Saga

Værft: Horslök Slip, Sarvsalö (Sarvisalo), Finland.
Værft (skroget): Aleksantori Pokjola, Vanhasaari, Vyborg, Finland

Kølstrakt: 1935.
Leveret: 1946.

Navn

Saga (1946 - )

Ruter

Fragtskib (1946 - 19??)
Socialpædagogisk skibsprojekt (198? - 1998)
Charter og tursejlads på Limfjorden (2000 - 2014)
Charter og tursejlads ved Ibiza (2015 - )

Rederier

Nils og Runar Erikson, Hitis, Finland (1946 - 1950)
Ove Rée ApS, København, Danmark (4. oktober, 1978 - 1982)
Dask-Databehandling og Skibsfart ApS, Gentofte, Danmark (1982 - 1984)
F. V. Eilersen, Jyllinge, Danmark (1984 - 1986)
Cruise ApS, Dragør, Danmark (1986 - 27. november, 1999)
Partrederi (Brian Frode Frendrup, Erik Ejdrup Hansen, Jan Benny Sommer, Henrik Smalbro Sørensen, Jens Georg Søgaard Andersen, Kaj Ingholt Sivert, Søren Laurelius Blæhr, Søren Melberg, Peter Büsing Møngaard, Johnny Colind), Danmark (27. november, 1991 - 12. oktober, 2000)
Partrederi (Jegvan Åkerstrøm, Tina Holm Rask Åkerstrøm), Vinderup, Danmark (12. oktober, 2000 - 7. januar, 2015)
Cruceros espalmador s.l., Santa Gertrudis de Fruitera, Ibiza, Spanien (7. januar, 2015 - )

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OXYK (4. oktober, 1978 - 7. januar, 2015)

Flag

Finland's flagFinland's flag
Finland (1946 - 196?)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (196? - 1978)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (4. oktober, 1978 - 7. januar, 2015)
Spanien's flagSpanien's flag
Spanien (7. januar, 2015 - )

Hjemsteder

Hitis (1946 - 1950)
Kitö (1950 - 1963)
Helsinki (1963 - 196?)
Stockholm (1968 - 1978)
København (4. oktober, 1978 - 12. oktober, 2000)
Nykøbing Mors (12. oktober, 2000 - 7. januar, 2015)
Ibiza (7. januar, 2015 - )

Dimensioner

Længde: 17,78 m, Længde overalt: 24,80 m, Bredde: 5,82 m, Dybgang: 2,45 m

Tonnage

BRT: 39,06, NRT: 9,91

Kapacitet

47 passagerer

Fart

Topfart: 9 knob

Maskineri

1 stk. 6-cylindret Cummins diesel, 210 hk
1 stk. propel

Skrog

træ, fyr

Kort om Sagas bygning

Byggeriet af Saga blev påbegyndt af Aleksantori Pokjola på øen Vanhasaari. Det var meningen, at Saga skulle afløse familiens skonnert Veiko, der primært blev brugt til at sejle tømmer til Helsinki.

Skibsbyggeriet var henlagt til perioder, hvor der ikke var arbejde at gøre på familiens husmandssted, og der ikke kunne sejles på grund af is. I 1940 døde Aleksantori Pokjola imidlertid i en alder af 72 år.

Det ufærdige skrog blev i 1941 købt af en kareler, og i 1943 videresolgt til Uno Söderström fra Borgå, der fik færdiggjort skibet ved Horslök Slip.

Fra begyndelsen blev der alene anvendt fyr, der findes egebjælker samt dæk af lærk.

Billeder af Saga

Oprettet: 19. februar 2014.