Værft: Oskarshamns Mekaniska Werkstad, Oskarshamn, Sverige.
Nybygning nr. 210.
Søsat: 20. maj, 1896.
Leveret: juni, 1896.
Rederier
Hotel Kongen af Danmark A/S, København, Danmark (juni, 1896 - 1898)
Baadfarten, Lyngby, Danmark (1898 - 25. juni, 1900)
Ångbåts AB Bomhus, Gävle, Sverige (25. juni, 1900 - 19. februar, 1917)
Partrederi v/ Klas H. Lundewall, Konditor, Enköping, Sverige (19. februar, 1917 - 21. maj, 1927)
Bror August Johansson, Holmsund, Sverige (21. maj, 1927 - 4. april, 1933)
Frithiof Edman, Ljungskile, Sverige (4. april, 1933 - 15. marts, 1938)
Charter: Gunnar Bryngelssom, Göteborg, Sverige (maj, 1936 - 193?)
Emil Olsson, Lennartsfors, Sverige (15. marts, 1938 - 12. april, 1947)
Oscar Persson, Lennartsfors, Sverige (12. april, 1947 - 2. juli, 1955)
Gertrud Andersson, Restauratrice og Kjell Douglas Andersson, buschauffør, Bengtfors, Sverige (2. juli, 1955 - 5. december, 1969)
Gertrud Andersson, Bengtfors, Sverige (5. december, 1969 - 1994)
Storholmen - Lindekullen AB, Bengtfors, Sverige (1994 - 1998)
Vassgärdet Fastigheter i Bengtsfors AB (Storholmen Rederi AB), Bengtfors, Sverige (1998 - 2008)
Storholmens Kanaltrafik AB, Bengtfors, Sverige (2008 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Søsat. Prøvesejlads samme dag.
Ankom til København. Derefter transporteret på vogn til Holte.
Den relativt store turbåd Furesøen havde jævnligt problemer med at passere kanalen mellem Furesøen og Vejlesø. Når det var lavvandet skrabte den bunden, og når det var højvandet, kunne den ikke komme under broen ved Dronningens alle. Furesøen blev lagt op, og ruten blev overtaget af Baadfarten, som indsatte mindre både.
Dampmaskinen udskiftet med en Deutz diesel.
Maskinen blev udskiftet med en Volvo Penta diesel.
Forlænget.
Forlænget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
SFB4764 (19?? - )
Flag
| Danmark (juli, 1896 - 25. juni, 1900) |
| Sverige (25. juni, 1900 - ) |
Hjemsteder
Gävle (25. juni, 1900 - 19. februar, 1917)
Enköping (19. februar, 1917 - 21. maj, 1927)
Holmsund (21. maj, 1927 - 4. juli, 1933)
Ljungskile (4. juli, 1933 - 15. marts, 1938)
Lennartsfors (15. marts, 1938 - 2. juli, 1955)
Bengtsfors (2. juli, 1955 - )
Dimensioner
Længde overalt: 18,90 m, Bredde: 3,74 m, Dybgang: 1,75 m (1925)
Længde overalt: 22,50 m, Bredde: 3,99 m, Dybgang: 1,75 m (1969)
Tonnage
BRT: 30,86, NRT: 22,29 (1925)
BRT: 57, NRT: 17 (19??)
Kapacitet
150 passagerer (1896)
100 passagerer (19??)
Fart
Fart: 8,5 knob (1896)
Fart: 10 knob (1952)
Maskineri
1 stk. Oskarshamn dampmaskine, 52 ihk (1896 - 1951)
1 stk. Deutz diesel (1951 - 1952)
1 stk. MD 100B Volvo Penta diesel, 150 hk (1952 - )
1 stk. propel
Skrog
stål
Oprettet: 29. juli 2018.