Lilleøre

Værft: Afai Southern Shipyard Ltd., Panya Guangzhou, Kina.
IMO nummer: 9895783.

Bestilt: februar, 2019.
Søsat: 20. februar, 2020.
Leveret: 16. december, 2020.

Navn

Lilleøre (16. december, 2020 - )

Rute

Sælvig - Århus (4. maj, 2021 - )

Rederi

Samsø Rederi, Tranebjerg, Danmark (16. december, 2020 - )

Hændelser og særlige begivenheder

20. marts, 2020
Samsø Rederi meddelte, at indsættelsen af Lilleøre udskydes til foråret 2021. På grund af Corona-situationen er det ikke muligt at få personale og myndigheder til Kina for at gennemføre godkendelse af den nye færge. Det betyder, at Lilleøre ikke kan nå at være klar til højsæsonen.

3. april, 2020
Prøvesejlads på Zhujiang floden.

16. december, 2020
Samsø Kommune overtog Lilleøre i Guangzhou. Hjemtransport forventes at starte uge 1 i 2021. Forventet driftstart 26. april.

18. februar, 2021
Lilleøre ankom til Århus som dækslast på Heavy-Lift skibet Anne-Sofie. Ankomst Århus kl. 18.25.

19. februar, 2021
Hejset i vandet af Anna-Sofies kraner sidst på formiddagen. Derefter forhalet til kajplads 131 (krydstogtskajen).

26. februar, 2021
Prøvesejlads fra kl. 08.07, herunder en testtur fra Dokk1 til Sælvig og retur. Afgang Dokk1 kl. 12.05, ankomst Sælvig kl. 13.05. Afgang Sælvig kl. 14.15, ankomst Dokk1 kl. 15.22.

2. marts, 2021
Prøvesejlads i Århusbugten kl. 10.15 - 13.38.

4. marts, 2021
Prøvesejlads kl. 9 - 11.25. Blandt andet øvet anløb ved DOKK1.

5. marts, 2021
Prøvesejlads kl. 10.20 - 11.45.

10. marts, 2021
Forhalet til Dokk1 kl. 11.30 - 11.38. Prøvesejlads på Århusbugten og i Århus havn kl. 13.00 - 16.06.

13. marts, 2021
Forsejlet fra Århus til Hou kl. 7.34 - 8.30. Forsejlet fra Hou til Sælvig kl. 14.09 - 14.43.

16. marts, 2021
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig kl. 14.00 - 16.00.

19. marts, 2021
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig kl. 09.50 - 12.57. Derefter en retur til Århus. Afgang Sælvig kl. 13.10, ankomst Dokk1 kl. 14.04. Afgang Dokk1 kl. ?, ankomst Sælvig kl. ?.

23. marts, 2021
Øvelsessejlads. Tur til Århus samt øvet anløb i Århus.

24. marts, 2021
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig.

25. marts, 2021
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig.

26. marts, 2021
Øvelsessejlads.

4. april, 2021
Øvelssessejlads til Århus og retur.

8. april, 2021
Øvelssessejlads 1½ time mellem Samsø og Tunø.

9. april, 2021
Øvelsessejlads.

12. april, 2021
Øvelsessejlads kl. 13.55 - 17.22.

14. april, 2021
Øvelsessejlads kl. 08.08 - 16.32. En retur til Århus.

15. april, 2021
Øvelsessejlads kl. 14.47 - 17.37. En retur til Århus.

16. april, 2021
Lilleøre, der lå fortøjet i Sælvig, blev påsejlet af Prinsesse Isabella kl. 13.00, da denne ankom til Sælvig. Ingen kom til skade ved påsejlingen, men Lilleøre fik en lille skade over vandlinjen på bagbords side agter. Prinsesse Isabella fik ingen skader. Hændelsen vil muligvis udsætte den planlagte idriftsættelse 26. april. Hændelsen blev i Jyllands-Posten serveret under overskriften "De to samsøfærger er sejlet ind i hinanden", mens DR nyheder citerede rederidirektør Carsten Kruse for det noget mindre dramatiske udtryk "en parkeringsskade".

17. april, 2021
Forsejlet fra Sælvig til Frederikshavn kl. 13.38 - kl. 18.18.

23. april, 2021 - 26. april, 2021
Orskov Yard, hvor Lilleøre reparerdes, blev ramt af en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse. 150 værftsarbejdere gik tidligt på weekend fredag 23. april. Mandag morgen mødte værftsarbejderne på arbejde, men gik hjem igen. Strejken skyldtes utilfredshed i forbindelse med lønforhandlinger.

27. april, 2021
Forsejlet fra Frederikshavn til Sælvig kl. 09.02 - kl. 13.06.

28. april, 2021
Øvelsessejlads kl. 14.10 - 16.34. Øvet anløb i Sælvig.

29. april, 2021
Øvelsessejlads Afgang Sælvig kl. 11.08, ankomst Dokk1 kl. 12.08. Afgang Århus kl. 14.53, ankomst Sælvig kl. 16.15.

30. april, 2021
Øvelssessejlads afgang Sælvig kl. 11.30, ankomst Dokk1 kl. 12.31. Øvet anløb i Århus. Afgang Århus kl. 13.12, ankomst Sælvig kl. 13.59, ankomst Sælvig kl. 14.55.

1. maj, 2021
Øvelsessejlads kl. 13.06 - 14.35.

2. maj, 2021
Øvelsesejlads. Afgang Sælvig kl. 10.55, Ankomst Dokk1 kl. 11.57. Øvet anløb i Århus. Afgang Århus kl. 14.11, ankomst Sælvig kl. 15.13.

15. maj, 2021
Sidste dobbelttur fra Sælvig kl. 18.45 aflyst. Driften indstillet indtil videre på grund af skade på kølevandspumpen til den ene hovedmotor.

18. maj, 2021
Atter i fart.

19. august, 2021
Taget ud af drift på efter dagens sidste ankomst til Sælvig på grund af problem med den ene turbolader.

20. august, 2021
En ny turbolader fra Tyskland ankom i løbet af natten til Hou og blev transporteret til Sælvig af Prinsesse Isabella. Skiftet i løbet af dagen, prøvesejlads kl. 22.41 - kl. 23.15.

21. august, 2021
Atter i fart efter normal fartplan.

30. januar, 2022 - 31. januar, 2022
Forsejlet fra Sælvig til Skagen kl. 20.57 - kl. 02.10. På bedding hos Karstensens Skibsværft kl. 10.20.

10. februar, 2022
Af bedding kl. 14.30. Prøvesejlads kl. 18.42 - kl. 19.17. Forsejlet fra Skagen til Sælvig kl. 20.04 - kl. 00.54.

11. februar, 2022
Atter i fart.

4. april, 2022
Første enkelttur til Århus gennemført, derefter aflyst to dobbeltture. Afgang 16.30 fra Århus planmæssigt, dog sejlet til Ballen i stedet for Sælvig på grund af blæsevejret. Ankomst Ballen kl. 18.00.

5. april, 2022
Forsejlet fra Ballen til Sælvig kl. 05.46 - kl. 06.02. Herefter normal sejlads.

13. januar, 2023
På afgangen fra Århus kl. 14 fik Lilleøre problemer lidt forbi Tunø, hvor der var høje søer. Søerne slog så kraftigt op under skibet, at en siderude i styrehuset gik i stykker. Færgen vendte om kl. 14.55 og returnerede til Århus. Ankomst kl. 14.46. Sejladsen indstillet.

16. januar, 2023
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 04.10 - kl. 05.29. I fart fra Sælvig i normal fartplan kl. 06.30.

Supplerende oplysninger

Design

Incat Crowther
Guangzhou SinoDane Ship Design
OSK-ShipTech A/S

Kendingssignal

OYMQ (2020 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2020 - )

Hjemsted

Sælvig (2020 - )

Dimensioner

Længde: 35,4 m, Længde overalt: 36,3 m, Bredde: 10,0 m, Dybgang: 1,8 m, Dybde: 2,7 m

Tonnage

BT: 338, NT: 122

Kapacitet

296 passagerer

Fart

Servicefart: 25 knob, Topfart: 29,2 knob

Maskineri

2 stk. D2862 LE463 MAN diesel hovedmaskine, 2058 kW
2 stk. D7A HE Volvo Diesel hjælpemaskine
2 stk. fastbladet propel

Skrog

katamaran, aluminium

Billeder af Lilleøre

 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(interiør)
Lilleøre
 Lilleøre
(chalup)
Lilleøre
 Lilleøre
(om bord)
Lilleøre
 Lilleøre
(om bord)
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre
 Lilleøre
Lilleøre



Oprettet: 24. marts 2019. Senest revideret: 16. januar 2023.
79 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS