Værft: Fincantieri, Sestri Ponente, Genova, Italien.
Nybygning nr. 6122.
IMO nummer: 9320544.
Bestilt: maj, 2004.
Leveret: juli, 2006.
Status: Ophugget.
Hændelser og særlige begivenheder
På vej fra Civitavecchia til Savona ramte Costa Concordia omkring kl. 20 et rev ved den italienske ø Giglio. Der kom en lang flænge i skroget og skibet tog vand ind og begyndte at få slagside. Skibet blev sejlet ind på lavt vand nær Giglio Havn. På grund af slagside var det vanskeligt at få redningsbåde i vandet. Der var 3229 passagerer og 1023 besætningsmedlemmer om bord. 32 omkom ved forliset.
Costa Concordia kæntrede helt på lavt vand, så ca. halvdelen af skibet lå under vand. Kaptajnen blev i løbet af dagen anholdt af det italienske politi.
mandag 16. september, 2013 - tirsdag 17. september, 2013
Efter langvarigt arbejde med blandt andet bygning af en platform under vandet neden for skibet og påsvejsning af stabiliseringstanke, blev Costa Condorda rettet op. Efterfølgende skal yderligere tanke påsvejses den anden side af skibet, så det kan flyde og bugseres væk.
torsdag 26. september, 2013
I tiden kort efter forliset blev 30 af de omkomne fundet, mens to stadig savnedes. De sidste to blev fundet, da svært tilgængelige områder kunne undersøges nærmere, efter skibet var bragt på ret køl.
Ved at fylde luft i stabiliseringstankene blev Costa Concordia atter flydende.
Bugsering mod Genova påbegyndt.
Ankom til Genova for ophugning.
Efter de øvre dæk var skåret bort kunne de sidste stabiliseringstanke fjernes.
torsdag 1. september, 2016
Skroget blev sat i tørdok.
Ophugning tilendebragt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
IBHD (juli, 2006 - 2014)
Flag
| Italien (juli, 2006 - 2014) |
Hjemsted
Genova (juli, 2006 - 2014)
Dimensioner
Længde overalt: 290,2 m, Bredde: 35,5 m, Dybgang: 8,2 m
Tonnage
BT: 114500
Kapacitet
3788 passagerer, 3788 køjepladser
Fart
Servicefart: 19,5 knob, Topfart: 23 knob
Maskineri
6 stk. 12V46C Wärtsilä diesel, 75600 kW
2 stk. fastbladet propel
3 stk. tværpropel i bov
3 stk. tværpropel agter
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 16. maj 2009. Senest revideret: 23. marts 2012.