Værft: Blohm & Voss AG, Hamburg, Tyskland.
Nybygning nr. 787.
IMO nummer: 5255777.
Søsat: 26. oktober, 1955.
Leveret: 24. februar, 1956.
Ruter
Bergen - Kirkenes (1. marts, 1956 - 4. april, 1994)
Tromsø - Svalbard (sommertrafik) (sommer 1994 - sommer 1995)
Bergen - Kirkenes (5. september, 1995 - 17. april, 1996)
Bergen - Kirkenes (vintertrafik, afløser, få ture) (1996 - januar, 2000)
(Tromsø -) Longyearbyen - rundt på Svalbard (sommertrafik) (1996 - 2001)
Bergen - Kirkenes (april, 2001 - april, 2002)
(Tromsø -) Longyearbyen - rundt på Svalbard (sommertrafik) (2002 - 2004)
Bergen - Kirkenes (vintertrafik, afløser, få ture) (2002 - 2005)
Bergen - Kirkenes (26. september, 2005 - april, 2006)
(Tromsø -) Longyearbyen - rundt på Svalbard (sommertrafik) (2006)
Bergen - Kirkenes (september, 2006 - april, 2007)
(Tromsø -) Longyearbyen - rundt på Svalbard (sommertrafik) (2007)
Bergen - Kirkenes (september, 2007 - april, 2008)
(Tromsø -) Longyearbyen - rundt på Svalbard (sommertrafik) (2008)
Bergen - Kirkenes (september, 2008 - 22. marts, 2012)
(Tromsø -) Longyearbyen - rundt på Svalbard (maj, 2012 - september, 2012)
Krydstogter (2014 - )
Rederier
Det Bergenske Dampskibsselskab AS (BDS), Bergen, Norge (24. februar, 1956 - januar, 1979)
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (januar, 1979 - marts, 2006)
Charter: Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA (OVDS), Narvik, Norge (september, 2005 - december, 2005)
Hurtigruten ASA, Norge (marts, 2006 - 26. november, 2012)
MS Nordstjernen AS, Oslo, Norge (26. november, 2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Ankom til Gdansk, Polen for vedligehold. Udenlandsrejsen vakte en del postyr i Norge, hvor man frygtede, at Nordstjernen ville blive solgt til udlandet eller ophugget. Det medførte blandt andet, at rigsantikvaren i hast erklærede skibet fredet.
mandag 29. juli, 2013 - lørdag 29. juni, 2013
Afsejlede fra Gdansk efter restaurering, nu med BDS striber på skorstenen.
Ankom til Bergen efter kort anløb af Haugesund og Bekkjarvik. Der blev medtaget passagerer fra Bekkjarvik til Bergen, og Nordstjernen deltog i Fjordsteam i Bergen. Efter Fjordsteam returnerede Nordstjernen til værftet i Gdansk.
Afsejlede om aftenen fra Gdansk med destination Bergen.
mandag 11. november, 2013
Nordstjernen grundstødte i det nordlige Karmsund nær Tonjer fyr. Grundstødningen skete kl. ca. 22, og Nordstjernen blev trukket fri og bugseret til Haugesund næste morgen. Ingen af de ombordværende kom til skade. Der var ingen tegn på læk, men Nordstjernen gik hårdt på grund og har taget en del skade.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LATU (28. februar, 1956 - )
Flag
| Norge (28. februar, 1956 - ) |
Hjemsteder
Bergen (24. februar, 1956 - januar, 1979)
Tromsø (januar, 1979 - 26. november, 2012)
Bergen (26. november, 2012 - )
Dimensioner
Længde: 74,7 m, Længde overalt: 80,8 m, Bredde: 12,6 m, Dybgang: 4,5 m
Tonnage
BT: 2191, NT: 1234, DW: 655
Kapacitet
192 passagerer, 192 køjepladser (1956)
150 passagerer, 150 køjepladser (2014)
Fart
Fart: 16,8 knob
Maskineri
1 stk. 6-cylindret B&W diesel, 3000 hk (1956 - 1983)
3 stk. diesel hjælpemaskine (1956 - )
1 stk. 8-cylindret 8M453 MaK diesel, 3600 hk (1983 - )
1 stk. propel med justerbare skrueblade
Oprettet: 17. maj 2008. Senest revideret: 12. november 2013.