl. 15.30 - kl. 00.50. Atter i fart, første afgang fra Rønne kl. 05.25.

fredag 17. februar, 2023
To dobbeltture fra Rønne kl. 14.30 og 18.30 aflyst på grund af stormen Otto.

torsdag 16. marts, 2023
Express 1 aflyst på grund af arbejde i færgelejet i Rønne (bundsikring). Afløst af Povl Anker og Hammershus

søndag 16. april, 2023 - mandag 17. april, 2023
Opbyggede begge dage stor forsinkelse i løbet af dagen.

tirsdag 18. april, 2023 - onsdag 19. april, 2023
Taget ud af drift for maskinreparation langs kaj i Rønne. Afløst af Max, der blev suppleret med en daglig afgang af Povl Anker for at opnå tilstrækkelig kapacitet.

lørdag 29. april, 2023
Express 5 blev sat i drift denne dag, hvilket betød, at Express 1 overgik til at være spidsbelastnings- og afløserfærge i stedet for Max.

søndag 30. april, 2023
Express 1 blev igen indsat som førstefærge, da Express 5 havde tekniske problemer.

onsdag 3. maj, 2023
Efter at have sejlet dagens første dobbeltture, genindtrådte Express 1 i rollen som andenfærge, idet Express 5 var blevet repareret. Da der denne dag kun var behov for én færge, blev Express 1 dermed oplagt resten af dagen. Sidste ankomst til Rønne kl. 13.45. Forhalet til Øernes kaj kl. 14.10- kl. 14.25.

fredag 2. juni, 2023
Da Express 5 var taget ud af drift på grund af maskinproblemer, sejlede Express 1 en ekstra dobbelttur fra Rønne kl. 21.15. Desuden supplerede Povl Anker med en enkelttur fra Ystad.

lørdag 3. juni, 2023 -
Indsat som førstefærge i stedet for Express 5, der til gengæld sejlede som andenfærge.

mandag 5. juni, 2023
Rollerne blev byttet på plads igen, så Express 5 atter blev førstefærge, og Express 1 blev andenfærge (dvs. kun sejlads på de travle rejsedage).

mandag 7. august, 2023
Express 1 ankom tom fra Ystad kl. 00.50 og lagde til ved Krydstogtskajen. Al sejlads med Express 1 og Express 5 aflyst på grund af vejret. Povl Anker afløste.

mandag 7. august, 2023 - tirsdag 8. august, 2023
Under stormen lå Express 1 fortøjet ved krydstogtskajen i Rønne. Det hårde vejr betød, at færgen bankede mod fenderne og fik skader, der skulle udbedres, inden sejladsen kunne genoptages.

tirsdag 8. august, 2023
Forhalet til Øernes Kaj kl. 20.30 - kl. 20.48.

fredag 11. august, 2023
Atter i fart. Første afgang kl. 08.25 (5 minutter før fartplan).

tirsdag 19. september, 2023 - søndag 24. september, 2023
Indsat som førstefærge i stedet for Express 5, da den store færge fortsat havde problemer med turboladeren på den ene maskine.

fredag 20. oktober, 2023
Express 1 og Express 5 aflyst hele dagen på grund af meget vind. Povl Anker afløste.

lørdag 21. oktober, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Rønne kl. 08.25.

søndag 12. november, 2023 -
Indsat som afløser for Express 5, der var på værft.

onsdag 22. november, 2023
Dagens sidste dobbelttur fra Rønne kl. 20.30 aflyst bå grund af stærk blæst.

torsdag 23. november, 2023
Express 1 fortsat ude af drift på grund af blæst og bølger. Dagens planlagte dobbeltture aflyst, Povl Anker indsat som afløser på to dobbeltture.
Express 1 indsat på ekstra dobbelttur fra Rønne kl. 22.35.

torsdag 30. november, 2023
Sidste ankomst til Rønne som afløser for Express 5 kl. 13.49.
Forhalet til Øernes Kaj kl. 14.24 - kl. 14.33.

tirsdag 26. december, 2023
Indsat som afløser for Express 5, der havde en skade på centerboven. Hammershus afløste med én dobbelttur om formiddagen. Express 1 havde første afgang fra Rønne kl. 12.30.

fredag 29. december, 2023
På afgang fra Rønne kl. 10.25 (5 minutter før plan) fik Express 1 kort efter afgangen noget i den ene vandjet. Det lykkedes med en manøvre ud for Rønne at få fremmedlegemet ud. Færgen lagde til i Ystad kl. 12.02 (12 minutter efter plan). Forsinkelsen blev indhentet i løbet af dagen.

onsdag 3. januar, 2024
Efter ankomst til Ystad kl. 08.00, indstillet på grund af hård vind.
Atter i fart, afgang Ystad kl. 12.28.
Efter ankomst til Rønne kl. 20.24 (godt ½ time forsinket), igen indstillet på grund af blæst.

torsdag 4. januar, 2024
Atter i fart. Første afgang fra Rønne kl. 16.25.

torsdag 11. januar, 2024
Sidste ankomst til Rønne som afløser for Express 5 kl. 13.40. Forhalet til Øernes kaj kl. 14.06 - kl. 14.15.

søndag 25. februar, 2024
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn kl. 21.12 - kl. 08.48. I tørdok.

onsdag 28. februar, 2024
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne kl. 08.05 - kl. 18.80.

Søsterskibe

Eurochampion Jet (ex. Natchan Rera)
Natchan World
Express 2 (ex. KatExpress 2)
Express 3

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

C6XU2 (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
2CFV5 (6. juni, 2009 - 12. april, 2012)
C6XU2 (12. april, 2012 - 30. april, 2012)
OUYM (30. april, 2012 - 21. marts, 2018)
OUYM2 (21. marts, 2018 - )

Flag

Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (6. juni, 2009 - 12. april, 2012)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (12. april, 2012 - 30. april, 2012)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (30. april, 2012 - )

Hjemsteder

Nassau (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
Dover (6. juni, 2009 - 12. januar, 2012)
Nassau (12. januar, 2012 - 30. april, 2012)
Århus (30. april, 2012 - )

Dimensioner

Længde: 95,8 m, Længde overalt: 112,6 m, Bredde: 30,5 m, Dybgang: 3,8 m, Dybde: 5,8 m

Tonnage

BT: 10503, NT: 6364, DW: 1400 (2012)
BT: 10504, NT: 3168, DW: 1400 (2014)

Kapacitet

1172 passagerer, 417 personbiler, 597 lanemeter
1400 passagerer, 417 personbiler, 597 lanemeter (2018)

Fart

Fart: 40 knob

Maskineri

4 stk. 20V 28/33D MAN B&W diesel hovedmaskine, 36000 kW
4 stk. D 2876 LE 301 / HCM 534 C MAN diesel hjælpemaskine, 1440 kW
4 stk. vandjet
2 stk. tværpropel i bov (én i hvert skrog) (2017 - )

Stabilisatorer

T-foil (sænkbar bag centerbov) (2009 - 2012)
2 stk. Trim tabs agter (2009 - )
T-foil (sænkbar bag centerbov) (2020 - )

Skrog

katamaran, aluminium

AIS

Hvor er Express 1 nu?

Billeder af Norman Arrow

Oprettet: 15. september 2011. Senest revideret: 11. marts 2024.