Værft: Chantier et Atelier de Saint Nazaire (Penhoët), Saint Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. R8.
Søsat: 15. februar, 1938.
Leveret: 20. august, 1939.
Status: Sunket på vej til ophugning
Navne
Pasteur (20. august, 1939 - september, 1957)
Bremen (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Regina Magna (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)Saudiphil I (6. oktober, 1977 - juni, 1980)
Filipinas Saudi I (juni, 1980 - 9. juni, 1980)
Rederier
Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Frankrig (20. august, 1939 - 1940)
Den britiske regering, England (1940 - oktober, 1945)
Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Frankrig (oktober, 1945 - september, 1957)
Norddeutscher Lloyd (NDL), Tyskland (september, 1957 - 1. januar, 1970)
Hapag-Lloyd Ag, Tyskland (1. januar, 1970 - januar, 1972)
Chandris Group, Grækenland (januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Philippine Singapore Ports Corporation, Jeddah, Saudi-Arabien (6. oktober, 1977 - juni, 1980)
Hændelser og særlige begivenheder
En brand i foråret 1939 udsatte levering til august, lige før krigens start.
Pasteur fungerede som troppetransport for de allierede under og lige efter krigen. Turbinedamperens høje fart betød, at den ofte sejlede alene i stedet for i konvoj.
Pasteur kom aldrig i drift som amerikabåd for franskmændene, som det oprindeligt var planlagt. I stedet blev skibet anvendt som troppetransport for det franske militær.
slutningen af 1957 - juni, 1959
Gennemgik omfattende ombygning og modernisering ved Bremer Vulkan i Bremen. Det mest iøjnefaldende resultat af ombygningen var ny skorsten i tidens moderne stil.
januar, 1959 - marts, 1959
Ombygget.
Solgt til ophugning i Taiwan. Afgik under bugsering mod Kaohsiung, Taiwan.
Skibet fik 5 graders slagside til bagbord, dagen efter var det 12 grader.
Slagsiden tiltog, og slæbebåden valgte at kappe trossen.
Filipinas Saudi I sank i udkanden af Adenbugten. Blev senere erklæret totalforlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
FNDC (20. august, 1939 - 1940)
GNDV (1940 - 1945)
Flag
| Frankrig (20. august, 1939 - 1940) |
| Storbritannien (1940 - 1945) |
| Frankrig (1945 - september, 1957) |
| Vestyskland (september, 1957 - 21. januar, 1972) |
| Grækenland (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977) |
| Saudi-Arabien (6. oktober, 1977 - juni, 1980) |
Hjemsteder
Bordeaux (20. august, 1939 - 1940)
Liverpool (1940 - 1945)
Bremen (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Piræus (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Jeddah (6. oktober, 1977 - juni, 1980)
Dimensioner
Længde overalt: 212,40 m, Bredde: 26,80 m
Tonnage
BT: 29253 (1939)
BT: 32336 (1957)
BT: 32360 (1966)
BT: 23801 (1972)
Kapacitet
1122 passagerer, 1122 køjepladser (1939)
751 passagerer, 751 køjepladser (1959)
Fart
Servicefart: 23 knob, Topfart: 26 knob
Maskineri
4 stk. Parsons dampturbine, 53000 hk
4 stk. fastbladet propel
Oprettet: 20. januar 2014.