Hændelser og særlige begivenheder
Superflex Foxtrot var ved færdiggørelse fra værftet sommeren 1988 overtallig, og var oplagt forskellige steder. Færgen blev dog i 1989 overtaget af VR Shipping, som det meste af tiden havde den oplagt i Tuborg Havn, hvor den tjente som reservedelslager for andre Superflex færger.
Skibet, der var bygget som en "almindelig" Superflex færge, var en doubleender med en azimuth thruster i hvert hjørne. De fire thrustere var elektrisk drevet af ialt 10 dieselelektriske generatorsæt placeret i containere på dækket. Som den eneste af de i alt 15 søsterskibe gennemgik den en større ombygning til traditionel bilfærge med hæk og bov. Ombygningen skete ved Kynossoura Dock Yard Ltd., Salamina, Grækenland. Den blev udrustet med et for den tid mere traditionelt maskineri, nemlig to dieselmotorer, der via aksler driver hver sin propel agter. Endvidere blev der monteret en tunnelthruster i boven.
Supplerende oplysninger
Design
Peter Zacchi
Typebetegnelse
Superflex MK IVKendingssignaler
OZCF (31. maj, 1989 - 3. august, 1994)
SYOZ (3. august, 1994 - )
Flag
| Danmark (31. maj, 1989 - 3. august, 1994) |
| Grækenland (3. august, 1994 - ) |
Hjemsted
Korsør (31. maj, 1989 - 3. august, 1994)
Dimensioner
Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,5 m (1989)
Længde overalt: 109,2 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m (1994)
Tonnage
BT: 4296, BRT: 1453,61, NT: 1288, NRT: 1328,42, DW: 1280 (1989)
BT: 4296, NT: 1908 (1994)
Kapacitet
303 passagerer, 170 personbiler (1989)
1000 passagerer, 170 personbiler (1994)
Fart
Fart: 14 knob (1989)
Servicefart: 14 knob, Topfart: 18 knob (1994)
Maskineri
10 stk. Cummins diesel, 2750 kW (1988 - 1994)
2 stk. MAN diesel, 8260 kW (1994 - )
4 stk. azimuth propel (1988 - 1994)
2 stk. propel med justerbare skrueblade (1994 - )
1 stk. tværpropel i bov (1994 - )
Superflex færgerne
Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.
Superflex Foxtrot er bygget som en MK IV.
Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.
Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.
Oprettet: 10. april 2010. Senest tjekket: 28. november 2022.