Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
IMO nummer: 5504956.
Bestilt: 12. september, 1911.
Kølstrakt: 17. november, 1911.
Søsat: 30. marts, 1912.
Leveret: 8. juni, 1912.
Status: Ophugget.
Navne
Aarhus (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Marburg (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Aarhus (14. juni, 1945 - 7. december, 1948)Botnia (7. december, 1948 - 21. februar, 1973)
Ruter
København - Århus (10. juni, 1912 - 25. juni, 1939)
København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo) (kort tid) (1917)
København - Frederikshavn (26. juni, 1939 - 14. august, 1939)
København - Aalborg / Århus (25. oktober, 1939 - 9. august, 1940)
Hospitalsskib (18. januar, 1945 - maj, 1945)
København - Tórshavn (31. juli, 1945 - 7. september, 1945)
Tilbury - Oostende (troppetransport) (21. december, 1945 - februar, 1946)
Tilbury - Hoek van Holland (troppetransport) (februar, 1946 - april, 1946)
Tilbury - Antwerpen (troppetransport) (april, 1946 - 15. august, 1946)
København - Århus / Aalborg (7. marts, 1949 - 16. maj, 1949)
København - Helsinki (sommertrafik) (20. maj, 1949 - 26. september, 1966)
København - Aalborg / Århus (13. april, 1950 - 7. maj, 1950)
København - Tórshavn (afløserfærge) (24. november, 1950 - 7. december, 1950)
København - Tórshavn (afløserfærge) (30. marts, 1951 - 18. maj, 1951)
København - Tórshavn (afløserfærge) (6. november, 1951 - 16. november, 1951)
København - Tórshavn (afløserfærge) (21. april, 1952 - 29. april, 1952)
Hotelskib (november, 1966 - 31. august, 1967)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. juni, 1912 - 2. november, 1966)
Beslaglagt: Det tyske militær, Tyskland (18. april, 1944 - marts, 1945)
Charter: Den danske stat, København, Danmark (november, 1945 - november, 1947)
Operatør: Den britiske regering, England (november, 1945 - november, 1947)
Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge (2. november, 1966 - 19??)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvesejlads.
Kahytsområder moderniseret.
Ombygget i Nakskov. Overbygningen blev malet hvid (tidligere var den brun).
mandag 14. august, 1939 - tirsdag 24. oktober, 1939
Oplagt i København og dokket i Frederikshavn.
fredag 9. august, 1940 - tirsdag 18. april, 1944
Oplagt i København.
Afsejlede fra København mod Tyskland. Efterfølgende ombygget til hospitalsskib.
tirsdag 3. juli, 1945 - søndag 8. juli, 1945
Foretog tre ture Helsingør - Nørre Sundby med i alt 1000 tyske flygtninge.
torsdag 13. september, 1945 - lørdag 10. november, 1945
Ombygget til troppetransport ved Aalborg Værft A/S.
onsdag 14. november, 1945
Afsejlede fra København mod Oostende. Den danske regering havde chartret Aarhus og overlod skibet uden beregning til den britiske regering, så det kunne anvendes til troppetransport.
onsdag 26. november, 1947
Ankom til Helsingør med henblik på istandsættelse.
DFDS' bestyrelse besluttede at lade Aarhus ophugge.
Flyttet til København for oplæg indtil skibet skulle ophugges.
Kjøbenhavn påsejlede en mine og sank. Kjøbenhavn blev svært beskadiget, og efterfølgende ophugget. Aarhus og Kjøbenhavn var "næsten søsterskibe", og det blev besluttet, at Aarhus alligevel ikke skulle ophugges, men i stedet istandsættes og moderniseres.
torsdag 17. juni, 1948 - onsdag 2. marts, 1949
Ombygget hos Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S.
fredag 23. september, 1966 - mandag 10. oktober, 1966
Oplagt i København og sat til salg.
Bundsyn hos Burmeister & Wain i København.
Afsejlede fra København mod Karmøy, Norge.
Overtaget af de nye ejere i Norge. Botnia var det sidste dampskib i DFDS' flåde.
lørdag 9. september, 1967
Oplagt ved Husøy, Tønsberg.
Ankom til Bo'ness, Skotland for ophugning hos P&W MacLellan Ltd.
Ophugning påbegyndt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NSBF (8. juni, 1912 - 1933)
OYBA (1934 - 2. november, 1966)
Flag
| Danmark (8. juni, 1912 - 18. april, 1944) |
| Tyskland (18. april, 1944 - 14. juni, 1945) |
| Danmark (14. juni, 1945 - 2. november, 1966) |
| Norge (2. november, 1966 - februar, 1973) |
Hjemsteder
København (6. juni, 1912 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 17. juni, 1939)
Frederikshavn (17. juni, 1939 - 7. december, 1948)
København (7. december, 1939 - 2. november, 1966)
Tønsberg (2. november, 1966 - februar, 1973)
Dimensioner
Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,8 m, Bredde: 11,9 m, Dybgang: 4,8 m
Tonnage
BRT: 1627, NRT: 835, DW: 919 (1912)
BRT: 1972, NRT: 1037, DW: 829 (1949)
Kapacitet
528 passagerer, 243 køjepladser (1912)
132 passagerer, 182 køjepladser (1949)
Fart
Fart: 15,5 knob
Maskineri
1 stk. GS120 HS5581 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 3. maj 2014.