Jemo

Værft: Deutsche Werke AG, Werk Kiel, Kiel, Tyskland.
IMO nummer: 5126718.

Leveret: august, 1920.

Navne

Bromberg (august, 1920 - september, 1921)
Ursula (september, 1921 - juni, 1939)
Hariet (juni, 1939 - juli, 1949)
Are (juni, 1949 - august, 1960)
Gaupøy (august, 1960 - februar, 1974)
Jemo (februar, 1974 - 2006)
Wylde Swan (2006 - )

Ruter

Fiskefartøj (1920 - 1938)
Torpedotransportbåd (1941 - 1945)
Fragtskib (1949 - 1974)
Transport af sand (1974 - 1998)
Skoleskib og charter (2010 - )

Rederier

Wilhelmshavener Hochseefischerei AG, Wilhelmshaven, Tyskland (august, 1920 - juli, 1921)
C. Andersen, Kiel, Tyskland (juli, 1921 - juli, 1938)
Walter Michaelis, Riga, Letland (juni, 1939 - juli, 1940)
Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (juli, 1940 - 1945)
Direktoratet for Fiendtlig Eiendom, Oslo, Norge (16. februar, 1946 - juni, 1949)
Knut og Hilmar Helgesen, Vedavågen, Norge (juli, 1949 - august, 1960)
Partrederi v. Einar Oldervoll, Bergen, Norge (august, 1960 - februar, 1974)
Morten Johannesen, Kopervik, Norge (januar, 1974 - 25. maj, 1982)
Hans H. Vea, Vedavågen, Norge (25. maj, 1982 - maj, 1986)
Sinus Bulk Shipping A/S, Sandnes, Norge (maj, 1986 - september, 1986)
PR Jemo (Sinus Bulk Shipping A/S), Sandnes, Norge (september, 1986 - 5. maj, 1988)
Bærøy Sandtransport, Finnås, Norge (5. maj, 1988 - 10. februar, 1998)
Trollcruise AS, Oslo, Norge (11. februar, 1998 - 5. august, 1999)
Willem Slichting, Makkum, Holland (5. august, 1999 - )

Hændelser og særlige begivenheder

december, 1925
Forlænget.

juli, 1938
Solgt til ophugning i Tyskland.

1939 - 1940
Det tomme skrog blev genopbygget ved Wilhelm Holst i Hamburg, Tyskland. Under krigen kom skibet i tjeneste med transport af torpedoer til basen ved Horten.

1949
Renoveret vede Haugesund Slip, Norge.

1974
Ombygget til sandtransport.

2006 - 2010
Ombygget i Harlingen. For anden gang i sin karriere var skibet strippet ned til et tomt skrog. Skibet fik blandt andet påmonteret køl under den omfattende ombygning til verdens største tomastede skonnert.

torsdag 11. juli, 2013
Under Tall Ships Races sprang Wyvern læk i hårdt vejr mellem Gotland og Öland, og dens mandskab forlod det synkende fartøj. Tre mand fra Wylde Swan gik ombord på Wyvern i et forsøg på at lænse det synkende fartøj. Det lykkedes imidlertid ikke, og Wyvern sank. To blev senere samlet op af en redningshelikopter, men den tredje omkom.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

DNDD (1934 - 1946)
LMKN (16. februar, 1946 - 5. august, 1999)
PIWS (5. august, 1999 - )

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (august, 1920 - 16. februar, 1946)
Norge's flagNorge's flag
Norge (16. februar, 1946 - 5. august, 1999)
Holland's flagHolland's flag
Holland (5. august, 1999 - )

Hjemsteder

Wilhelmshaven (august, 1920 - september, 1921)
Rüstringen (september, 1921 - juni, 1939)
Hamburg (juni, 1939 - 21. december, 1942)
Gotenhafen (21. december, 1942 - 16. februar, 1946)
Oslo (16. februar, 1946 - juli, 1949)
Kopervik (juli, 1949 - august, 1960)
Bergen (august, 1960 - februar, 1974)
Kopervik (februar, 1974 - 5. august, 1999)
Makkum (5. august, 1999 - )

Dimensioner

Længde: 36,35 m, Bredde: 7,4 m, Dybgang: 2,93 m, Dybde: 3,9 m (august, 1920)
Længde: 40,75 m, Bredde: 7,4 m, Dybgang: 2,89 m, Dybde: 3,9 m (december, 1925)
Længde: 40,99 m, Længde overalt: 44,26 m, Bredde: 7,4 m, Dybde: 3,9 m (30. oktober, 1995)

Tonnage

BT: 263, NT: 118
BRT: 227, NRT: 86 (august, 1920)
BRT: 256, NRT: 100 (december, 1925)
BRT: 261, NRT: 135, DW: 350 (13. september, 1940)
BRT: 262, DW: 350 (juli, 1949)
BRT: 264, DW: 350 (februar, 1974)

Kapacitet

120 passagerer, 36 personbiler (2010)

Fart

Fart: 9 knob (1940)
Fart: 15 knob (2010)

Maskineri

1 stk. dampmaskine, 50 hk (1920 - 1939)
1 stk. MAN diesel, 300 hk (1940 - 1965)
1 stk. Callesen diesel, 400 hk (1965 - 2006)
1 stk. Caterpillar diesel, 480 hk (2010 - )
1 stk. propel

AIS

Hvor er Wylde Swan nu?

Billeder af Jemo

Oprettet: 27. oktober 2012. Senest tjekket: 13. september 2023.