Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 61.
Søsat: 10. januar, 1939.
Leveret: 23. maj, 1939.
Status: Forlist.
Rederier
KDS A/S (Kristiansands Dampskipsselskap), Kristiansand, Norge (23. maj, 1939 - 20. januar, 1944)
Rekvireret: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (7. marts, 1940 - 20. april, 1944)
Rekvireret: Det norske forsvar, Norge (30. marts, 1940 - 7. marts, 1940)
Hændelser og særlige begivenheder
Efter garantieftersyn i Aalborg blev Skagerak I oplagt i Farsund. Færgen kunne overføre to jernbanevogne, men færgelejerne i Kristiansand og Hirtshals blev først færdige mange år senere. Skagarak I nåede aldrig at overføre jernbanevogne.
Et brev fra Seetransportenchef Norwegen dateret 20. april 1944 meddelte, at Skagerak I var totalforlist efter et flyangreb ved Stapnes fyr ud for Egersund. Krigskaskoen var fastsat til 3,2 millioner kroner, men først den 17 marts 1948 var det fulde erstatningsbeløb udbetalt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LLKE (23. maj, 1939 - 30. marts, 1944)
Flag
| Norge (23. maj, 1939 - 7. maj, 1940) |
| Tyskland (7. maj, 1940 - 20. april, 1944) |
Hjemsted
Kristiansand (23. maj, 1939 - 7. maj, 1940)
Dimensioner
Længde overalt: 71,22 m, Bredde: 11,58 m, Dybgang: 3,96 m
Tonnage
BRT: 1281, NRT: 435, DW: 275
Kapacitet
400 passagerer, 140 køjepladser, 30 personbiler, 1 jernbanespor, 2 jernbanevogne
Fart
Servicefart: 17 knob, Topfart: 19,9 knob
Maskineri
2 stk. 10-cylindret 1035-V-F-62 B&W diesel, 5000 ihk
2 stk. propel
Billeder af Skagerak I
Skagerak I
Oprettet: 5. april 2015.