Værft: Friedrich Krupp Germaniawerft AG, Kiel, Tyskland.
IMO nummer: 5337771.
Søsat: 26. maj, 1934.
Leveret: 30. juni, 1934.
Ruter
Rutetrafik på Kielerfjorden (1934 - 14. maj, 1943)
Rutetrafik på Kielerfjorden (20. september, 1946 - 1976)
Flensburg - Kappeln - Burg (1951)
Tuborg Havn - Landskrona (4. november, 1953 - 21. marts, 1954)
Tuborg Havn - Helsingborg (4. november, 1953 - 21. marts, 1954)
Tuborg Havn - Landskrona (5. juni, 1954 - 1954)
Eckernförde - Sønderborg (5. april, 1955 - 19. april, 1955)
Tuborg Havn - Helsingborg (29. april, 1955 - 26. december, 1955)
København - Landskrona (27. marts, 1956 - 29. december, 1956)
København - Helsingborg (27. marts, 1956 - 29. december, 1956)
Eckernförde - Sønderborg (april, 1964 - januar, 1965)
Museumsskib og tursejlads (26. maj, 1994 - )
Rederier
Hafenrundfahrt AG, Kiel, Tyskland (30. juni, 1934 - 11. februar, 1938)
Kieler Verkehrs AG (KVAG), Kiel, Tyskland (11. februar, 1938 - 1976)
Charter: Skandinavisk Linietrafik A/S, Gentofte, Danmark (21. marts, 1954 - 1954)
Charter: Skandinavisk Linietrafik A/S, Gentofte, Danmark (29. april, 1955 - 26. december, 1955)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (27. marts, 1956 - 29. december, 1956)
Charter: Flensburger Personschiffahrt GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (januar, 1965 - 19. august, 1976)
Ingo Jaich, Arnis, Tyskland (29. december, 1976 - 25. maj, 1977)
Christian Bertholdt, Kiel, Tyskland (25. maj, 1977 - 6. juli, 1982)
Michel Kentsch, Kiel, Tyskland (6. juli, 1982 - 1984)
Förderverein MS Stadt Kiel, Kiel, Tyskland (1984 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Truffet af bombe og sunket.
Nødtørftigt repareret.
Flyttet til Svendborg for reparation ved Svendborg Værft. Forlænget med 3 meter.
maj, 1945 - torsdag 19. september, 1946
Tilbageholdt i Danmark efter krigen.
fredag 20. september, 1946
Tilbageleveret til KVAG.
Oplagt i Lübeck. Plan om anvendelse som restaurationsskib i i Lübeck blev aldrig ført ud i livet.
Plan om anvendelse som arbejds- og bjærgningsfartøj blev aldrig ført ud i livet.
Restaureret ved Jöhnk-Werft, Hamburg-Harburg.
Supplerende oplysninger
Flag
Hjemsted
Kiel (1934 - )
Dimensioner
Længde overalt: 29,2 m, Bredde: 7,3 m, Dybgang: 2,6 m (1934)
Længde: 28,13 m, Længde overalt: 32,14 m, Bredde: 7,3 m, Dybgang: 2,6 m (1943)
Tonnage
BRT: 176, NRT: 67 (1934)
BRT: 253 (1943)
Kapacitet
400 passagerer (1934)
518 passagerer (september, 1946)
120 passagerer (1990)
Fart
Fart: 11,5 knob
Maskineri
1 stk. Krupp diesel, 300 hk (1934 - 1954)
1 stk. MaK diesel, 520 hk (1954 - )
1 stk. propel
Fire søsterskibe samt to halvsøstre
Stadt Kiel, Heikendorf, Möltenort og Kitzeberg samt Holsatia og Friedrichsort var 6 næsten ens skibe.
I 1934 blev de første to af ialt 6 planlagte passagerfartøjer leveret til Hafenrundfahrt AG (senere KVAG). Det var Stadt Kiel og Heikendorf. I 1936 blev endnu to leveret, Möltenort og Kitzeberg. Især disse to var så ens, at det praktisk taget kun var navneskiltet, der gjorde det muligt at kende dem fra hinanden.
Der var tale om en helt ny type skibe, der var indretttet helt anderledes end de primitive skibe, man tidligere havde kendt i området, og de blev hurtigt meget populære. Krigen kom i vejen for bygning de to sidste planlagte skibe, der aldrig blev til noget.
Imidlertid valgte man efter krigen at ombygge to ældre skibe på en måde, så de fremtrådte næsten som de fire sosterskibe. Holsatia, der var bygget som Schleswig i 1907 og Friedrichsort, ligeledes fra 1907, blev begge i 1947 ombygget til det nye KVAG-look. Selvom der var visse forskelle på dimensioner og skrogform, kom de ombyggede skibe til at fremstå som næsten identiske med de fire søsterskibe. Ligheden var så stor, at det på ældre fotografier er næsten umuligt at afgøre, hvilket af de seks skibe der er tale om, medmindre navnetrækket kan læses.
Oprettet: 22. maj 2008. Senest tjekket: 9. august 2022.