Almirante Luis Brion

Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 151.
IMO nummer: 6420707.

Kølstrakt: 2. marts, 1964.
Søsat: 20. august, 1964.
Leveret: 7. december, 1964.

Status: Ophugget.

Navne

Lasse (7. december, 1964 - 11. juli, 1973)
Almirante Luis Brion (11. juli, 1973 - oktober, 2003)

Ruter

Juelsminde - Kalundborg (19. december, 1964 - 7. juli, 1973)
Puerto Muaco - Punto Fijo samt Curacao - Aruba (august, 1973 - 1994)
Oplagt (1994 - oktober, 2003)

Rederier

Juelsminde Kalundborg Linien A/S (JKL), Kalundborg, Danmark (7. december, 1964 - 1. januar, 1970)
Jydsk Færgefart A/S, Danmark (1. januar, 1970 - 11. juli, 1973)
Ferries Del Caribe S.A., San Juan, Venezuela (11. juli, 1973 - oktober, 2003)

Hændelser og særlige begivenheder

søndag 29. november, 1964
Prøvetur.

lørdag 5. december, 1964
Præsentationssejlads i Øresund.

søndag 6. december, 1964 - mandag 7. december, 1964
Fremvisning ved Langelinie, København begge dage. Sidst på dagen 7. december afgår Lasse mod Horsens, og skibet overtages formelt af rederiet.

tirsdag 8. december, 1964 - torsdag 10. december, 1964
Fremvisning i Horsens, Juelsminde, Vejle og Kalundborg.

fredag 11. december, 1964
Uvist af hvilken grund starter motorerne pludseligt kort før første ordinære afgang fra Kalundborg, mens færgen endnu er ved at blive lastet. Trosserne sprænges, landgangen falder i havnen, og færgen sejler for fuld kraft gennem havnen. Man forsøger at slå bak, men færgen støder mod en mole og grundstøder. Der er ingen tilskadekomne. Lasse repareres på Aalborg Værft A/S og kan sættes i drift 19. december.

mandag 23. december, 1968
Lasse og Julle kolliderede i tæt tåge ved Paludans Flak syd for Samsø. Begge færger havde passagerer og biler om bord. Ingen personer kom til skade, men begge færger måtte tages ud af drift for reparation.
Rapport fra statens skibstilsyn dat. 24. dec. Søforklaring i Kalundborg d. 28. dec. Kl. 1545 passerede J., der styrede rv. 80° med maskinen gående fuld kraft frem, under en let SØ.-lig brise med tæt tåge Lynger Hage tværs om bb. Kort efter sås på radarskærmen ekkoet fra et skib, der befandt sig forude vest for Samsø styrende mod lystønden på 55°45'N., 10°31'Ø. (nr. 13 i rute 25). Kursen ændredes til rv. 50° for at gå agten om dette skib, som derefter holdtes ca. 40° om stb., medens kursen langsomt ændredes til rv. 100°. hvilken kurs førte midt imellem 3-kosten på Paludans Flak og lystenden „Paludans Flak N.". På radarskærmen sås nu ekkoet fra et modgående skib. der befandt sig ca. 6 sm. forude om bb.. og som senere viste sig at være M/Fg. „LASSE" af Kalundborg. Da plotning på radaren viste, at L. trak ind mod J.s kurslinie, ændredes kursen til 110 og derefter til 120° for at gå så tæt på 3-kosten på Paludans Flak som muligt. Samtidig stilledes skruebladene i neutral stilling. L. trak stadig sydover, og da afstanden mellem skibene var ca. 1 sm.. beordredes maskinen bak. Kort efter sås, ca. 3 streger forude om bb. L.s grønne sidelys. Da afstanden mellem skibene var aftaget til ca. 0,1 sm., hørtes fra L. 3 korte toner, hvilket besvaredes med 3 korte toner med fløjten fra J. Da afstanden mellem skibene var aftaget til ca. 90 m, lagdes roret hårdt bb., men umiddelbart efter — kl. 1615 — da skibene befandt sig tæt ved 3-kosten på Paludans Flak. 50 tørnede L. med stævnen næsten vinkelret mod J.s bb. side agten for bb. udstødsskorsten, hvorved der opstod et ca. 4 m langt hul i klædningen over mellemdækket samt indtrykning i skibssiden på promenadedæk og bådedæk. Af den af L.s besætning afgivne forklaring fremgår, at da L. kl. 1609 under en let ØSØ.- lig brise med nordgående strøm og tæt tåge befandt sig 0,3 sm. N. for lystønden „Paludans Flak E." styrende rv. 270° med maskinen gående fuld kraft frem, sås på radarskærmen ekkoet fra J., der befandt sig vest for ovennævnte lystønde nr. 13 i rute 25 i en afstand fra L. på ca. 4,5 sm. Kursen ændredes til rv. 260°, således at L. ville passere tæt nord om 3-kosten på Paludan Flak. Kl. 1612 reduceredes farten til meget langsomt frem. Passageafstanden til J. beregnedes til 3/4 sm., idet det forventedes, at J. ville passere nord om L. Kl. 1614 viste pejlingerne, at J. var på vej ned mod L. L. var da ved at miste styrefart, og i den hensigt at passere J. på modsat kurs beordreres maskinen fuld kraft frem, og roret lagdes hårdt stb. Afstanden til J. var imidlertid nu så ringe, at manøvren ikke kunne gennemføres, hvorfor maskinen beordredes fuld kraft bak. Umiddelbart efter kom J. til syne i en afstand af ca. 300 m, og bakmanøvren tilkendegaves ved 3 korte toner med fløjten, men kort efter — kl. 1616 — indtraf kollisionen som ovenfor anført, hvorved L.s bovport blev stærkt beskadiget.
Anm. Sagens behandling er ikke afsluttet.

mandag 23. december, 1968
Lasse fik omfattende skader i stævnen, men kunne fortsætte til Juelsminde, hvor færgen blev losset. Derefter blev Lasse uden last forsejlet til Kalundborg.

torsdag 26. december, 1968
Forsejlet til Aalborg Værft for midlertidig reparation. Et stålskot blev påsvejset i stedet for den ødelagte bovport.

fredag 27. december, 1968
Atter i drift. På grund af skottet i stævnen måtte al lastning om losning foregå over hækken.

fredag 3. januar, 1969 - januar, 1969
Planlagt dokning fremskyndet. Repareret efter kollisionen.

søndag 30. oktober, 1994
Almirante Luis Brion hærges af en brand i passagerafdelingen. Oplægges efterfølgende i Maracaibo, Venezuela.

torsdag 30. oktober, 2003
Ankommer til skrotning i Peru

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OXCT (1964 - 1973)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1964 - 1973)
Venezuela's flagVenezuela's flag
Venezuela (1974 - 2003)

Hjemsted

Kalundborg (1964 - 1973)

Dimensioner

Længde overalt: 92,5 m, Bredde: 16,5 m, Dybgang: 4,2 m

Tonnage

BRT: 2360, NRT: 1075, DW: 866

Kapacitet

1200 passagerer, 52 køjepladser, 135 personbiler

Fart

Servicefart: 16,5 knob

Maskineri

4 stk. MAN diesel, 5700 hk
2 stk. MAN diesel hjælpemaskine
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Billeder af Almirante Luis Brion

Oprettet: 13. februar 2009.