Værft: Aarhus Flydedok og Maskinkompagni A/S, Århus, Danmark.
Nybygning nr. 168.
Værft (skroget): Fartygsentreprenader AB (FEAB), Göteborg, Sverige
Nybygning nr. (skroget): 88.
IMO nummer: 7622742.
Bestilt: 8. juni, 1976.
Leveret: 4. juni, 1977.
Status: Forlist.
Navne
Nopal Sea (4. juni, 1977 - april, 1979)
Seadrake (april, 1979 - april, 1985)
Kiwi (april, 1985 - oktober, 1985)
Pan (oktober, 1985 - juni, 1986)
Pan 1 (juni, 1986 - december, 1989)
Maersk Yare (december, 1989 - 1991)Rederier
KS Sand Shipping AS (Nils Hugo Sand), Oslo, Norge (4. juni, 1977 - april, 1985)
Charter: Danske Statsbaner, Danmark (november, 1984 - 11. december, 1984)
Pan Shipping Ltd. (Nils Hugo Sand), Wellington, New Sealand (april, 1985 - 1988)
Charter: Norfolk Line B.V., Scheveningen, Holland (maj, 1987 - 1988)
Britline (The Maersk Company), London, England (1988 - 1991)
Hændelser og særlige begivenheder
Aarhus Flydedok indgik aftale med Fartygsentreprenader AB i Uddevalla om bygning af skroget (byggenr. 88). Nederste del af agtersektionen blev bygget på Marstrandsverken i Marstrand (byggenr. 129), og nederste del af forreste sektion blev bygget af Addevallaverken FEAB i Uddevalla.
Skroget ankom i slæb til Århus, hvor overbygningen blev påbygget, og skibet blev udrustet.
Prøvesejlads.
Overtaget i Århus. Afsejlede samme dag.
DSB indgik charteraftale med det norske rederi Sand Shipping (Nils Hugo Sand) om at få Seadrake i timecharter i foreløbig 12 måneder.
mandag 19. november, 1984
Seadrake planlagt indsat på én natlig dobbelttur Århus - Kalundborg, afgang Kalundborg kl. 20.00, afgang Århus kl. 01.30. Færgen skulle overføre løstrailere og evt. førerløse biler for at aflaste prinsessefærgerne.
Færgen blev imidlertid ikke indsat, da den forud for indsættelsen blev tilbageholdt i Århus af Søfartsstyrelsen på grund af mangler på radioanlæg og brandslukningsudstyr. Desuden blokerede Sømandsforbundet færgen samme sted på grund af utilfredshed med, at DSB ville besejle ruten med en færge, der havde rent udenlandsk besætning.
Prinsesse Benedikte indsat som afløser.
mandag 26. november, 1984
Seadrake blev forsynet med DSB skorstensbånd.
I den mellemliggende periode var de af Søfartsstyrelsen påpegede mangler blevet udbedret, og der var indgået aftale med Sømandsforbundet om at udskifte 4 norske matroser med 6 danske. Således kunne færgen natten til 27. november forsejles tom til Kalundborg for indsættelse herfra.
tirsdag 27. november, 1984
Færgen blev blokeret i Kalundborg af SiD-organiserede havnearbejdere. De mente, at Seadrake ikke var en færge men et fragtskib. Derfor skulle skibet lastes og losses af dem og ikke af DSB tjenestemænd.
Da de danske matroser ikke ville arbejde under politibeskyttelse, måtte Prinsesse Benedikte fortsætte som afløser.
tirsdag 4. december, 1984
DSB nåede til enighed med SiD om at lastning og losning i Kalundborg kunne foretages af SiD-organiserede havnearbejdere, og der var således kunne sejladsen komme i gang.
onsdag 5. december, 1984 - torsdag 6. december, 1984
I fart på én dobbelttur fra Kalundborg.
torsdag 6. december, 1984
Færgen blev blokeret af Dansk Jernbaneforbund i protest mod aftalen med SiD, da denne opgave hidtil havde været forbeholdt medlemmer af Dansk Jernbaneforbund.
tirsdag 11. december, 1984
DSB meddelte, at man opgav besejling på ruten med Seadrake, og indgik herefter aftale med Sand Shipping om frigørelse fra charteraftalen.
torsdag 27. december, 1990
På rejse fra Great Yarmouth til Scheveningen, grundstødt i hårdt vejr nær Scheveningen efter problemer med styremaskine.
Trukket fri. Under bugsering mod Rotterdam, atter grundstødt og kæntret.
Ophugget på stedet og løftet væk i store sektioner.
Supplerende oplysninger
Flag
| Norge (4. juni, 1977 - oktober, 1985) |
| Bahamas (oktober, 1985 - 1988) |
| Storbritannien (1988 - 1991) |
Hjemsteder
Oslo (4. januar, 1977 - oktober, 1985)
Nassau (oktober, 1985 - 1988)
London (1988 - 1991)
Dimensioner
Længde: 91,01 m, Længde overalt: 93,27 m, Bredde: 14,79 m, Dybgang: 3,5 m, Dybde: 4,53 m
Tonnage
BRT: 1117, NRT: 639, DW: 1839
Kapacitet
670 lanemeter
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
2 stk. TBD441V16 MWM diesel, 4800 bhk
2 stk. propel
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 12. december 2023.