Værft: Smith & Rodger, Govan, Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 11.
Leveret: 11. april, 1848.
Status: Ophugget.
Rederier
Edinburgh & Dundee Steam Packet Company, Leith, Skotland (11. april, 1848 - 29. juni, 1850)
H. P. Prior, Grosserer, København, Danmark (29. juni, 1850 - 1. januar, 1867)
Rekvireret: Den danske stat, København, Danmark (1850 - marts, 1851)
Rekvireret: Den danske stat, København, Danmark (1864)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1. januar, 1867 - 1883)
Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt.
Rekvireret af den danske regering.
Tilbageleveret til H. P. Prior.
Rekvireret til troppetransport under krigen mod Tyskland.
Ombygget ved Burmeister & Baumgarden. Maskine udskiftet.
Overtaget af DFDS. Endeligt bekræftet med skøde 12. oktober 1867.
Oplagt i København og udrangeret.
søndag 30. december, 1883
Anmeldt ophugget i løbet af året.
Slettet fra registret som ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NPMD (1867 - 1883)
Flag
| Storbritannien (11. april, 1848 - 29. maj, 1850) |
| Danmark (29. maj, 1850 - 1883) |
Hjemsteder
Leith (11. april, 1848 - 29. maj, 1850)
København (29. maj, 1850 - 1883)
Dimensioner
Længde overalt: 15,9 m, Bredde: 5,3 m, Dybgang: 2,3 m
Tonnage
BRT: 151,87, NRT: 82,28 (1850)
Kapacitet
? passagerer
Maskineri
1 stk. 1-cylindret dampmaskine, 80 nhk (1848 - 1865)
1 stk. dampmaskine (1865 - 1883)
2 stk. sidehjul
Billeder af Zephyr
Zephyr
Oprettet: 7. april 2022.