Femøsund

Værft: Frederikshavn Værft & Flydedok, Frederikshavn, Denmark.
Nybygning nr. 194.

Leveret: juni, 1931.

Navne

Femøsund (20. august, 1931 - 5. oktober, 1953)
Femø (5. oktober, 1953 - 6. januar, 1954)
Braheborg (6. januar, 1954 - 1961)
Gullmarsfärjan (1961 - 1966)
Strynø (1966 - 13. juni, 1975)
Store Kalsøy (13. juli, 1975 - juni, 1984)
Optimist (juni, 1984 - )

Ruter

Bandholm - Askø / Fejø / Femø (1931 - 1954)
Visingsö - Gränna (1954 - 30. oktober, 1960)
Lysekil - Fiskebäckskil (1961 - 1966)
Rudkøbing - Strynø (15. december, 1966 - 5. juli, 1974)
Trafik mellem Austevoll-øerne (1976 - 1984)
Foderpram til havdambrug ved Rong, Bergen (1985 - )

Rederier

Dampskibsselskabet Smaalandshavet A/S, Bandholm, Danmark (juni, 1931 - 2. januar, 1954)
A. Harrysson, Å. Harrysson og H. Witter, Gravarne, Sverige (6. januar, 1954 - 1966)
A/S Strynø – Rudkøbing Færgefart, Rudkøbing, Danmark (1966 - 13. juni, 1975)
Austevoll Ferjeselskap AS, Storebø, Norge (13. juni, 1975 - juni, 1984)
Partrederi v/ Rabben Østervold, Bjekkarvik, Norge (juni, 1984 - 7. november, 1985)
Rong Laks, Rong, Norge (7. november, 1985 - 6. december, 2002)
Ono AS, Rong, Norge (6. december, 2002 - )

Hændelser og særlige begivenheder

4. juni, 1931: Bilbrev udstedt. Anmeldt til registret 27. juni, registreret 20. august.

15. juni, 1931: Maal Bevis udstedt, København.

20. august, 1931: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

2. januar, 1954: I registerbogen kan læses: Iflg. anm. af 2/1 1954 fra selskabet (jfr. IV 1) er dette skib ved skøde, dat. Bandholm 6. s.m., blevet afhændet til A. Harrysson, Å. Harrysson og H. Witter, alle af Gravarne, Sverige. I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregisterkontorets beslutning af 6/1 1954.

1954: Ombygget til bilfærge ved Fisketångens Slip.

2. juni, 1975: Anmeldt solgt til Austevoll kommune. Registreret 13. juni. Færgen blev først registreret i det norske register 12. april 1976.

18. juni, 1975: Afsejlede om morgenen fra Rudkøbing mod Rudkøbing med kaptajn Aksel Kalve og to andre norske besætningsmedlemmer om bord.

22. juni, 1975 - 22. juli, 1975: Ankom til Austevoll efter en sejltur på ca. 800 sømil.

1985: Ombygget til foderpram til brug ved fiskeopdræt til søs. Der blev monteret flere 4-5 meter høje fodertanke om bord.

29. oktober, 1996: Optimist var fortøjet ved et havdambrug nord for Hjartøyna. Under en nordvestenstorm kæntrede foderprammen og sank på 25 meter vand. Optimist blev senere hævet og fortsat anvendt til foderpram.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NJLT (20. august, 1931 - 1933)
OUSS (1934 - 6. januar, 1954)
SGFQ (6. januar, 1954 - 15. december, 1966)
OZUG (15. december, 1966 - 16. juni, 1975)
JXXA (12. april, 1976 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (20. august, 1931 - 6. januar, 1954)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (6. januar, 1954 - 15. december, 1966)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (15. december, 1966 - 13. juni, 1975)
Norge's flagNorge's flag
Norge (12. april, 1976 - )

Hjemsteder

Bandholm (20. august, 1931 - 6. januar, 1954)
Lysekil (19?? - 15. december, 1966)
Strynø (15. december, 1966 - 13. juni, 1975)
Bergen (12. april, 1976 - )

Dimensioner

Længde overalt: 22,94 m, Bredde: 5,96 m, Dybde: 2,23 m (1931)
Længde overalt: 24,84 m, Bredde: 5,99 m, Dybgang: 2,30 m (1954)

Tonnage

BRT: 82,46, NRT: 28,30 (1931)

Kapacitet

125 passagerer (1931)
44 passagerer, 8 personbiler (1954)

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

1 stk. enkeltvirkende, 3-cylindret, 2-takt B&W diesel, 186 hk (1931 - 1985)
1 stk. propel

Skrog

stål

Billeder af Femøsund

 Femøsund
(søsætning)
Femøsund
 Femøsund
Femøsund
 Femøsund
Femøsund
 Femøsund
Femøsund
 Gullmarsfärjan
Gullmarsfärjan
 Gullmarsfärjan
Gullmarsfärjan
 Strynø
Strynø



Oprettet: 25. januar 2013. Senest revideret: 30. december 2019.
62 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS