Achille Lauro

Værft: Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS), Vlissingen, Holland.
Nybygning nr. 214.
IMO nummer: 5390008.

Bestilt: 7. maj, 1938.
Kølstrakt: 25. januar, 1939.
Søsat: 1. juli, 1946.
Leveret: 21. november, 1947.

Status: Forlist.

Navne

Willem Ruys (21. november, 1947 - januar, 1965)
Achille Lauro (januar, 1965 - 2. december, 1994)

Ruter

Rotterdam - Batavia (Java) (2. december, 1947 - december, 1957)
Rotterdam - New York (maj, 1958)
Rotterdam - Suez - Australien - New Zeeland - Panama - Rotterdam (7. marts, 1959 - slutningen af 1964)
Genova - Sydney - Wellington (13. april, 1966 - 1972)
Krydstogter (december, 1972 - 30. november, 1994)

Rederier

Koninklijke Rotterdamsche Lloyd NV (KRL), Rotterdam, Holland (21. november, 1947 - januar, 1965)
Flotta Lauro SpA, Napoli, Italien (januar, 1965 - 1987)
Starlauro SpA, Napoli, Italien (1987 - 2. december, 1994)

Hændelser og særlige begivenheder

januar, 1965 - april, 1966
Omfattende ombygning og modernisering i Palermo. I det ydre kunne moderniseringerne ses på en mere strømlinet stævn og nye skorstene.

mandag 7. oktober, 1985
På vej fra Alexandria til Port Said med 201 passagerer og 344 besætningsmedlemmer om bord, kaprede fem medlemmer af den palestinensiske befrielsesfront skibet. Kaprerne tog besætning og passagerer som gidsler og beordrede skibets kaptajn at sejle til Tartus i Syrien. De krævede løsladelse af 50 palestinensiske fanger fra israelske fængsler.

Den følgende dag, efter at Syriens regering havde nægtet skibet tilladelse til at lægge til i Tartus, udvalgte gidseltagerne en passager. Det var Leon Klinghoffer, en amerikansk jøde, der sad i kørestol. Han blev skudt og kastet over bord.

Achille Lauro fortsatte til Port Said. Efter to dages forhandlinger og løfte om frit lejde, forlod gidseltagerne skibet. De forlod i øvrigt Port Said med et ægyptisk fly mod Tunesien. Flyet blev at det amerikanske luftvåben tvunget til at lande på en Nato flybase på Sicilien. Her blev de fire af gidseltagerne arresteret og dømt af de italienske myndigheder. Den femte blev pågrebet af amerikansk militær i Irak i 2003.

onsdag 30. november, 1994
På vej fra Genova til Kapstaden med 977 passagerer om bord udbrød der voldsom brand om bord. Det blev besluttet at rømme skibet. Under evakueringen omkom to passagerer, den ene på grund af hjerte-kar problemer, den anden kom i klemme og blev mast af en redningsbåd. De resterende blev reddet sikkert om bord på tililende skibe.

fredag 2. december, 1994
Forsøg på at redde slukke branden var ikke lykkedes. Man forsøgte at bugsere skibet mod land med en slæbebåd, men efter et par timers bugsering var der en eksplosion i skibets agterende. Derefter gik Achille Lauro til bunds på 1½ kilometers dybde ud for Somalia.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

PIQF (21. november, 1947 - januar, 1965)
IBHE (januar, 1965 - 2. december, 1994)

Flag

Holland's flagHolland's flag
Holland (21. november, 1947 - januar, 1965)
Italien's flagItalien's flag
Italien (januar, 1965 - 2. december, 1994)

Hjemsteder

Rotterdam (21. november, 1947 - januar, 1965)
Napoli (januar, 1965 - 2. november, 1994)

Dimensioner

Længde: 176,56 m, Længde overalt: 192,40 m, Bredde: 24,90 m, Dybgang: 8,80 m, Dybde: 14,50 m

Tonnage

BRT: 21119 (1947)
BRT: 23629, NRT: 10692, DW: 4925 (1966)

Kapacitet

910 passagerer, 910 køjepladser (1947)
1097 passagerer, 1097 køjepladser (1966)

Fart

Topfart: 21 knob

Maskineri

8 stk. 8-cylindret Sulzer-De Schelde , 32000 hk
2 stk. fastbladet propel

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side) (1959 - )

Billeder af Achille Lauro

Oprettet: 12. november 2016.