Rederier
Aktieselskabet Dampskibsselskabet i Aarhuus, Aarhus, Danmark (april, 1869 - 29. januar, 1870)
Operatør: Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (6. januar, 1870 - 29. januar, 1870)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (29. januar, 1870 - 17. maj, 1904)
Daniel Milberg, Hamburg, Tyskland (17. maj, 1904 - 1904)
J. Tscherepoff, Odessa, Ukraine (1904 - 1906)
A. Schowalda, Odessa, Ukraine (1906 - 11. august, 1914)
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 6. januar, 1870 - søndag 16. januar, 1870
Overtaget af DFDS. Skødet er dateret 29. januar, 1870. Registreret 16. januar 1871.
Ankom til Århus for første gang.
Ombygget og forlænget i Renfrew. Fik nye kedler.
Blev udstyret med elektrisk lys som det første DFDS skib.
På rejse fra Odessa til Nicolaieff (Mykolaiv) ramte Express en flydemine nær Ochakoff (Ochakiv) i Sortehavet og sank. Totalforlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NCJF (april, 1869 - 17. maj, 1904)
Flag
| Danmark (april, 1869 - 17. maj, 1904) |
| Tyskland (17. maj, 1904 - 1904) |
| Ukraine (1904 - 11. august, 1914) |
Hjemsteder
Århus (april, 1869 - 14. januar, 1871)
København (14. januar, 1871 - 17. maj, 1904)
Hamburg (17. maj, 1904 - 1904)
Odessa (1904 - 11. august, 1911)
Dimensioner
Længde overalt: 61,5 m, Bredde: 7,1 m, Dybgang: 3,9 m (1868)
Længde overalt: 71,2 m, Bredde: 7,1 m, Dybgang: 3,9 m (1880)
Tonnage
BRT: 448,51, NRT: 195,24 (1869)
BRT: 452,06, NRT: 197,20 (1878)
BRT: 659,97, NRT: 369,12, DW: 200 (1880)
BRT: 662,56, NRT: 383,75 (1880)
Kapacitet
420 passagerer, ? køjepladser (1880)
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
2 stk. 2x2-cylindret compound skråtstillet dampmaskine, 1170 ihk
2 stk. sidehjul
Oprettet: 6. marts 2022.