Ruter
Rønne - Ystad (december, 1978 - 2004)
Rønne - København (december, 1978 - 30. september, 2004)
Rønne - Køge (1. oktober, 2004 - april, 2005)
Rønne - Sassnitz (maj, 2005 - 2020)
Rønne - Køge (22. december, 2020 - 4. januar, 2021)
Rønne - Køge (23. januar, 2021 - 2021)
Rønne - Ystad (én dobbelttur) (8. februar, 2021)
Rønne - Køge (afløserfærge) (2. maj, 2021 - 17. maj, 2021)
Rønne - Ystad (én dobbelttur) (1. juni, 2021)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (21. oktober, 2021 - 22. oktober, 2021)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (30. marts, 2022 - 6. april, 2022)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (29. januar, 2023 - 31. januar, 2023)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (3. februar, 2023 - 5. februar, 2023)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (10. februar, 2023)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (16. marts, 2023)
Rønne - Sassnitz (afløserfærge) (13. april, 2023 - 26. april, 2023)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (18. april, 2023 - 19. april, 2023)
Rederier
Statsvirksomheden Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark (17. december, 1978 - 30. april, 2005)
Bornholmstrafikken A/S, Danmark (1. maj, 2005 - 12. juni, 2008)
Nordic Ferry Services A/S, Danmark (12. juni, 2008 - 1. oktober, 2010)
Operatør: Bornholmstrafikken A/S, Danmark (12. juni, 2008 - 1. oktober, 2010)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (1. oktober, 2010 - juli, 2016)
Mols-Linien A/S, Danmark (26. september, 2016 - 19. april, 2017)
Charter: Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (26. september, 2016 - 1. september, 2018)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (19. april, 2017 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Povl Anker kolliderede på vej mod København i tåget vejr med det lettiske fragtskib Cesis kl. 05:33 ved arbedsområdet ved Øresundsforbindelsen. Fra Povl Anker var skibet observeret, og der var slået bak, så Povl Ankers fart på kollisionstidspunktet var 0 knob. Umiddelbart før sammenstødet havde Cesis været meget tæt på at kollidere med det svenske fragtskib Norlandia, der sejlede foran Povl Anker.
Povl Anker fik mindre skader på bulbstævn og bovport. Ingen kom til skade.
onsdag 5. januar, 2000 - onsdag 5. januar, 2005
Ved ankomst til færgelejet i Rønne kl 13.55 kom Povl Anker ind med for stor fart og ramte ind i færgelejet med 5-6 knob. To passagerer kom lettere til skade, og et par biler fik buler. Povl Ankers bulbstævn fik et par huller ved det ublide møde med kajen, og der skete mindre skader på færgeleje og broklap.
Ombygget, fik flere kahytter.
mandag 1. oktober, 2001 - onsdag 28. november, 2001
Ombygget hos Remontowa i Gdansk. Fik monteret sponsons på siderne.
lørdag 12. september, 2020 - søndag 13. september, 2020
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn. Afgang Rønne 12. september kl. 19.00, ankomst Frederikshavn 13. september kl. 09.53
tirsdag 27. oktober, 2020 - onsdag 28. oktober, 2020
Dokkede ud og afsejlede fra Frederikshavn 27. oktober kl. 15.45. Kompasrettet ud for Frederikshavn ca. 3 timer, derefter forsejlet til Rønne. Ankomst Rønne 28. oktober, lagde til ved Krydstogtskajen kl. 9.
mandag 21. december, 2020
Sejladsen med hurtigfærge til Ystad indstillet, efter grænsen til Sverige på grund af Covid-19 blev lukket for indrejse for danskere. Povl Anker blev derfor indsat med to daglige dobbeltture ture Rønne - Køge.
Ekstrasejladserne til Køge indstillet, da Express 1 atter er i fart til Ystad.
lørdag 23. januar, 2021 - søndag 31. januar, 2021
Indsat på Rønne - Køge på grun af de svenske Covid-19 restriktioner. Én daglig dobbelttur.
søndag 2. maj, 2021 - mandag 17. maj, 2021
Indsat som afløser på Rønne - Køge sammen med Ark Futura under Hammershus' værftsophold.
Afløser på Rønne - Ystad, mens Express 1 reparerede maskine. Tog en enkelt dobbelttur. Max og Hammershus også i fart.
torsdag 21. oktober, 2021
Indsat som afløser for Max og Express 1, der blev oplagt på grund af kraftigt blæsevejr efter at have udført én hhv. to dobbeltture.
Udførte denne dag 2 dobbeltture som afløser på grund af kraftigt blæsevejr. Express 1 udførte 3 dobbeltture, Max kun én dobbelttur.
Sammen med Max indsat som afløser for Express 1, der skulle repareres efter en molepåsejling. Første afgang kl. 19.55.
Max måtte aflyse dagens sejladser som afløser for Express 1 på grund af stærk blæst. Povl Anker og Hammershus udførte hver én dobbelttur denne dag. Povl Anker måtte vente uden for Ystad i over 3 timer, indtil én af de polske færger havde forladt færgelejet.
Indsat som afløser for Hammershus, der afløste for Express 2, som afløste for Express 1. Planlagt afgang fra Rønne kl. 17.00 forsinket til kl. 17.15.
Ankom på tur fra Køge til Rønne kl. 06.28. Indsat som afløser for Express 2, første afgang fra Rønne kl. 11.28.
Atter indsat som afløser for Express 2. Udførte to dobbeltture. Første afgang fra Rønne kl. 11.59.
Indsat som afløser for Express 2. Afgang fra Rønne kl. 18.20.
lørdag 4. februar, 2023 - søndag 5. februar, 2023
To dobbeltture Rønne - Ystad hver dag. Derefter oplagt som reserve.
Afløste Express 2 på to ture på grund af hårdt vejr. Første afgang fra Rønne kl. 12.00.
søndag 26. februar, 2023 - mandag 27. februar, 2023
Forsejlet fra Rønne til Lindø 26. februar kl. 14.10 - 27. februar kl. 05.50. I dok.
søndag 12. marts, 2023 - mandag 13. marts, 2023
Ud af dok. Forsejlet fra Lindø til Rønne kl. 14.09 - kl. 06.55.
Udførte to dobbeltture for Express 1, der ikke sejlede på grund af arbejde i færgelejet i Rønne (bundsikring). Desuden afløste Hammershus.
torsdag 13. april, 2023 - onsdag 26. april, 2023
Indsat som afløser op Sassnitz (Mukran) ruten for Hammershus under dennes dokning.
tirsdag 18. april, 2023 - onsdag 19. april, 2023
Supplerede Max, der var indsat som afløser for Express 1, der behøvede maskinreparation. Povl Anker sejlede én daglig dobbelttur.
Forsejlet fra Rønne til Ystad kl. 17.07 - 19.37. På grund af maskinproblemer om bord på Express 5 blev Povl Anker indsat på en enkelttur, afgang Ystad kl. 20.35, ankomst Rønne kl. 23.00.
Indsat som afløser for Express 5 og Express 1, der ikke sejlede på grund af vejret. Efter ankomst til Ystad kl. 17.15, blev også sejlads med Povl Anker indstillet. Således var der ingen sejlads på Rønne - Ystad.
Atter i fart som afløser på Rønne - Ystad. Afgang Ystad kl. 10.20.
Express 5 begyndte at sejle igen 8. august om aftenen. Imidlertid var Express 1 blevet skadet langs kaj under stormen. Derfor fortsatte Povl Anker sejladsen med to dobbeltture denne dag.
Express 1 fortsat ude af drift. Povl Anker sejladsen med én dobbelttur denne dag.
Afløste på dobbelttur fra Rønne kl. 17.30 for Express 5 der ikke sejlede på grund af blæsevejr.
Povl Anker indsat som afløser for Express 5 og Express 1, der ikke sejlede på grund af blæst. Udførte todobbeltture, første afgang kl. 09.30, sidste ankomst Rønne kl. 00.25.
torsdag 23. november, 2023
Povl Anker indsat som afløser for Express 1, der ikke sejlede på grund af vejret (Express 5 var på værft). Povl Anker sejlede to dobbeltture, første afgang Rønne kl. 06.10, sidste ankomst Rønne kl. 21.57.
Supplerende oplysninger
Design
Niels Kryger
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignaler
OYRA (30. november, 1978 - 1. juli, 2005)
OYRA2 (1. juli, 2005 - 23. januar, 2006)
OYRA (23. januar, 2006 - 6. februar, 2006)
OYRA2 (6. februar, 2006 - 25. februar, 2008)
OYRA (6. februar, 2008 - 30. maj, 2008)
OYRA2 (30. maj, 2008 - 8. januar, 2010)
OYRA (8. januar, 2010 - 29. marts, 2010)
OYRA2 (29. marts, 2010 - )
Flag
| Danmark (30. november, 1978 - ) |
Hjemsted
Rønne (30. november, 1978 - )
Dimensioner
Længde: 113,28 m, Længde overalt: 121,1 m, Bredde: 21,5 m, Dybgang: 5,15 m (1978)
Længde: 113,28 m, Længde overalt: 121,1 m, Bredde: 24,5 m, Dybgang: 5,15 m (2001)
Tonnage
BT: 12131, BRT: 8203,39, NT: 4305, NRT: 3661,36, DW: 1905
BT: 12358, NT: 4376
Kapacitet
1500 passagerer, 490 køjepladser, 262 personbiler (2000)
Fart
Topfart: 20 knob
Maskineri
4 stk. 16U28LU-VO B&W Alpha diesel hovedmaskine, 17000 hk
3 stk. Frichs diesel hjælpemaskine, 2238 kW (1978 - 2020)
3 stk. DI16 Scania diesel hjælpemaskine, 1524 kW (2020 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 22. februar 2009. Senest revideret: 24. november 2023.