St. Knud

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 38.

Bestilt: 7. april, 1865.
Søsat: 18. september, 1865.
Leveret: 21. november, 1865.

Status: Ophugget.

Navn

St. Knud (21. november, 1865 - 20. februar, 1922)

Ruter

København - Samsø - Odense (23. november, 1865 - 1867)
København - Ballen - Odense (hovedsageligt) (1867 - 1890)
København - Kerteminde - Nyborg - Rudkøbing (hovedsageligt) (1888)
Forskellige danske indenrigsruter (1888 - 28. oktober, 1917)

Rederier

Odense Dampskibsselskab, Odense, Danmark (21. november, 1865 - 1. april, 1867)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1. april, 1867 - 4. oktober, 1921)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 14. november, 1865
Bilbrev udstedt.

1876 - april, 1876
Forlænget ved Lindholmens Mekaniska Verkstad

1881
Maskinen ombygget, og kedel udskiftet.

søndag 28. oktober, 1917
Oplagt i København.

tirsdag 4. oktober, 1921
Solgt til Petersen & Albeck for ophugning. Anmeldt og registreret 7. oktober.

mandag 20. februar, 1922
Anmeldt ophugget. Slettet fra registret samme dag.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NPMQ (1867 - 20. februar, 1922)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (21. november, 1865 - 20. februar, 1922)

Hjemsteder

Odense (21. november, 1865 - 1. april, 1867)
København (1. april, 1867 - 17. april, 1885)
Odense (17. april, 1885 - 14. april, 1891)
Rudkøbing (14. april, 1891 - 21. maj, 1910)
Nakskov (21. maj, 1910 - 20. februar, 1922)

Dimensioner

Længde overalt: 34,9 m, Bredde: 5,3 m, Dybgang: 3,2 m (1865)
Længde overalt: 40,1 m, Bredde: 5,4 m, Dybgang: 3,2 m (1876)

Tonnage

BRT: 150,43, NRT: 81,11, DW: 155 (1865)
BRT: 188,23, NRT: 117,53, DW: 175 (1876)
BRT: 186,24, NRT: 106,67 (1883)
BRT: 189,10, NRT: 97,01, DW: 175 (1885)

Kapacitet

80 passagerer, 8 køjepladser

Fart

Fart: 9 knob

Maskineri

1 stk. 4-cylindret tandem compound dampmaskine, 200 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af St. Knud

Oprettet: 26. marts 2022.