Vesta

Værft: Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd., Newcastle-on-Tyne, England.
Nybygning nr. 387.

Søsat: 22. april, 1879.
Leveret: april, 1879.

Status: Forlist.

Navn

Vesta (april, 1879 - 16. juni, 1917)

Ruter

Malmö - Helsingborg - Newcastle (maj, 1882 - december, 1893)
Sverige - England (22. marts, 1894 - 1898)
København - Hanko / Hamburg / Frankrig (også) (1894 - 1898)
Island - Europa (1. marts, 1896 - 30. november, 1896)
København - Leith - Færøerne - Island (1. marts, 1898 - 1898)
Stettin - København - Christiania (Oslo) - Norges vestkyst (lejlighedsvis) (1899 - 1917)
København - Leith - Færøerne - Island (hovedsageligt) (april, 1899 - 1917)

Rederier

Friederich Georg Schmidt, Hamburg, Tyskland (april, 1879 - 1. august, 1881)
A. Kirsten, Hamburg, Tyskland (1. august, 1881 - 6. maj, 1882)
Partrederi v/ Gottfried Beijer, Malmö, Sverige (1. august, 1881 - 15. februar, 1883)
Sydsvenska Ångfartygs AB, Malmö, Sverige (15. februar, 1883 - 19. januar, 1894)
Skånska Ångfartygs AB, Malmö, Sverige (19. januar, 1894 - 14. april, 1899)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (1. marts, 1896 - 30. november, 1896)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (14. april, 1899 - 16. juli, 1917)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (11. juli, 1917 - 16. juli, 1917)

Hændelser og særlige begivenheder

december, 1893
Sydsvenska Ångfartygs AB trådte i likvidation.

fredag 14. april, 1899
Solgt til DFDS. Anmeldt til det danske register 2. juni, registreret 8. juni.

mandag 17. februar, 1913
På vej fra Isafjord til Reykjavik i tæt snevejt grundstødte Vesta nær Hnífsdalur, Island. Vand trængte ind i maskinrum,et og slukkede fyrene. Passagerer og nogle besætningsmedlemmer blev bragt i land.

tirsdag 18. februar, 1913 - fredag 21. februar, 1913
Bjærget af Svitzer og efterfølgende bragt til Isafjord for reparation.

mandag 16. juli, 1917
På vej fra Seyðisfjörður til Fleetwood med en last af sild, tran og uld, blev Vesta ramt af en torpedo fra den tyske ubåd U-88. 5 mand omkom. Resten af besætningen reddede sig i bådene og ankom til Sumba, Suðuroy, Færøerne dagen efter.
Søforklaring og Søforhør dat. Thorshavn d. 21/7 17.
Anmeldelse fra Rederiet dat. Kjøbenhavn d. 13/10 17.

Kl. 2.10 FM. observeredes fra V., som befandt sig ca. 60 Sm. fra Færøerne, tæt om Styrbord en Torpedo, og umiddelbart efter indtraf en voldsom Eksplosion. Redningsbaadene affiredes, men den ene kæntrede, og da V. umiddelbart efter sank, savnedes 1. Maskinm. Edvard Magnus Quirinus Larsen, Hovmester Ivar Richter Devald og Koksmath Poul Ingedahl, alle af Kbhvn., Matros Martinus Petersen af Horsens og Fyrbøder Arvid Reinholdt Jacob Söderlund af Sverige. Kort efter kom en tysk Undervandsbaad til, men efter at der fra den var blevet rettet flere Spørgsmaal angaaende Skibet og Ladningen, dykkede den og forsvandt. Den 17. indkom de øvrige af V.'s Besætning til Suderø.
Anm. Aarsagen til Forliset fremgaar af det ovenanførte.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

FRDQ (april, 1879 - 6. maj, 1882)
HCRN (6. maj, 1882 - 8. juni, 1899)
NKJW (8. juni, 1899 - 16. juni, 1917)

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (april, 1879 - 6. maj, 1882)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (6. maj, 1882 - 8. juni, 1899)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. juni, 1899 - 16. juni, 1917)

Hjemsteder

Hamburg (april, 1879 - 6. maj, 1882)
Malmö (6. maj, 1882 - 8. juni, 1899)
København (8. juni, 1899 - 16. juni, 1917)

Dimensioner

Længde: 67,0 m, Længde overalt: 70,8 m, Bredde: 8,2 m, Dybgang: 5,5 m

Tonnage

BRT: 1122, NRT: 688, DW: 1082

Kapacitet

92 passagerer, 70 køjepladser

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 700 ihk
1 stk. fastbladet propel

Skrog

jern

Billeder af Vesta

Oprettet: 15. november 2019.