Lysekil

Værft: Lindholmens Varv AB, Göteborg, Sverige.
Nybygning nr. 316.

Bestilt: 1883.
Færdig: oktober, 1884.
Leveret: april, 1885.

Status: Ophugget.

Navne

Lysekil (april, 1885 - 1963)
Nordöland (1963 - 1972)

Ruter

Göteborg - Marstrand - Lysekil - Smögen (april, 1885 - 1951)
Helsingborg - København (1953 - 1962)
Strömstad - Halden (1962 - 1963)
Oskarshamn - Byxelkrok (1963 - 1971)

Rederier

Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand, Sverige (april, 1885 - 1951)
Marstrands Rederi AB, Marstrand, Sverige (1951 - 1962)
Charter: Rederi AB Sundfart, Malmö, Sverige (1953 - 1962)
Rederi AB Sundfart, Malmö, Sverige (1962 - 1963)
Rederi AB Nordö, Sverige (1963 - december, 1971)

Hændelser og særlige begivenheder

1895
I stedet for den åbne kommandobro, fik Lysekil nu et rigtigt styrehus.

1963
Ombygget til bilfærge med agterrampe.

december, 1971
Solgt til ophugning.

1972
Ophugget hos Persöner i Ystad.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

HSMR ( - 1933)
SFJM (1934 - 1972)

Hjemsted

Marstrand (1885 - 1962)

Dimensioner

Længde overalt: 43,73 m, Bredde: 6,38 m, Dybgang: 2,75 m (1885)
Længde overalt: 44,47 m, Bredde: 6,38 m, Dybgang: 2,70 m (1963)

Tonnage

BRT: 273, NRT: 163 (1885)
BRT: 221, NRT: 67 (1963)

Kapacitet

300 passagerer (1885)
150 passagerer, 14 personbiler (1963)

Fart

Fart: 15 knob (1963)

Maskineri

2 stk. Compound Lindholmen dampmaskine, 520 hk (1885 - 1952)
2 stk. 7-cylindret Nohab MG diesel, 910 hk (1952 - 1972)

Billeder af Lysekil

Oprettet: 13. oktober 2013.