France

Værft: Chantiers de L’Antlantique, St. Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. G19.
IMO nummer: 5119143.

Bestilt: 25. juli, 1956.
Kølstrakt: 7. september, 1957.
Søsat: 11. maj, 1960.
Leveret: 19. november, 1961.

Status: Ophugget.

Navne

France (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Norway (26. juni, 1979 - 13. februar, 2006)
Blue Lady (13. februar, 2006 - 15. august, 2006)

Ruter

Le Havre - New York (3. februar, 1962 - 9. oktober, 1974)
Krydstogter (juni, 1980 - 25. maj, 2003)

Rederier

Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november, 1961 - 25. juni, 1979)
Kloster Cruise Line, Norge (25. juni, 1979 - 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - april, 2005)
Star Cruises, Nassau, Bahamas (april, 2005 - juni, 2006)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 11. maj, 1960
Døbt af Yvonne De Gaulle, hustru til Frankrigs President Charles De Gaulle.

torsdag 11. januar, 1962
Officielt indviet i Le Havre.

fredag 19. januar, 1962 - lørdag 27. januar, 1962
Jomfrurejse Le Havre - Tenerife for specielt indbudte gæster. Blandt andet skibets gudmor deltog.

onsdag 9. oktober, 1974
S/S France blev taget ud af drift og oplagt i Le Havre. S/S France havde krydset Altanten 377 gange og udført 93 krydstogter, heraf 2 verdensomsejlinger.

august, 1979 - april, 1980
Ombygget ved Lloyd Werft Bremerhaven GmbH. Fik blandt andet fjernet to propeller og 6 dampturbiner, så der kun var to propeller, drevet af hver sin dampturbine. Dette gav en betragtelig reduktion i servicefart og brændstofforbrug. Desuden blev skibet total-renoveret, men nye kahytter. Norway fik også to store, ny tenderbåde.

lørdag 18. august, 1979
Norway bugseres til Bremerhaven for ombygning.

mandag 3. september, 1990 - tirsdag 2. oktober, 1990
Ombygget ved Lloyds Werft i Bremerhaven. Fik tilfæjet to nye dæk til overbygningen, hvilket øgede kapaciteten.

søndag 25. maj, 2003
Norway var ankommet til Miami klokken 5 om morgenen. Klokken 6.37 blev skibet ramt af en eksplosion i kedelrummet, hvor overophedet damp strømmede ud i rummet og det tilstødende mandskabskvarter. Otte besætningsmedlemmer omkom, og sytten kom til skade. Der var ingen tilskadekomne passagerer.

tirsdag 23. marts, 2004
NCL bekendtgjorde, at Norway ikke ville blive sat i stand men skulle ophugges.

tirsdag 15. august, 2006
Sat på stranden i Alang. Der var megen debat i medierne om ophugningen, og skibet stod længe på stranden før ophugningen. Årsagen var, at Norway (i lighed med mange tidligere ophuggede skibe) havde store mængder asbest om bord. Til sidst blev der dog givet tilladelse til ophugning.

tirsdag 4. december, 2007
Som delvist symbolsk handling blev spidsen af stævnen skåret af. Spidsen blev senere solgt på auktion. Pris ukendt. Den er nu udstillet i Paris Yacht Marina, Port de Grenelle, Paris.

januar, 2008
Den egentlige ophugning blev påbegyndt. Ved udgangen af året var stort set alt væk.

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S: ombygning

Kendingssignaler

FNNR (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
LITA (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
C6CM7 (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)

Flag

Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Norge's flagNorge's flag
Norge (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)

Hjemsteder

Le Havre (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Oslo (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
Nassau (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)

Dimensioner

Længde: 290,66 m, Længde overalt: 315,53 m, Bredde: 33,71 m, Dybgang: 10,49 m, Dybde: 15,80 m

Tonnage

BRT: 57607, DW: 13960 (1961)
BRT: 70202 (1980)
BT: 76049, DW: 45886 (1990)

Kapacitet

2044 passagerer, 2044 køjepladser (1961)
1944 passagerer, 1944 køjepladser (1980)
1565 passagerer, 1565 køjepladser (1990)

Fart

Servicefart: 31 knob, Topfart: 35,3 knob (1962)
Servicefart: 17,8 knob, Topfart: 25 knob (1980)

Maskineri

8 stk. CEM-Parsons dampturbine, 160000 hk (1961 - 1979)
2 stk. CEM-Parsons dampturbine, 54000 hk (1980 - 2006)
4 stk. fastbladet propel (1961 - 1979)
2 stk. fastbladet propel (1980 - 2006)
3 stk. tværpropel i bov (1980 - 2006)
2 stk. tværpropel agter (1980 - 2006)

Stabilisatorer

4 stk. finne-stabilisator (to i hver side)

Billeder af France

Oprettet: 1. november 2013.