Værft: Ljunggrens Mekaniska Verkstad, Kristianstad, Sverige.
Leveret: 1904.
Status: Forlist.
Navne
Fri (1904 - 13. august, 1914)
Frem (13. august, 1914 - 3. september, 1951)Rederier
C. A. Swahn, Karlskrona, Sverige (1904 - 13. august, 1914)
Hans Stærke Christensen, Saxkjøbing, Sverige (13. august, 1914 - 19. marts, 1917)
A/S Martin Nielsen, Fredericia, Danmark (19. marts, 1917 - 18. september, 1918)
Bogø Færgefart I/S, Bogø, Danmark (18. september, 1918 - 1935)
A. P. Nissen, Kolding, Danmark (1935 - ca. 1942)
C. M. Brodersen, Esbjerg, Danmark (ca. 1943 - 1948)
Lorenz Nikolaj Christensen, Motorforhandler, Aalborg, Danmark (1948 - 1950)
H. C. A. Fink, København, Danmark (1950 - 1951)
Victor Rasmussen, København, Danmark (1951 - 29. november, 1951)
Hændelser og særlige begivenheder
Fri blev bygget som damplystyacht til den tyske konsul i Karlskrona, C. A. Swahn, der var ejer af Wahlqvists Klädesfabrik sammesteds - den var på tidspunktet Sveriges største tekstilfabrik og fremstillede uniformsklæde og tæpper. Fabrikken var grundlagt i 1804 og brændte ned til grunden 2. februar 1911. Den var bygningsforsikret for 155.000 kr., mens lager, inventar og maskiner var forsikret for 460.000 kr., ifølge reportage i ugebladet "Hvar 8:e Dag"s udgave fra 12. februar 1911.
Motoriseret.
Ombygget til fiskefartøj.
Ombygget til fragtskib.
torsdag 29. november, 1951
Undervejs fra København til Tanger fik Frem motorstop i hårdt vejr og drev i land på Spaniens kyst. Blev senere slået til vrag.
Anmeldt som totalforlist. Slettet fra skibsregistret.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NSWR (13. august, 1914 - 1933)
OYDE (1934 - 29. november, 1951)
Flag
| Sverige (1904 - 13. august, 1914) |
| Danmark (13. august, 1914 - 29. november, 1951) |
Hjemsteder
Karlskrona (1904 - 13. august, 1914)
Saxkjøbing (13. august, 1914 - 19. marts, 1917)
Fredericia (19. marts, 1917 - 19. september, 1918)
Bogø (19. september, 1918 - 1935)
Kolding (1935 - ca. 1942)
Esbjerg (ca. 1943 - 1949)
Aalborg (1949 - 29. november, 1951)
Dimensioner
Længde: 18,6 m, Bredde: 4,2 m, Dybde: 1,7 m
Tonnage
BRT: 30, NRT: 15, DW: 4 (1904)
BRT: 29, NRT: 14 (1938)
BRT: 29, NRT: 16 (ca. 1943)
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound Ljungreens dampmaskine, 60 ihk (1904 - 1938)
1 stk. diesel, 50 ihk (august, 1938 - )
1 stk. fastbladet propel
Skrog
stål
Oprettet: 11. november 2015. Senest revideret: 15. november 2015.