Værft: Trondheims mekaniske Værksted (TMV), Trondheim, Norge.
Nybygning nr. 298.
IMO nummer: 8019344.
Bestilt: november, 1980.
Kølstrakt: 1. juni, 1981.
Søsat: 27. maj, 1982.
Leveret: 8. december, 1982.
Navne
Narvik (8. december, 1982 - 16. marts, 2007)Gann (16. marts, 2007 - )
Rederier
Ofotens Damskibsselskap A/S (ODS), Narvik, Norge (8. december, 1982 - januar, 1988)
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA (OVDS), Narvik, Norge (januar, 1988 - marts, 2006)
Hurtigruten ASA, Norge (marts, 2006 - 21. februar, 2007)
Charter: Norsk Hydro, Norge (1. oktober, 2006 - 21. oktober, 2006)
Unge Sjømenns Kristelige Forening (Rogaland videregående sjøaspirantskole), Hundvåg, Norge (21. februar, 2007 - )
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LLNV (8. december, 1982 - )
Flag
| Norge (1. december, 1982 - ) |
Hjemsteder
Narvik (8. december, 1982 - 21. februar, 2007)
Stavanger (21. februar, 2007 - )
Dimensioner
Længde: 97,5 m, Længde overalt: 108,6 m, Bredde: 16,5 m, Dybgang: 4,7 m
Tonnage
BRT: 4072, DW: 1160 (1982)
BRT: 6257, NRT: 2252 (1988)
Kapacitet
410 passagerer, 178 køjepladser, 40 personbiler (1982)
580 passagerer, 312 køjepladser, 40 personbiler (1988)
Fart
Fart: 19 knob
Maskineri
2 stk. Bergen diesel, 6400 hk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Kort om Narvik
Narvik har byggenummer 298 fra Trondheim Mekaniske Verksted. Imidlertid indgik Trondheim Mekaniske Verksted i Akergruppen (Aker Trøndelag), hvorfor Narvik også har fået tildelt Aker Trøndelag byggenrummer 827. Narvik var i øvrigt det allersidste skib, der blev bygget i Trondheim.
M/S Narvik blev ikke indsat i Hurtigrutens trafik fra Bergen. Den 18. december 1982 overtog Narvik passagerer, gods og besætning fra Håkon Jarl på den sydgående tur. Narvik var blevet døbt dagen før i hjembyen Narvik, af ODS' bookingchef Anne-Marie Pleym.
Narvik havde et alvorligt havari 16. april 1991, da den ved Lysøysund syd for Rørvik stødte så solidt på grund, at den stod højt over vand på den ene side, og med et kahytsdæk under vand på den anden side. Ingen kom til skade ved den voldsomme grundstødning, men Narvik blev efterfølgende repareret for 20 mio kr. ved Fiskerstrand Værft ved Ålesund.
Narvik var den sidste af de tre mellemgenerations-søstre, der blev ombygget med "kuffert på hækken". Narvik gik ud af rute 10. november 1989 med kurs mod Bremerhafen, og genoptog ruten fra Bergen 4. december 1989.
Ved ombygningen hos Motorenwerke Bremerhafen (MWB) mistede Narvik sit containerdæk med plads til 22 TEU.
Oprettet: 26. februar 2009. Senest tjekket: 29. august 2022.