Lisco Gloria

Værft: Stocznia Szczecinska im A.Warskiego, Szczecin, Polen.
Nybygning nr. B591-I/1.
IMO nummer: 9212151.

Kølstrakt: 20. september, 2000.
Søsat: 27. januar, 2001.

Status: Ophugget.

Navne

Golfo Dei Coralli (27. januar, 2001 - 12. juni, 2002)
Dana Gloria (12. august, 2002 - 17. juni, 2003)
Lisco Gloria (17. juni, 2003 - februar, 2011)

Ruter

Esbjerg - Harwich (10. august, 2002 - 16. juni, 2003)
Kiel - Klaipeda (21. juni, 2003 - 9. oktober, 2010)

Rederier

DFDS Tor Line A/S, København, Danmark (19. juli, 2002 - 17. juni, 2006)
Charter: Lisco Baltic Service, Klaipeda, Litaun (17. juni, 2003 - 17. juni, 2006)
Charter: DFDS Lisco, Klaipeda, Litaun (17. juni, 2006 - 22. oktober, 2010)
RASA Multipurpose Shipping Limited (DFDS A/S), Limassol, Cypern (17. juni, 2006 - 3. januar, 2011)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 9. oktober, 2010
Kort efter midnat udbrød der brand efter en eksplosion ombord på Lisco Gloria, der var på vej fra Kiel til Klaipeda. Alle 204 passagerer og 32 besætningsmedlemmer blev evakueret. I løbet af natten drev færgen op syd for Langeland, hvor det om formiddagen lykkedes redningsmandskab at komme ombord og kaste anker. Ilden blussede senere op igen efter en ny eksplosion. I løbet af dagen fik Lisco Gloria 20 graders slagside på grund af den store mængde vand fra slukningsarbejdet, og man besluttede at indstille slukningen på grund af risiko for kæntring. Skibets ydersider blev fortsat kølet.

søndag 10. oktober, 2010
Branden ombord begyndte at ebbe ud, og kølingen af Lisco Gloria fortsatte.

mandag 11. oktober, 2010
Røgdykkere fra bjærgningsselskabet SMIT var ombord for at inspicere skibet og efterslukke. Færgens VDR (Voyage Data Recorder, der svarer til flyenes sorte boks) blev fundet. Bjærgningsselskabet rapporterer, at der ikke er observeret væsentlige skader efter brand eller slukning i Lisco Glorias maskinrum.

tirsdag 12. oktober, 2010 - onsdag 13. oktober, 2010
Der blev stadig arbejdet med brandslukning på dæk 4. Det er planen at Lisco Gloria skal til FAYARD, Lindø, når vand fra slukningen er lænset, og færgen er stabiliseret.

lørdag 16. oktober, 2010 - tirsdag 19. oktober, 2010
Der var stadig mindre brande ombord. En stor del af vandet der blev brugt til slukning er lænset over i det specialudrustede tankskib Vilm af Rostock. Bugsering mod Odense forventes påbegyndt 20. oktober.

mandag 18. oktober, 2010 - tirsdag 19. oktober, 2010
Vilm gik til Aarhus med forurenet slukningsvand, og vendte derefter tilbage til Lisco Gloria.

onsdag 20. oktober, 2010
På grund af blæst blussede ilden på dæk 4 op igen, og bugsering blev udsat.

torsdag 21. oktober, 2010
Bugseringen til FAYARD ved Lindø begyndte kort efter kl. 14. Der er stadig brand ombord. På vej op gennem Storebælt blussede branden op igen på grund af blæsten.

fredag 22. oktober, 2010
I løbet af eftermiddagen ankom Lisco Gloria til FAYARD, Lindø, assisteret af tre slæbebåde. Der var stadig brand ombord.

lørdag 23. oktober, 2010
De sidste brande blev slukket, og de brandtekniske undersøgelser kunne starte.

mandag 3. januar, 2011
Efter at have indhentet priser på reparation af Lisco Gloria efter branden, valgte forsikringsselskabet at erklære skibet totalskadet. Lisco Gloria skal herefter ophugges.

fredag 18. februar, 2011
Påbegyndt bugsering af Lisco Gloria til Klaipeda i Litaun, hvor færgen skal ophugges.

tirsdag 22. februar, 2011
Ankom til Klaipeda.

onsdag 1. februar, 2012
Ophugning tilendebragt.

Søsterskibe

Sirena Seaways (ex. Golfo Dei Delfini)

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

OUKN2 (12. august, 2002 - 23. juli, 2003)
LYQT (23. juli, 2003 - februar, 2011)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (12. august, 2002 - 23. juli, 2003)
Litaun's flagLitaun's flag
Litaun (23. juli, 2003 - februar, 2011)

Hjemsteder

København (12. august, 2002 - 23. juli, 2003)
Klaipeda (23. juli, 2003 - februar, 2011)

Dimensioner

Længde: 186,45 m, Længde overalt: 199,4 m, Bredde: 25 m, Dybgang: 6,32 m

Tonnage

BT: 20600, NT: 6352, DW: 6802

Kapacitet

302 passagerer, 302 køjepladser, 2493 lanemeter

Fart

Fart: 22 knob

Maskineri

2 stk. Wärtsilä diesel, 18900 kW
3 stk. diesel hjælpemaskine, 4320 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side) (2005 - )

En afbestilling og et krak

Sammen med søsteren Golfo dei Delfini blev Golfo dei Coralli oprindeligt bestilt af Lloys Sardegna Compagnia de Navigazione SrL (Compagnia Sarda di Navigazione Maritima SrL), Italien. På grund af store forsinkelser i færdiggørelsen, afbestilte rederiet imidlertid skibet.

Skibet var færdigt 20. december 2001, og blev oplagt ved værftet. Få måneder senere krakkede værftet, og Golfo dei Coralli blev siden solgt til DFDS Tor Line, som ved overtog skibet 19. juli 2002.

Med navnet Dana Gloria sejlede skibet på Esbjerg - Harwich først som fragtfærge, siden - efter opgradering i Fredericia - også med passagerer.

Senere blev navnet ændret til Lisco Gloria og ruten til Kiel Klaipeda.

Billeder af Lisco Gloria

Oprettet: 13. maj 2008. Senest revideret: 25. oktober 2010.