Værft: Lübecker Flender-Werke AG, Lübeck, Tyskland.
Nybygning nr. 608.
IMO nummer: 7361324.
Kølstrakt: 2. april, 1975.
Søsat: 4. november, 1975.
Leveret: 12. april, 1976.
Ruter
Göteborg - Immingham, Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (15. april, 1976 - oktober, 1977)
Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (oktober, 1977 - januar, 1979)
Udstillingsskib, Holland Expo i Den Persiske Bugt (januar, 1979 - februar, 1979)
Udstillingsskib, Expo Scan Arab i mellemøsten (17. januar, 1980 - 6. marts, 1981)
Göteborg - Felixstowe (10. december, 1981 - 1. oktober, 1982)
Udstillingsskib, World Wide Expo (25. oktober, 1982 - 25. februar, 1983)
Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (3. marts, 1983 - 31. marts, 1983)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (1. april, 1983 - 24. september, 1983)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (25. september, 1983 - 2. juni, 1984)
Göteborg - Harwich (2. juni, 1984 - 11. december, 1984)
Esbjerg - Harwich (15. januar, 1985 - 18. januar, 1985)
Göteborg - Harwich (18. januar, 1985 - 7. juni, 1985)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (7. juni, 1985 - 4. december, 1985)
Göteborg - Harwich (4. december, 1985 - 5. februar, 1986)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (5. februar, 1986 - 29. november, 1986)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (5. december, 1986 - 29. november, 1986)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (12. januar, 1987 - 1. november, 1987)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (25. januar, 1988 - 7. november, 1988)
Esbjerg - Harwich (25. november, 1988 - 22. februar, 1989)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (23. februar, 1989 - 25. september, 1989)
Göteborg - Harwich (4. december, 1989 - 26. marts, 1990)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (26. marts, 1990 - 4. april, 1990)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (5. april, 1990 - 16. juni, 1990)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (16. juni, 1990 - 27. august, 1990)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (27. august, 1990 - 1. november, 1990)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (1. november, 1990 - 12. december, 1990)
Göteborg - Harwich (13. december, 1990 - 7. januar, 1991)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (7. januar, 1991 - 14. januar, 1991)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (17. marts, 1991 - 3. november, 1991)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (5. november, 1991 - 11. december, 1991)
Göteborg - Harwich (12. december, 1991 - 11. februar, 1992)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (11. februar, 1992 - 25. marts, 1992)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (25. marts, 1992 - 13. juni, 1992)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (24. april, 1992 - 29. oktober, 1992)
Göteborg - Harwich, Göteborg - Amsterdam og Göteborg - Newcastle (13. juni, 1992 - 24. august, 1992)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (24. august, 1992 - 29. oktober, 1992)
Göteborg - Harwich (29. oktober, 1992 - 2. november, 1992)
København - Göteborg (2. november, 1992 - 1. januar, 1993)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (1. april, 1993 - 30. september, 1993)
Hirtshals - Kristiansand (1994 - 1998)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (17. februar, 1994 - 8. juni, 1994)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (9. juni, 1994 - 29. juni, 1994)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (16. juli, 1994 - 21. juli, 1994)
Esbjerg - Harwich, Esbjerg - Newcastle, Göteborg - Harwich, og Göteborg - Newcastle (21. juli, 1994 - 8. september, 1994)
Göteborg - Ijmuiden (8. september, 1994 - 2. oktober, 1994)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (9. februar, 1995 - 24. maj, 1995)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (24. maj, 1995 - 18. september, 1995)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (19. september, 1995 - 20. december, 1995)
Göteborg - Harwich (21. december, 1995 - 8. januar, 1996)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (25. januar, 1996 - 5. juni, 1996)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (6. juni, 1996 - 26. august, 1996)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (27. august, 1996 - 4. juni, 1997)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (5. juni, 1997 - 25. august, 1997)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (26. august, 1997 - 14. januar, 1998)
Göteborg - Harwich (15. januar, 1998 - 19. januar, 1998)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (17. marts, 1998 - 21. april, 1998)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (23. april, 1998 - 11. maj, 1998)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (12. maj, 1998 - 3. juni, 1998)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (4. juni, 1998 - 24. august, 1998)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (25. august, 1998 - 6. januar, 1999)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (2. april, 1999 - 24. september, 1999)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (6. april, 2000 - 17. maj, 2002)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (16. juni, 2002 - 11. januar, 2005)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (2. februar, 2005 - 7. januar, 2006)
Ijmuiden - Newcastle (10. februar, 2006 - 8. marts, 2006)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (9. marts, 2006 - 31. oktober, 2006)
Genova - Porto Torres (maj, 2007 - ca. 2010)
Livorno - Olbia (ca. 2010 - ca. 2011)
Genova - Olbia (ca. 2011 - )
Rederier
Rederi AB Salénia, Saléinvest AB & Rederi AB Tranatlantic, Göteborg, Sverige (12. april, 1976 - 23. november, 1981)
Management: Tor Line AB, Göteborg, Sverige (12. august, 1976 - 1. december, 1981)
Salénia AB & Saléinvest AB, Göteborg, Sverige (23. november, 1981 - december, 1981)
DFDS A/S, Danmark (1. december, 1981 - december, 1983)
Charter: DFDS A/S, Danmark (1. december, 1981 - 14. januar, 1991)
K/S Difko XXXIII, Danmark (19. december, 1983 - 14. januar, 1991)
DFDS A/S, Danmark (14. januar, 1991 - 31. juli, 2000)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark (31. juli, 2000 - 27. november, 2003)
DFDS A/S, Danmark (27. november, 2003 - 2. november, 2006)
Moby S. p. A., Italien (2. november, 2006 - )
Hændelser og særlige begivenheder
søndag 23. december, 1979
På vej fra Göteborg til Felixstowe grundstødte Tor Scandinavia ud for Galterö. Færgen blev trukket fri af to slæbebåde og midlertidige reparationer blev foretaget på Cityvarvet, Göteborg.
fredag 28. december, 1979
På vej fra Göteborg til Amsterdam grundstødte Tor Scandinavica ved Svinholmsgrundet. Det lykkedes at komme fri af grunden for egen maskinkraft. Tor Scandinavica vendte tilbage til Göteborg. Færgen blev repareret for over 3,7 millioner SEK ved Cityvarvet AB, Göteborg efter de to grundstødninger.
mandag 25. september, 1989
Brand ombord. En påsat brand i en vogn med vasketøj resulterede i omfattende skader. To passagerer døde af røgforgiftning. Tor Scandinavia, der var på vej fra Göteborg til Harwich kunne for egen maskine gå til Esbjerg.
mandag 2. oktober, 1989 - fredag 27. oktober, 1989
Repareret på HDW-Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.
torsdag 17. januar, 1991 - mandag 11. marts, 1991
Omfattende ombygninger og moderniseringer blev foretaget ved Blom + Voss AG, Hamburg, Tyskland for 33.000.000 DM.
Undervejs fra Göteborg til Amsterdam udbrød der brand i maskinrummet. Branden skyldtes et utæt brændstofrør ved én af hovedmaskinerne. Ilden blev slukket af sprinkleranlægget, oh Princess of Scandinavia kunne med to af hovedmaskinerne sejle til Esbjerg for reparation.
På en rejse fra Newcastle (North Shields) til Göteburg gik bagbords gear i stykker. Tre tandhjul blev beskadiget. Da reservedele skulle specialfremstilles, og først ville kunne skaffes sidst på året, blev det besluttet at sejle med kun to hovedmaskiner. Derfor skulle bagbords propel midlertidigt fjernes for at øge hastigheden.
onsdag 29. juni, 1994 - lørdag 16. juli, 1994
Under dokning ved Skipsdokk Sør A/S, Kristiansand, Norge, hældede skibet pludselig 11 ° til styrbods. Derved gik der hul på skroget, og en større mængde vand trængte ind i maskinrummet og én af hovedmaskinerne.
onsdag 5. oktober, 1994 - fredag 3. februar, 1995
Det beskadigede gear blev repareret ved Cityvarvet AB, Göteborg, Sverige.
fredag 3. februar, 1995 - lørdag 4. februar, 1995
Prøvesejlads.
onsdag 21. januar, 1998 - onsdag 11. marts, 1998
Fik monteret sidetanke på Remontowa S.A., Gdansk, Polen for at opfylde nye stabilitets- og sikkerhedskrav. Bulbstævn og ducktail blev ved samme lejlighed ændret.
fredag 24. september, 1999 - tirsdag 4. april, 2000
Alle fire hovedmaskiner blev udtaget hos MAN B&W diesel, Frederikshavn og sendt til hovedreparation hos SEMT Pielstick, St. Nazaire, Frankrig. Der var revner i motorblokkene, og reparation kunne ikke foretages lokalt.
torsdag 30. marts, 2000 - fredag 31. marts, 2000
Prøvesejlads og aflevering til DFDS.
fredag 17. maj, 2002 - lørdag 18. maj, 2002
Mens Princess of Scandinavia var på vej fra Newcastle til Kristiansand, udbrød der brand i maskinrummet kl. 22:34. Branden skyldtes et utæt hydraulikrør, olie dryppede ned på varme motordele og antændtes. En maskinmester fik røgforgiftning og to passagerer måtte behandles for chok.
Besætningen fik slukket branden efter et par timer. Det lykkedes at starte én af de fire hovedmotorer, og skibet kunne for egen kraft fortsætte mod Kristiansand. Senere kunne endnu to motorer startes. Princess of Scandinavia ankom til Kristiansand kl. 16.30.
mandag 20. maj, 2002 - torsdag 13. juni, 2002
Repareret ved Fredericia Skibsværft A/S, Fredericia.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S: forslag
Salenrederiena (Tor Line)
Kendingssignaler
OWEN (1. december, 1981 - 1. september, 1988)
OWEN2 (1. september, 1998 - 2. november, 2006)
ICBG (2. november, 2006 - )
Flag
| Sverige (12. april, 1976 - 1. december, 1981) |
| Danmark (1. december, 1981 - 2. november, 2006) |
| Italien (2. november, 2006 - ) |
Hjemsteder
Göteborg (12. april, 1976 - 1. december, 1981)
Esbjerg (1. december, 1981 - 2. november, 2006)
Napoli (2. november, 2006 - )
Dimensioner
Længde overalt: 182,26 m, Bredde: 23,6 m, Dybgang: 6,2 m (1976)
Længde: 166,94 m, Længde overalt: 184,36 m, Bredde: 26,4 m, Dybgang: 6,2 m (1998)
Tonnage
BRT: 14893,53, NRT: 7964 (november, 1982)
BRT: 15729,93, NRT: 8119,06 (januar, 1991)
BT: 21545, NT: 12099 (april, 1994)
BT: 22528, NT: 12567 (februar, 1998)
Kapacitet
1507 passagerer, 1416 køjepladser, 420 personbiler, 910 lanemeter
Fart
Fart: 27,2 knob
Maskineri
4 stk. PC3 12V480 SEMT-Pielstick, 33540 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 28. december 2008. Senest revideret: 25. november 2009. Senest tjekket: 1. november 2022.