Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 176.
Søsat: 10. december, 1879.
Leveret: februar, 1880.
Status: Ophugget.
Navn
Storebelt (februar, 1880 - oktober, 1922)Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt.
søndag 1. januar, 1922 - mandag 2. januar, 1922
På rejse fra Odense til Newcastle med landbrugsprodukter, mistet skruen og derefter grundstødt. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Søforklaring og Søforhør i Hjørring d. 3. januar 1922. Strandingsindberetning, dat. 8. april 1922.
Kl. 5.30 Eftermiddag passeredes Hirshals. Det blæste da haard Kuling af Vest. Kl. 10.45 Eftermiddag hørtes pludselig
et haardt Smæld i Skibet, og samtidig tog Maskinen Rous. Da det viste sig, at Skruen var mistet, blev Roret
lagt haardt Bagbord for at faa Skibet til at lænse for Vinden.
Den 2. januar Kl. 1 Formiddag sattes to Nødsejl, og Skibet
styredes for disse i Nordøstlig Retning, idet der jævnlig blev afgivet Nødsignal. Da Skibet drev lige mod Hirshals
blev Bagbords Anker sat Kl. 2.45 Formiddag og Kl. 2.50 Formiddag sattes ogsaa Styrbords Anker, da Skibet begyndte at svinge op for Vinden. Da der var stukket ca. 30 Favne ud paa Styrbords Kæde, brækkede Bagbords Kæde, hvorfor
der blev stukket ud til 60 Favne om Styrbord og dette Anker holdt. Hirshals pejledes nu i misvisende Øst og Rubjerg
Knude i misvisende Sydøst. Kl. 3.20 Formiddag sprang Syrbords Kæde og Skibet gik atter i Drift. Det forsøgtes nu at holde Skibet ved Hjælp af de øvrige ombordværende Ankre (et stort og et mindre Varpanker og et Reserveanker);
men disse kunde ikke holde Skibet, som drev paa Land ved Hirshals Kl. 11 Formiddag. Besætningen blev Kl. 12
Middag bjerget i Land af Redningsbaaden fra Hirshals. Skibet blev senere bragt flot.
Anm. Det formodes at Skruen er slaaet af ved at tørne mod en haard Genstand i Vandet. Aarsagen
til Strandingen fremgaar af det ovenfor anførte.
Hævet og bugseret til Frederikshavn af Viking og Sejrø.
I dok for undersøgelse. Det blev besluttet ikke at lade skibet reparere.
Anmeldt og registreret solgt til ophugning hos Mezz & Bleckwehl, Hamburg.
Rapporteret ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NSGP (februar, 1880 - 23. marts, 1922)
Flag
| Danmark (februar, 1880 - 23. marts, 1922) |
Hjemsteder
Nakskov (februar, 1880 - 20. januar, 1914)
Odense (20. januar, 1914 - 23. marts, 1922)
Dimensioner
Længde: 57,5 m, Længde overalt: 60,5 m, Bredde: 8,2 m, Dybgang: 4,1 m, Dybde: 4,5 m
Tonnage
BRT: 589,43, NRT: 327,92, DW: 540
Kapacitet
12 passagerer, 12 køjepladser
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 710 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Storebelt

Storebelt

Storebelt

(Grundstødning og kollision)
Storebelt
Oprettet: 23. september 2021.