Strynø

Værft: Frederikshavn Værft & Flydedok, Frederikshavn, Denmark.
Nybygning nr. 194.

Leveret: juni, 1931.

Navne

Femøsund (20. august, 1931 - 5. oktober, 1953)
Femø (5. oktober, 1953 - 6. januar, 1954)
Braheborg (6. januar, 1954 - 1961)
Gullmarsfärjan (1961 - 1966)
Strynø (1966 - 13. juni, 1975)
Store Kalsøy (13. juli, 1975 - juni, 1984)
Optimist (juni, 1984 - )

Ruter

Bandholm - Askø / Fejø / Femø (1931 - 1954)
Visingsö - Gränna (1954 - 30. oktober, 1960)
Lysekil - Fiskebäckskil (1961 - 1966)
Rudkøbing - Strynø (15. december, 1966 - 5. juli, 1974)
Trafik mellem Austevoll-øerne (1976 - 1984)
Foderpram til havdambrug ved Rong, Bergen (1985 - )

Rederier

Dampskibsselskabet Smaalandshavet A/S, Bandholm, Danmark (juni, 1931 - 2. januar, 1954)
A. Harrysson, Å. Harrysson og H. Witter, Gravarne, Sverige (6. januar, 1954 - 1966)
A/S Strynø – Rudkøbing Færgefart, Rudkøbing, Danmark (1966 - 13. juni, 1975)
Austevoll Ferjeselskap AS, Storebø, Norge (13. juni, 1975 - juni, 1984)
Partrederi v/ Rabben Østervold, Bjekkarvik, Norge (juni, 1984 - 7. november, 1985)
Rong Laks, Rong, Norge (7. november, 1985 - 6. december, 2002)
Ono AS, Rong, Norge (6. december, 2002 - )

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 4. juni, 1931
Bilbrev udstedt. Anmeldt til registret 27. juni, registreret 20. august.

mandag 15. juni, 1931
Maal Bevis udstedt, København.

torsdag 20. august, 1931
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

lørdag 2. januar, 1954
I registerbogen kan læses: Iflg. anm. af 2/1 1954 fra selskabet (jfr. IV 1) er dette skib ved skøde, dat. Bandholm 6. s.m., blevet afhændet til A. Harrysson, Å. Harrysson og H. Witter, alle af Gravarne, Sverige. I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregisterkontorets beslutning af 6/1 1954.

1954
Ombygget til bilfærge ved Fisketångens Slip.

mandag 2. juni, 1975
Anmeldt solgt til Austevoll kommune. Registreret 13. juni. Færgen blev først registreret i det norske register 12. april 1976.

onsdag 18. juni, 1975
Afsejlede om morgenen fra Rudkøbing mod Rudkøbing med kaptajn Aksel Kalve og to andre norske besætningsmedlemmer om bord.

søndag 22. juni, 1975 - tirsdag 22. juli, 1975
Ankom til Austevoll efter en sejltur på ca. 800 sømil.

1985
Ombygget til foderpram til brug ved fiskeopdræt til søs. Der blev monteret flere 4-5 meter høje fodertanke om bord.

tirsdag 29. oktober, 1996
Optimist var fortøjet ved et havdambrug nord for Hjartøyna. Under en nordvestenstorm kæntrede foderprammen og sank på 25 meter vand. Optimist blev senere hævet og fortsat anvendt til foderpram.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NJLT (20. august, 1931 - 1933)
OUSS (1934 - 6. januar, 1954)
SGFQ (6. januar, 1954 - 15. december, 1966)
OZUG (15. december, 1966 - 16. juni, 1975)
JXXA (12. april, 1976 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (20. august, 1931 - 6. januar, 1954)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (6. januar, 1954 - 15. december, 1966)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (15. december, 1966 - 13. juni, 1975)
Norge's flagNorge's flag
Norge (12. april, 1976 - )

Hjemsteder

Bandholm (20. august, 1931 - 6. januar, 1954)
Lysekil (19?? - 15. december, 1966)
Strynø (15. december, 1966 - 13. juni, 1975)
Bergen (12. april, 1976 - )

Dimensioner

Længde overalt: 22,94 m, Bredde: 5,96 m, Dybde: 2,23 m (1931)
Længde overalt: 24,84 m, Bredde: 5,99 m, Dybgang: 2,30 m (1954)

Tonnage

BRT: 82,46, NRT: 28,30 (1931)

Kapacitet

125 passagerer (1931)
44 passagerer, 8 personbiler (1954)

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

1 stk. enkeltvirkende, 3-cylindret, 2-takt B&W diesel, 186 hk (1931 - 1985)
1 stk. propel

Skrog

stål

Billeder af Strynø

Oprettet: 25. januar 2013. Senest revideret: 30. december 2019.