Værft: Marinens Hovedverft ,Horten, Norge.
Nybygning nr. 154.
IMO nummer: 5184071.
Bestilt: 21. februar, 1959.
Kølstrakt: 4. maj, 1960.
Søsat: 26. november, 1960.
Leveret: 26. april, 1961.
Status: Forlist.
Navne
Kattegat (26. november, 1960 - 4. september, 1969)Nordek (4. september, 1969 - marts, 1973)
Corsica Star (marts, 1973 - maj, 1980)
Icarus (maj, 1980 - juni, 1991)
European Glory (juni, 1991 - januar, 1997)
Captain Zamann (januar, 1997 - 2000)
Jassim (2000 - 1. december, 2003)
Ruter
Grenå - Hundested (10. maj, 1961 - 31. august, 1969)
Århus - Hundested (25. september, 1966 - 21. januar, 1967)
Juelsminde - Kalundborg (afløserfærge) (20. februar, 1967 - 19. marts, 1967)
Århus - Hundested (20. marts, 1967 - 23. september, 1967)
Jakobstad - Umeå (17. september, 1969 - 24. november, 1969)
Jakobstad - Skellefteå / Umeå (25. november, 1969 - 6. januar, 1970)
Jakobstad - Skellefteå / Umeå (23. marts, 1970 - 13. november, 1971)
Turku (Åbo) - Norrtälje (21. april, 1970 - 3. april, 1970)
Juelsminde - Kalundborg (20. november, 1971 - 12. februar, 1972)
Jakobstad - Skellefteå / Umeå (26. marts, 1972 - 22. december, 1972)
Genova - Livorno - Imparia - Bastia (1973 - 1980)
Piræus - Samos - Ikaria (maj, 1980 - 1991)
Brindisi - Igoumenitsa (juni, 1991 - 1996)
Istanbul - Odessa (januar, 1997 - 2000)
Rederier
Grenaa-Hundested Færgefart A/S, Danmark (26. april, 1961 - 4. september, 1969)
Varustamoyhtiö Jaakon-Linja Oy (Jakob Line), Jakobstad, Finland (4. september, 1969 - 28. december, 1972)
Tourship Company SA (Corsica Ferries), Panama (28. december, 1972 - maj, 1980)
Shipping & Tourist Co. of Samos & Ikaria S.A., Grækenland (maj, 1980 - juni, 1991)
Stewart Shipping Co. Inc. (European Seaways), Grækenland (juni, 1991 - januar, 1997)
Ferro Ferryboat & RoRo Transportation Co., Istanbul, Tyrkiet (januar, 1997 - 2000)
Al Ramzani Sea Transport of Qatar, Bolivia (2000 - 1. december, 2003)
Hændelser og særlige begivenheder
Da Kattegat om eftermiddagen bakkede ud fra Grenå Havn for at svaje uden for havnen, blev agterenden ramt af en høj sø, hvorved hækporten blev slået ind. Der skyllede meget vand ind på vogndækket, og færgen fik kraftig slagside. Kattegat blev straks sejlet i havn igen, hvor man kastede anker. Under opankringen gik færgen flere gange på grund. Desuden ramte stævnen molehovedet ved kulkajen og fik en bule. Hækporten var af samme konstruktion som på Skagerak, der senere samme år fik slået hækporten ind og forliste.
Sunket under oplægning.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignal
OXYI (april, 1961 - september, 1969)
Flag
| Danmark (april, 1961 - september, 1969) |
| Finland (september, 1969 - marts, 1973) |
| Panama (marts, 1973 - maj, 1980) |
| Grækenland (maj, 1980 - juni, 1991) |
| Malta (juni, 1991 - januar, 1997) |
| Tyrkiet (januar, 1997 - 2000) |
| Bolivia (2000 - 1. december, 2003) |
Hjemsteder
Grenå (april, 1961 - september, 1969)
Jakobstad (september, 1969 - marts, 1973)
Panama (marts, 1973 - maj, 1980)
Piræus (marts, 1990 - juni, 1991)
Valletta (juni, 1991 - januar, 1997)
Istanbul (januar, 1997 - 2000)
La Paz (2000 - 1. december, 2003)
Dimensioner
Længde: 80 m, Længde overalt: 87,38 m, Bredde: 15,04 m, Dybgang: 4,42 m
Tonnage
BRT: 2375,4, NRT: 1161, DW: 573
Kapacitet
1500 passagerer, 100 personbiler
Fart
Servicefart: 17 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 5050 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 28. december 2008. Senest revideret: 25. marts 2012.