Værft: Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 38.
Leveret: 23. april, 1934.
Status: Forlist.
Navn
Anø (23. april, 1934 - 21. august, 1940)Hændelser og særlige begivenheder
Grundstødt i Linfjorden. I Dansk Søulykke-Statstik kan læses:
Paa Rejse fra Aalborg til København med Stykgods.
Grundstødt d. 30/3 40 i Limfjorden.
Søforklaring og Søforhør i Frederikshavn d. 9/4 40.
Kl. 1.00, da A. befandt sig i Engholm V.-lige Fyrlinie, blev det Taage. Maskinen, der gik Fuld Kraft
Frem blev sat paa Langsomt Frem, og ved Hjælp af Loddet sejledes rundt Bredhage i 12 m Vand. Kl.
1.30 loddedes 9 m og derefter 7 m Vand, og Maskinen kastedes Bak, men umiddelbart efter tog Skibet Grunden.
Efter at have bakket i ca. 10 Minutter kom A. flot, og da der loddedes 9 m og derefter 12 m Vand,
stoppedes Maskinen. Kort efter loddedes 9 m og derefter 7 m Vand, og Maskinen blev sat paa Fuld Kraft
Frem; men umiddelbart efter tørnede A. med Agterenden Grunden, uden at blive staaende. Ved Grundstødningen
blev Roret beskadiget.
Anm. Ministeriet maa antage, at Grundstødningen skyldes Taage.
Minesprængt ved Hals Barre. Skibet sank i løbet af et par minutter. Tre danskere og en tysk soldat omkom. 8 mand reddet.
I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Paa Rejse fra København til Aalborg med Stykgods og Passagerer.
Sunket efter Eksplosion d. 21/8 40 i Kattegat; 4 Omkomne.
Søforhør i Grenaa d. 22/8 40. Forlisanmeldelse dat. København d. 19/5 41.
Kl. 11.30, medens A. laa opankret ca. 5-600 m NV. for Hals Barre Fyr. indtraf en Eksplosion under
Agterskibet, der blev saa stærkt beskadiget, at Skibet sank i Løbet af 2—3 Minutter. Af de ombordværende
12 Mand lykkedes det 8 Mand af Besætningen, som befandt sig paa Dækket, at komme bort fra Skibet
ved Hjælp af Baade og Flaader. De paagældende blev kort efter optaget af en tililende Damper, medens
al Eftersøgning efter de øvrige 4 Mand var forgæves.
Anm. 1. De omkomne er: Maskinmester Oscar Krabbe Nielsen og Hovmester Niels Andersen Hansen,
begge af København, Passager Knud Jensen af Nørre Sundby samt tysk Soldat Herbert Neuser.
Anm. 2. Eksplosionen antages at skyldes Krigsaarsager.
Hævet Em. Z. Svitzer for bugsering til Svendborg værft.
Sank på 15 meter vand nær Fornæs under bugsering i hårdt vejr. Herefter opgivet. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Under Bugsering fra Hals til Svendborg.
Sunket og forlist d. 3/11 40 i Kattegat.
Søforklaring i Kalundborg d. 9/11 40.
Kl. 4.45, da A. hængende i Løftepontonerne »Odin« og »Thor« og bugseret af S/S »Svava« og S/S »Bien«
under en stormende SØ.-lig Kuling befandt sig ca. 11,5 Sm. NØ.t.N.½N. af Fornæs Fyr, brækkede et af
Løftetovene, der bar Skibet. Kl. 5.15 brækkede de 3 andre Løftetove, og A. sank paa 15 m Vand.
Anm. Ministeriet maa antage, at Forliset skyldes Vejrforholdene.
Slettet af registret som forlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OYIH (23. april, 1934 - 21. august, 1940)
Flag
| Danmark (23. april, 1934 - 21. august, 1940) |
Hjemsted
Grenå (23. april, 1934 - 21. august, 1940)
Dimensioner
Længde overalt: 37,6 m, Bredde: 6,8 m, Dybgang: 2,4 m
Tonnage
BRT: 189, NRT: 120, DW: 178
Kapacitet
34 passagerer
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
1 stk. 6-cylindret 4SA Bukh diesel, 230 ihk
1 stk. fastbladet propel
Skrog
stål
Oprettet: 7. marts 2015. Senest revideret: 13. juli 2019.