Bryderen

Værft: Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö, Sverige.
Nybygning nr. 41.

Søsat: 10. december, 1883.
Leveret: 10. december, 1884.

Status: Ophugget.

Navne

Bryderen (10. december, 1884 - 9. marts, 1947)
Posejdon (9. marts, 1947 - 1962)

Ruter

Isbryder (vinter) (1885 - 1960)
Passagerfart (lejlighedsvis) (1885 - 1947)
Dampforsyning ved Migała (olieraffinaderi) i Gdansk (kort tid) (november, 1960 - 196?)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (10. december, 1884 - 9. marts, 1947)
Główny Urząd Morski, Szczecin, Polen (9. marts, 1947 - ca. 1956)
Polskie Ratownictwo Okrętowe, Gdynia, Polen (ca. 1956 - november, 1960)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 14. november, 1884
Prøvesejlads.

søndag 16. november, 1884
Prøvesejlads.

tirsdag 2. december, 1884
Prøvesejlads.

1930
Ombygget ved Frederikshavns Værft og Flydedok. Ombygget maskine, nye kedler og mere opretstående skorsten.

tirsdag 4. marts, 1947
Solgt til Główny Urząd Morski, Polen.

onsdag 5. marts, 1947
Forsejlet fra København mod Trelleborg.

tirsdag 9. september, 1947
Overtaget af Główny Urząd Morski i Trelleborg.

1962
Ophugget i Polen.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NVJT (1884 - 1833)
OYWB (1933 - 9. marts, 1947)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (10. december, 1884 - 9. marts, 1947)
Polen's flagPolen's flag
Polen (9. marts, 1947 - 1962)

Hjemsteder

København (10. december, 1884 - 9. marts, 1947)
Szczecin (9. marts, 1947 - 1962)

Dimensioner

Længde: 40,1 m, Længde overalt: 43,3 m, Bredde: 9,8 m, Dybgang: 4,6 m

Tonnage

BRT: 417, NRT: 181, DW: 315

Kapacitet

103 passagerer
På Øresund 744 passagerer

Fart

Fart: 9 knob (1884)
Fart: 10 knob (1930)

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 1000 ihk (1884)
1 stk. 3-cylindret compound dampmaskine, 1400 ihk (1930)
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Bryderen

Oprettet: 5. september 2021.