Samsø-Mira (ex. Skum)

Bookmark and Share


Status: Ophugget.

Navne

Skum (1???)
Luna Aalberts (1??? - 20. december, 1924)
Oscar Wilhelmsen (20. december, 1924 - 27. maj, 1931)
Sejerø-Havnsø (27. maj, 1931 - 23. september, 1952)
Samsø-Mira (23. september, 1953 - 1955)

Ruter

Esbjerg - England (transport af fisk) (1925 - 1930)
Sejerø - Havnsø (16. maj, 1931 - 19. september, 1950)
Århus - Skødshoved (1953 - 1954)

Rederier

Oscar Wilhelmsen, fiskeeksportør, Esbjerg, Danmark (20. december, 1924 - 5. marts, 1931)
Sejerø-Havnsø Færgefart, Danmark (5. marts, 1931 - 3. september, 1952)
Lars Jørgen Thorvald Nielsen, skibsreder, Stubbekøbing, Danmark (3. september, 1952 - 23. september, 1952)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Snekkersten, Danmark (23. september, 1953 - 25. marts, 1954)
Katrine Marie Møller Sørensen, frue, Horsens, Danmark (25. marts, 1954)
Gunnar Nielsen, stenfisker, Hornsyld, Danmark (25. marts, 1954 - 28. marts, 1955)

Hændelser og særlige begivenheder

oktober, 1924: Indført til Danmark fra Holland under navnet Luna Alberts. Jagtrigget fiskeskib med hjælpemotor. Kommentar i registret: Naar hvor og af hvem bygget vides ikke.

21. oktober, 1924: Bill of Sale til Oscar Wilhelmsen, Fiskeeksportør dat Ijmuiden 21. oktober 1924. Anmeldt til registret 5. december, registreret 20. december.

3. december, 1924 - 3. maj, 1924: Maalebevis udstedt, Esbjerg.

17. juli, 1925: Nyt målebevis, Fanø.

19. september, 1925: Nyt målebevis, Esbjerg.

marts, 1931 - maj, 1931: Ombygget til passagerskib i Kalundborg. Plads til 3 biler på dæk.

7. marts, 1931: Skøde for salg til Sejerø-Havnsø Færgefart. Anmeldt 26. maj, registreret 27. maj.

13. maj, 1931: Ommaalingsrapport, dat. Kalundborg 13/5 31. Godkendt som passagerskib.

3. januar, 1932: Brud på krumtapaksel. Sejladsen indstillet, derefter installeret ny B&W maskine i København.

15. marts, 1932: Prøvesejlads på Øresund.

16. marts, 1932: Atter i fart.

1933: Færgen fik installeret elektrisk lys.

25. april, 1934: Nyt målebevis, København.

19. september, 1950 - 1952: Oplagt på Sejerø.

11. juni, 1952: Skøde for salg til Lars Jørgen Thorvald Nielsen på frivillig auktion. Anmeldt 17. juni, registreret 3. september.

15. september, 1953: Skøde for salg til Louis Bjerremand Grau. Anmeldt og registreret 23. september.

5. januar, 1954: Skøde for salg til Katrine Marie Møller Sørensen, frue. Anmeldt 27. januar, registreret 25. marts.

12. januar, 1954: Skøde for salg til Gunnar Nielsen, stenfisker. Anmeldt 27. januar, registreret 25. marts.

14. marts, 1955: Note i registerbogen: Iflg. udateret anmeldelse fra ejeren med påtegning af 14/3 1955 fra Horsens Havnetoldkontor, er dette skib blevet ophugget. I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregistreringskontorets beslutning af 28/3 1955.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NFSQ (20. december, 1924 - 1933)
OUZY (1934 - 28. marts, 1955)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (20. december, 1924 - 28. marts, 1955)

Hjemsteder

Esbjerg (20. december, 1924 - 27. maj, 1931)
Sejerø (27. maj, 1931 - 3. september, 1952)
Stubbekøbing (3. september, 1952 - 23. september, 1953)
Hou (23. september, 1953 - 28. marts, 1955)

Dimensioner

Længde overalt: 22,97 m, Bredde: 5,21 m, Dybgang: 2,17 m

Tonnage

BRT: 49,01, NRT: 24,19 (3. december, 1924)
BRT: 57,39, NRT: 37,02 (17. juli, 1925)
BRT: 48,78, NRT: 24,14 (19. september, 1925)
BRT: 58,93, NRT: 38,30 (13. maj, 1931)
BRT: 58,92, NRT: 31,92 (25. april, 1934)

Kapacitet

150 passagerer, 3 personbiler (1931)

Maskineri

1 stk. 2-cylindret 2-takt Avance maskine, 118 ihk (19?? - 1932)
1 stk. 3-cylindret 2-takt B&W diesel, 186 hk (1932 - 1955)
1 stk. propel

Skrog

træ, eg, fyr

Billeder af Samsø-Mira (ex. Skum)

 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø
 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø
 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø
 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø
 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø
 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø
 Sejerø-Havnsø
Sejerø-Havnsø



88 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS