Værft: Murdoch & Murrey, Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 158.
Søsat: 26. marts, 1898.
Leveret: april, 1898.
Status: Forlist.
Navne
Vega (april, 1898 - 4. maj, 1904)Tjaldur (4. maj, 1904 - 22. juni, 1939)
Dora (21. juni, 1939 - 21. december, 1942)
Ruter
København - Riga (én dobbelttur) (26. maj, 1904 - juni, 1904)
København - Leith - Færøerne (26. maj, 1904 - 1922)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (8. december, 1922 - 1923)
Danmark - Newcastle (også) (1923)
Esbjerg - Harwich / Grimsby (også) (1923)
København - Riga (1923 - 1925)
Sverige - Hull (1926 - 1927)
København - Leith - Færøerne (1926 - 1928)
Stettin - København - Göteborg (hovedsageligt) (1928 - 1929)
Aalborg / Århus - Hamburg (hovedsageligt) (1930 - 1931)
Esbjerg - Grimsby (1931 - 1933)
Esbjerg - Oosetende - Antwerpen (også) (1933)
Esbjerg - Pasaia (én dobbelttur) (20. januar, 1934 - 29. januar, 1934)
Esbjerg - Pasaia - Zeebrugge - Esbjerg (én tur) (17. marts, 1934 - 28. marts, 1934)
Evakuering af flygtninge (7. juli, 1939 - 194?)
Forsyningsskib for tyske tropper i Nordafrika (16. august, 1942 - 21. december, 1942)
Rederier
Wasa-Nordsjö Ångbåts AB, Nikolaistad, Rusland (april, 1898 - 4. maj, 1904)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (4. marts, 1904 - 22. juni, 1939)
Constantin Atychides, Panama (22. juni, 1939 - 18. juni, 1942)
Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (18. juni, 1942 - 21. december, 1942)
Hændelser og særlige begivenheder
Solgt til DFDS. Anmeldt til registret 9. juni, registreret 11. juni.
onsdag 5. februar, 1936 - juni, 1939
Oplagt i København.
Solgt til Constantin Atychides. Overtaget 22. juni. Udrustet til passagertransport på mellemdæk.
Dora afsejlede fra København mod Antwerpen med 420 jødiske flygtninge om bord.
Afsejlede fra Antwerpen med yderligere 60 jødiske flygtninge om bord.
Arresteret i Vlissingen af de hollandske myndigheder på grund af sikkerhedsmæssige mangler.
Afsejlede fra Vlissingen.
Ankom til Palestina.
Panama planlagde at stryge Dora fra registret, fordi skibet blev brugt til kontrabande (ulovlig last).
tirsdag 2. juni, 1942 - lørdag 6. juni, 1942
Forsejlet fra Sète til Marseille.
Solgt til (eller beslaglagt af?) den tyske flåde, overtaget 12. juni.
søndag 21. juni, 1942 - tirsdag 30. juni, 1942
Forsejlet fra Marseille til Napoli.
onsdag 31. juni, 1942 - tirsdag 4. august, 1942
Ombygget i Napoli.
Prøvesejlads.
mandag 21. december, 1942
Skudt i sænk af den britiske flåde ud for Tunis.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
VKDB (april, 1898 - 11. juni, 1904)
NMTS (11. juni, 1904 - 1933)
OUMM (1934 - 21. juni, 1939)
Flag
| Finland (april, 1898 - 11. juni, 1904) |
| Danmark (11. juni, 1904 - 21. juni, 1939) |
| Panama (21. juni, 1939 - 18. juni, 1942) |
| Tyskland (18. juni, 1942 - 21. december, 1942) |
Hjemsteder
Vaasa (april, 1898 - 11. juni, 1904)
København (11. juni, 1904 - 28. maj, 1930)
Aalborg (28. maj, 1930 - 6. september, 1934)
Esbjerg (6. september, 1934 - 21. juni, 1939)
Panama (21. juni, 1939 - 18. juni, 1942)
Dimensioner
Længde: 60,4 m, Længde overalt: 63,0 m, Bredde: 8,9 m, Dybgang: 3,8 m
Tonnage
BRT: 795, NRT: 433, DW: 622
Kapacitet
53 passagerer, 53 køjepladser, 300 personbiler
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
1 stk. triple expansion Rankin & Blackmore dampmaskine, 800 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 26. august 2019.