Værft: Nuovi Cantieri Apuania SpA., Marina di Carrara, Italien.
Nybygning nr. 2119.
IMO nummer: 7826855.
Søsat: 12. juli, 1980.
Leveret: 14. maj, 1981.
Ruter
Genova - Lagos (20. maj, 1981)
Rotterdam - Hull (29. april, 1982 - 24. juni, 1982)
Koper - Patras (august, 1982 - 1983)
Dover - Zeebrugge (23. juni, 1987 - 1988)
Holyhead - Dun Laoghaire (august, 1988 - september, 1988)
Århus - Kalundborg (1991 - 11. juni, 1999)
Århus - Aabenraa - Klaipeda (august, 1999 - 2001)
Rostock - Liepāja (maj, 2001 - 2005)
Rostock - Ventspils (11. oktober, 2005 - 2006)
Århus - Aabenraa - Klaipeda (januar, 2006 - 15. januar, 2006)
Rostock - Ventspils (2007 - )
Ventspils - Travemünde (20. januar, 2010 - 5. september, 2011)
Liepāja - Travemünde (3. november, 2011 - 30. januar, 2022)
Nynäshamn - Hanko (1. februar, 2022 - )
Rederier
Castello Hellas Shipping Co., Piræus, Grækenland (14. maj, 1981 - 30. juni, 1985)
Charter: Grimaldi-Siosa Lines S.A. (Sicula Oceanica S.A.), Italien (20. maj, 1981)
Charter: North Sea Ferries B.V., Rozenburg, Holland (28. april, 1982 - 24. juni, 1982)
Charter: UMEF (august, 1982 - 1983)
Sealink UK Ltd, London, England (30. juni, 1985 - 1988)
So Mejdunaroden Automobile Transport (S.M.A.T), Bourgas, Bulgarien (1988 - juni, 1990)
Nordström & Thulin AB, Stockholm, Sverige (juni, 1990 - 31. oktober, 1990)
Arka Marine II K/S, Århus, Danmark (31. oktober, 1990 - 2. august, 1994)
Charter: Danske Statsbaner, Danmark (1991 - 14. juni, 1995)
BG Garanti Forsikringsselskab A/S, Frederiksberg, Danmark (2. august, 1994 - 15. september, 1997)
DSB Rederi A/S, Korsør, Danmark (14. juni, 1995 - 21. maj, 1997)
Charter: Scandlines A/S, Danmark (21. maj, 1997 - 15. september, 1997)
Scandlines A/S, Danmark (15. september, 1997 - 16. juni, 1998)
Scandlines Aktiengesellschaft Fährgeselschaft, Tyskland (16. juni, 1998 - 7. oktober, 1998)
Scandlines AG, Tyskland (7. oktober, 1998 - 15. oktober, 1998)
Scandlines Danmark A/S, Danmark (15. oktober, 1998 - 9. december, 2010)
Stena Line Baltic A/S, Frederikshavn, Danmark (9. december, 2010 - 28. september, 2012)
Dru A/S, København, Danmark (28. september, 2012 - 1. oktober, 2012)
Sol Dru A/S, København, Danmark (1. oktober, 2012 - 15. august, 2013)
Stena Line Baltic A/S, Frederikshavn, Danmark (15. august, 2013 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget i Gdynia, Polen, for at kunne betjene Århus - Kalundborg ruten. Der blev blandt andet etableret passagerfaciliteter.
Hovedmaskiner udskiftet efter en del maskinproblemer.
oktober, 2001 - december, 2001
Forlænget ved Remontowa værftet, Gdańsk, Polen. Fik desuden monteret intern rampe til øverste vogndæk.
Da Nils Holgersson om eftermiddagen ankom til Travemunde, sejlede den direkte ind i siden på Urd, der lå ved Skandinavienkai. Nils Holgersson fik skader i stævnen, mens Urd fik hul i siden, både over og under vandlinien. På grund af vandindtrængen blev Urd evakueret. Der var ingen tilskadekomne. Begge færger blev taget ud af drift efter sammenstødet.
10. maj, 2012 - 25. maj, 2012
Repareret hos Fayard, Lindø. Afsejlede den 25. maj til Liepaja, hvortil den ankom 27. maj.
På vej fra Liepaja til Travemünde udbrød der brand på vogdækket. En defekt i et lysstofarmatur på vogndækket bevirkede, at armaturets plasticskærm brød i brand og faldt ned og antændte en lastbil. Branden var slukket en halv time efter den blev opdaget, og færgen kunne fortsætte. Ingen kom til skade.
24. juni, 2021 - 25. juni, 2021
Forsejlet fra Liepaje til Gdańsk. Ankom til værftet 25. juni kl. 14.30, direkte i flydedok.
29. juni, 2021 - 30. juni, 2021
Dokkede ud 29. juni kl. 18.00, Forsejlet til Travemünde, ankomst 30. juni kl. 17.50. I fart igen i kl. 22.20.
14. november, 2021 - 15. november, 2021
Sidste ankomst Travemünde kl. 17.04. Forsejlet fra Travemünde mod Gdańsk 14. november kl. 20.01. - 15. november kl. 21.35.
Flyttet til flydedok kl. 18.05 - kl. 18.55.
Trukket ud af dok kl. 18:41, langs kaj kl. 19.28.
Forsejlet fra Gdańsk til Liepāja kl. 00.41 (polsk tid) til kl. 15.18 (lettisk tid).
Atter i fart, afgang fra Liepaja kl. 20.50 lettisk tid.
30. januar, 2022 - 1. februar, 2022
Forsejlet fra Travemünde til Nynäshamn 20. januar kl. 18.40 - 1. februar kl. 19.05.
I fart på den nye rute til Hanko. Første afgang fra Nynäshamn kl. 20.50.
Supplerende oplysninger
Kaldesignaler
OUYL (22. april, 1991 - 21. juni, 1999)
OUYL2 (21. juni, 1999 - )
Flag
| Grækenland (maj, 1981 - juni, 1985) |
| Bermuda (juni, 1985 - 1988) |
| Danmark (22. april, 1991 - ) |
Hjemsteder
Piræus (maj, 1981 - juni, 1985)
Hamilton (juni, 1985 - 1988)
Århus (22. april, 1991 - 23. april, 1991)
Kalundborg (23. april, 1991 - )
Dimensioner
Længde: 140,83 m, Længde overalt: 150,8 m, Bredde: 20,2 m, Dybgang: 6,1 m (1981)
Længde: 160,54 m, Længde overalt: 171,05 m, Bredde: 20,2 m, Dybgang: 6,1 m (26. november, 2001)
Tonnage
BT: 11030, BRT: 5615,46, NT: 3309 (maj, 1994)
BT: 13144, NT: 3943 (26. november, 2001)
Kapacitet
240 passagerer, 325 personbiler, 920 lanemeter (1981)
600 passagerer, 1600 lanemeter (august, 2001)
Fart
Fart: 19 knob (1981)
Fart: 17,5 knob (1998)
Maskineri
3 stk. Mirrless Blackstone diesel hjælpemaskine, 2856 kW
1 stk. MAN B&W diesel hjælpemaskine, 1060 bhk
1 stk. Detroit diesel hjælpemaskine, 2050 bhk
2 stk. MWM diesel, 12000 bhk (1981 - 1998)
2 stk. Wärtsilä diesel, 9708 kW (1998 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Billeder af Urd
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 (søsterskibe) Urd Ask
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd
|
 Urd Peter Pan
|
 Urd
|
 Urd Finntide
|
 Urd Finntide
|
 Urd
|
Oprettet: 6. april 2009. Senest revideret: 5. februar 2022.