Værft: Horslök Slip, Sarvsalö (Sarvisalo), Finland.
Værft (skroget): Aleksantori Pokjola, Vanhasaari, Vyborg, Finland
Kølstrakt: 1935.
Leveret: 1946.
Rederier
Nils og Runar Erikson, Hitis, Finland (1946 - 1950)
Ove Rée ApS, København, Danmark (4. oktober, 1978 - 1982)
Dask-Databehandling og Skibsfart ApS, Gentofte, Danmark (1982 - 1984)
F. V. Eilersen, Jyllinge, Danmark (1984 - 1986)
Cruise ApS, Dragør, Danmark (1986 - 27. november, 1999)
Partrederi (Brian Frode Frendrup, Erik Ejdrup Hansen, Jan Benny Sommer, Henrik Smalbro Sørensen, Jens Georg Søgaard Andersen, Kaj Ingholt Sivert, Søren Laurelius Blæhr, Søren Melberg, Peter Büsing Møngaard, Johnny Colind), Danmark (27. november, 1991 - 12. oktober, 2000)
Partrederi (Jegvan Åkerstrøm, Tina Holm Rask Åkerstrøm), Vinderup, Danmark (12. oktober, 2000 - 7. januar, 2015)
Cruceros espalmador s.l., Santa Gertrudis de Fruitera, Ibiza, Spanien (7. januar, 2015 - )
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OXYK (4. oktober, 1978 - 7. januar, 2015)
Flag
| Finland (1946 - 196?) |
| Sverige (196? - 1978) |
| Danmark (4. oktober, 1978 - 7. januar, 2015) |
| Spanien (7. januar, 2015 - ) |
Hjemsteder
Hitis (1946 - 1950)
Kitö (1950 - 1963)
Helsinki (1963 - 196?)
Stockholm (1968 - 1978)
København (4. oktober, 1978 - 12. oktober, 2000)
Nykøbing Mors (12. oktober, 2000 - 7. januar, 2015)
Ibiza (7. januar, 2015 - )
Dimensioner
Længde: 17,78 m, Længde overalt: 24,80 m, Bredde: 5,82 m, Dybgang: 2,45 m
Tonnage
BRT: 39,06, NRT: 9,91
Kapacitet
47 passagerer
Fart
Topfart: 9 knob
Maskineri
1 stk. 6-cylindret Cummins diesel, 210 hk
1 stk. propel
Skrog
træ, fyr
Kort om Sagas bygning
Byggeriet af Saga blev påbegyndt af Aleksantori Pokjola på øen Vanhasaari. Det var meningen, at Saga skulle afløse familiens skonnert Veiko, der primært blev brugt til at sejle tømmer til Helsinki.
Skibsbyggeriet var henlagt til perioder, hvor der ikke var arbejde at gøre på familiens husmandssted, og der ikke kunne sejles på grund af is. I 1940 døde Aleksantori Pokjola imidlertid i en alder af 72 år.
Det ufærdige skrog blev i 1941 købt af en kareler, og i 1943 videresolgt til Uno Söderström fra Borgå, der fik færdiggjort skibet ved Horslök Slip.
Fra begyndelsen blev der alene anvendt fyr, der findes egebjælker samt dæk af lærk.
Oprettet: 19. februar 2014.