Rederier
Dampskibsselskabet Dronningen IS, Christianssand, Norge (maj, 1876 - 5. juni, 1888)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (5. juni, 1888 - 16. august, 1916)
Dansk Kartoffel- og Gemyseexport, Kallundborg, Danmark (16. august, 1916 - 1. maj, 1918)
Hændelser og særlige begivenheder
Solgt til Dansk Kartoffel- og Gemyseexport, anmeldt 15. september, registreret 7. december.
Ombygget til motorfragtskib.
Sænket af mine eller torpedo på vej fra Århus til London. 9 omkom, 3 blev reddet. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Søforhør i Kjøbenhavn d. 27/5 og 20/6 18. Anmeldelse fra Rederiet dat. Kjøbenhavn d. 13/6 18.
Kl. ca. 5 EM., da Samsø i Konvoj befandt sig udfor Sunderland, blev Skibet ramt af en Torpedo eller Sømine;
hele Forskibet sprængtes og Samsø sank næsten øjeblikkelig; det lykkedes Føreren, 3. Mester og en Letmatros, der alle blev trukket ned med Skibet, at holde sig oven Vande ved noget Vraggods, indtil de kort efter blev taget om Bord i en engelsk Patrouillebaad, der landsatte dem i Sunderland. Hele den øvrige Besætning omkom.
Anmeldt og registreret slettet som forlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NWPQ (5. juni, 1888 - 1. maj, 1918)
Flag
| Norge (maj, 1876 - 5. maj, 1888) |
| Danmark (5. maj, 1888 - 1. maj, 1918) |
Hjemsteder
Kristiansand (maj, 1876 - 5. juni, 1888)
København (5. juni, 1888 - 11. maj, 1889)
Århus (11. maj, 1889 - 15. juni, 1905)
Kalundborg (15. juni, 1905 - 1. maj, 1918)
Dimensioner
Længde: 54,9 m, Længde overalt: 57,0 m, Bredde: 6,7 m, Dybgang: 2,5 m
Tonnage
BRT: 411,43, NRT: 259,31, DW: 60 (1876)
BRT: 397,13, NRT: 246,01, DW: 60 (1889)
BRT: 379, NRT: 193, DW: 60 (1915)
BRT: 324, NRT: 172 (1916)
Kapacitet
250 passagerer, ? køjepladser
Fart
Fart: 11 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 480 ihk (1876 - 1914)
1 stk. 4-cylindret Bolinder glødehovedmotor, 160 ihk (1916 - 1918)
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 28. juni 2021.