Skagerak I

Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 61.

Søsat: 10. januar, 1939.
Leveret: 23. maj, 1939.

Status: Forlist.

Navn

Skagerak I (23. maj, 1939 - 20. januar, 1940)

Ruter

Hirtshals - Kristiansand (26. maj, 1939 - 27. november, 1939)
Troppetransport (28. marts, 1940 - 21. april, 1940)
Troppetransport mm. (7. maj, 1940 - 20. april, 1944)

Rederier

KDS A/S (Kristiansands Dampskipsselskap), Kristiansand, Norge (23. maj, 1939 - 20. januar, 1944)
Rekvireret: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (7. marts, 1940 - 20. april, 1944)
Rekvireret: Det norske forsvar, Norge (30. marts, 1940 - 7. marts, 1940)

Hændelser og særlige begivenheder

december, 1939
Efter garantieftersyn i Aalborg blev Skagerak I oplagt i Farsund. Færgen kunne overføre to jernbanevogne, men færgelejerne i Kristiansand og Hirtshals blev først færdige mange år senere. Skagarak I nåede aldrig at overføre jernbanevogne.

torsdag 20. april, 1944
Et brev fra Seetransportenchef Norwegen dateret 20. april 1944 meddelte, at Skagerak I var totalforlist efter et flyangreb ved Stapnes fyr ud for Egersund. Krigskaskoen var fastsat til 3,2 millioner kroner, men først den 17 marts 1948 var det fulde erstatningsbeløb udbetalt.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

LLKE (23. maj, 1939 - 30. marts, 1944)

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (23. maj, 1939 - 7. maj, 1940)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (7. maj, 1940 - 20. april, 1944)

Hjemsted

Kristiansand (23. maj, 1939 - 7. maj, 1940)

Dimensioner

Længde overalt: 71,22 m, Bredde: 11,58 m, Dybgang: 3,96 m

Tonnage

BRT: 1281, NRT: 435, DW: 275

Kapacitet

400 passagerer, 140 køjepladser, 30 personbiler, 1 jernbanespor, 2 jernbanevogne

Fart

Servicefart: 17 knob, Topfart: 19,9 knob

Maskineri

2 stk. 10-cylindret 1035-V-F-62 B&W diesel, 5000 ihk
2 stk. propel

Billeder af Skagerak I

Oprettet: 5. april 2015.