Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 622.
Søsat: 8. februar, 1936.
Leveret: 31. maj, 1936.
Status: Ophugget.
Ruter
Rønne - København (juni, 1936 - januar, 1944)
Moderskib for undervandsbåde (januar, 1944 - maj, 1945)
Troppetransport for de allierede (maj, 1945 - marts, 1946)
Rønne - København (oktober, 1947 - 1958)
Krydstogter (september, 1958 - 1960)
Afløserfærge (1961 - 1963)
Moderskib for undervandsbåde (12. juni, 1965 - 31. maj, 1975)
Rederier
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (31. maj, 1936 - december, 1963)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (2. juli, 1944 - 3. april, 1945)
Det danske søværn, Danmark (8. januar, 1964 - 8. april, 1976)
Hændelser og særlige begivenheder
Anmeldt til skibsregistret, registreret 29. maj.
Alvorligt beskadiget ved minesprængning i Øresund. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Paa Rejse fra København til Rønne med Stykgods og Passagerer.
Havareret ved Eksplosion og sat paa Grund d. 4/8 40 i Sundet.
Søforhør i København d. 9/8 40.
Kl. 4.55, da Hammershus befandt sig ca. 1/4 Sm. S. for Middelgrunden, indtraf en voldsom Eksplosion midtskibs,
og alt Lys om Bord gik ud. Der blev straks slaaet »Stop« paa Maskintelegrafen; men da Ordren ikke blev udført i Maskinen, blev Hovedstopventilen paa Baaddækket lukket. Det blev forsøgt at dreje Skibet ind mod Middelgrunden; men Styremaskinen virkede ikke. Redningsbaadene blev derfor gjort klar, og Passagererne fik udleveret Redningsbælter. Samtidig udsendtes Nødsignal pr. Radio, og da der ikke opnaaedes nogen Forbindelse, hejstes det internationale Flagsignal »N C«. Kl. 5.15 kom S/S »Benedikt«, Lodsbaaden samt et Par andre Fartøjer til Undsætning. S/S »Benedikt« og Lodsbaaden fik Trosser om Bord og bugserede Hammershus indefter. Under Bugseringen blev samtlige Passagerer overført til Benedikt. Da det viste sig, at Vandet steg i Agterskibet og Maskinrummet, blev Hammershus, der da havde ca. 14° Slagside, sat paa Grund paa Stubben, hvorefter Bb.s Anker blev stukket ud. Kl. ca. 9.00 kom en Bjergningsdamper til Stede, og der blev rigget Pumper til. Der lænsedes derefter Natten igennem fra Maskinrum og Agterlast. En Dykkerundersøgelse
viste, at Søventilen til Maskinen var bortsprængt og adskillige Nagler i Agterskibet slaaet læk. D. 5/8 om Morgenen svajede Skibet op for Ankeret. Kl. 17.00 kom Lods og Slæbebaad ud, Ankeret med 15 Favne Kæde blev sjæklet ud, forsynet med Ankerbøje og stukket fra, hvorefter Hammershus blev bugseret i Havn.
Anm. Eksplosionen antages at skyldes Krigsaarsager.
Beslaglagt af Oberkommando der Kriegsmarine.
Genfundet i Flensborgfjorden, og anvendt af de allierede til troppetransporter.
Tilbageleveret til 66-selskabet. Efterfølgende istandsat hos B&W i København.
Ombygget og forlænget hos Burmeister & Wain i København.
Anmeldt 22. februar, registreret 24. februar slettet fra registret som overgået til varig anvendelse som krigsskib.
Ombygget til moderskib for u-både.
lørdag 31. maj, 1975 - onsdag 7. april, 1976
Oplagt ved Holmen.
onsdag 7. april, 1976 - torsdag 8. april, 1976
Slæbt til ophugning hos H.J. Hansen i Odense. Ophugning påbegyndt medio 1976.
Supplerende oplysninger
Design
Kay Fisker: indretning
Kendingssignaler
OYSH (maj, 1936 - december, 1963)
OUCD (december, 1963 - april, 1976)
Flag
| Danmark (maj, 1936 - april, 1976) |
Hjemsted
Rønne (maj, 1936 - december, 1963)
Dimensioner
Længde: 78,7 m, Bredde: 12,59 m, Dybde: 4,6 m (1936)
Længde: 80,04 m, Bredde: 12,59 m, Dybde: 4,6 m (1958)
Tonnage
BRT: 1775, NRT: 1078, DW: 500 (1936)
BRT: 1726, NRT: 985, DW: 500 (1958)
Kapacitet
900 passagerer, 300 køjepladser, 20 personbiler
Fart
Fart: 14,5 knob
Maskineri
1 stk. 6-cylindret 2SA B&W diesel, 2250 hk
1 stk. propel
Oprettet: 10. oktober 2008.