Værft: Framnæs Mekaniske Værksted A/S, Sandefjord, Norge.
Nybygning nr. 189.
Værft (skroget): Frederikstad Mekaniske Verksted, Norge
Nybygning nr. (skroget): 434.
IMO nummer: 7617735.
Bestilt: 21. maj, 1976.
Kølstrakt: 21. oktober, 1976.
Søsat: 28. februar, 1977.
Leveret: 7. juli, 1977.
Status: Ophugget.
Navne
Tor Caledonia (7. juli, 1977 - maj, 1984)
Gothic Wasa (maj, 1984 - december, 1984)
Galloway (december, 1984 - juni, 1985)Tor Caledonia (juni, 1985 - 14. november, 2001)
Strada Gigante (14. november, 2001 - juni, 2012)
Gigante (juni, 2012 - 2012)
Ruter
Trafik til Mellemøsten (juli, 1977 - 1979)
Trafik på Nordsøen (1979 - 1982)
Transport af materiel til Falklandsørene (20. maj, 1982 - august, 1982)
Göteborg - Felixstowe - Immingham (hovedsageligt) (januar, 1989 - juli, 1990)
Immingham - Rotterdam (også) (januar, 1989 - juli, 1990)
Göteborg - Gent (også) (august, 1990)
Göteborg - Felixstowe - Immingham (hovedsageligt) (august, 1990 - 1991)
Voltri (Genova) - Termini Imerse (Korsika) (november, 2001 - april, 2004)
Voltri (Genova) - Cagliari - Termini (april, 2002 - marts, 2012)
Rederier
Whitwill, Cole & Co. Ltd. (Tor Line AB), Bristol, England (7. juli, 1977 - 1982)
Charter: Tor Line AB, Göteborg, Sverige (7. juli, 1977 - maj, 1984)
Spanocean Line Ltd. (Salen UK Ship Management Ltd.), Bristol, England (1982 - 1984)
Charter: Grimaldi Lines, Napoli, Italien (maj, 1984 - 1985)
Midland Bank, London, England (1984 - 1985)
Initial Plc. (Benholm Ship Management Ltd.), Hamilton, Bermuda (1985 - 1986)
Charter: Tor Line AB, Göteborg, Sverige (juni, 1985 - 23. december, 1988)
Stratton House Leasing Ltd. (Benholm Ship Management Ltd.), Hamilton, Bermuda (1986 - 23. december, 1988)
DFDS A/S, Danmark (23. december, 1988 - 31. juli, 2000)
DFDS Tor Line A/S, København, Danmark (31. juli, 2000 - 14. november, 2001)
Locat S.p.A, Bologna, Italien (14. november, 2001 - juni, 2012)
Charter: Strade Blu S.r.l., Cagliari, Italien (14. november, 2001 - 2012)
Hændelser og særlige begivenheder
Søsat og bugseret til Sandefjord for udrustning.
fredag 14. maj, 1982 - 1982
Rekvireret til tjeneste under Falklandskrigen.
Overtaget af Midline Bank i forbindelse med Salén gruppens konkurs.
mandag 19. december, 1988
Skøde for salg til DFDS A/S med overtagelse 23. december, anmeldt 23. december, registreret 24. april 1989.
mandag 16. juli, 1990 - søndag 19. august, 1990
Forlænget ved Flensburger Schiffsbau-Gesellschaft.
Skøde for salg til DFDS Tor Line A/S, anmeldt 31. august, registreret 3. september.
Solgt til ophugning.
Afsejlede fra Vado Ligure mod Chittagong, Bangladesh.
mandag 17. september, 2012
Rapporteret ophugget, Chittagong, Bangladesh.
Søsterskibe
Ulusoy-6 (ex. Tor Gothia)Tor Belgia
Tor Nerlandia
Tor Dania
Tor Finlandia
Melbourne Trader
Fichtelberg
Union Hobart
Union Lyttleton
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OZBW6 (28. april, 1989 - 14. november, 2001)
V4MM2 (juni, 2012 - 2012)
Flag
| Storbritannien (7. juli, 1977 - 1985) |
| Bermuda (1985 - 28. april, 1989) |
| Danmark (28. april, 1989 - 14. november, 2001) |
| Italien (14. november, 2001 - juni, 2012) |
| Saint Kitts og Nevis (juni, 2012 - 2012) |
Hjemsteder
Bristol (7. juli, 1977 - 1985)
Hamilton (1985 - 28. april, 1989)
København (28. april, 1989 - 14. november, 2001)
Cagliari (14. november, 2001 - juni, 2012)
Basseterre (juni, 2012 - 2012)
Dimensioner
Længde: 145,22 m, Længde overalt: 162,77 m, Bredde: 20,62 m, Dybgang: 7,52 m, Dybde: 14,70 m (1977)
Længde: 171,12 m, Længde overalt: 188,76 m, Bredde: 20,62 m, Dybgang: 7,52 m, Dybde: 14,70 m (1990)
Tonnage
BRT: 5056, NRT: 2936, DW: 9882 (1977)
BRT: 5983, NRT: 3495, DW: 12200 (1990)
BT: 14424, NT: 4307, DW: 12200 (2001)
Kapacitet
12 passagerer, 12 køjepladser, 1300 lanemeter (1977)
12 passagerer, 12 køjepladser, 1950 lanemeter (1990)
Maskineri
2 stk. 12PC2V-400 Pielstick diesel, 12000 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Galloway
Tor Caledonia
Tor Caledonia
Tor Caledonia
Oprettet: 6. januar 2019.