Richard With

Værft: Volkswerft Stralsund GmbH, Stralsund, Tyskland.
Nybygning nr. 103 (302).
IMO nummer: 9040429.

Kølstrakt: 31. marts, 1992.
Søsat: 14. februar, 1993.
Leveret: 22. november, 1993.

Navn

Richard With (22. november, 1993 - )

Rute

Bergen - Kirkenes (20. december, 1993 - )

Rederier

Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA (OVDS), Narvik, Norge (22. november, 1993 - 16. december, 2002)
Richard With KS, Eggesbønes, Norge (16. december, 2002 - 16. december, 2005)
Operatør: Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA (OVDS), Narvik, Norge (16. december, 2002 - marts, 2006)
Kystruten KS, Oslo, Norge (16. december, 2005 - 23. november, 2017)
Operatør: Hurtigruten ASA, Norge (marts, 2006 - 1. februar, 2015)
Operatør: Hurtigruten AS, Tromsø, Norge (1. februar, 2015 - 2. januar, 2019)
Coastal I AS, Tromsø, Norge (23. november, 2017 - 17. december, 2019)
Operatør: Hurtigruten Cruise AS, Tromsø, Norge (2. januar, 2019 - )
Richard With AS, Tromsø, Norge (17. december, 2019 - 10. januar, 2020)
Xiang CR13 HK Iinternational Ship Lease Co., Hongkong, Kina (10. januar, 2020 - )

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 6. januar, 2009
Grundstødt ved Trondheim havn i hårdt vejr. Skroget og en skrue blev beskadiget, og færgen tog vand ind. Maskiner og eltavle blev oversvømmet. Passagerer blev evakueret til land via hhv. brandstige og lift.

onsdag 5. august, 2009
Atter i fart efter reparation på et tysk værft.

februar, 2022 - august, 2022
Ombygget til hybriddrift på Myklebust Verft, Guskøy. Fik nye hovedmaskiner, en 1,1 MWh batteripakke samt en azimuth thruster, der kan trækkes op i skroget, når den ikke er i brug.

lørdag 30. juli, 2022 - mandag 1. august, 2022
Prøvesejlads, retur til Myklebust Verft.

onsdag 3. august, 2022 - torsdag 4. august, 2022
Prøvesejlads, afsluttede i Hareid.

torsdag 4. august, 2022 - fredag 5. august, 2022
Forsejlet fra Hareid mod Bergen for at være klar til første afgang fra Bergen 9. august.

fredag 5. august, 2022
Mistede styring og grundstødte ved Kjeholmen, Ytre Steinsund, kort før kl. 9. Om bord var 53 besætningsmedlemmer samt 14 håndværkere, der udførte efterarbejde efter værftsopholdet. Ingen kom til skade. Richard With blev trukket fri om eftermiddagen. Fortsatte først på aftenen for egne maskiner, først med destination Bergen, senere drejede Richard With nordpå mod Myklebust Verft.

lørdag 6. august, 2022
I flydedok på Myklebust Verft.

onsdag 7. september, 2022 - søndag 11. september, 2022
Prøvesejlads, afsluttede ved Myklebust Verft.

onsdag 14. september, 2022 - torsdag 15. september, 2022
Forsejlet fra Myklebust Verft til Bergen.

torsdag 22. september, 2022
Atter i fart. Startede i nordgående rute fra Bergen kl. 20.45.

Søsterskibe

Kong Harald
Nordlys

Supplerende oplysninger

Design

Falkum Hansen Design: generalarrangement, indretning

Kendingssignal

LGWH (22. november, 1993 - )

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (22. november, 1993 - )

Hjemsteder

Narvik (22. november, 1993 - 7. november, 2013)
Tromsø (7. november, 2013 - )

Dimensioner

Længde: 105,18 m, Længde overalt: 121,8 m, Bredde: 19,2 m, Dybgang: 4,7 m, Dybde: 10,3 m

Tonnage

BT: 11205, NT: 4153, DW: 850

Kapacitet

691 passagerer, 466 køjepladser, 45 personbiler

Fart

Servicefart: 15 knob, Topfart: 18 knob

Maskineri

2 stk. 6M552C MaK diesel hovedmaskine, 9000 kW (1993 - 2022)
2 stk. KRG-8 Bergen diesel hjælpemaskine (1993 - )
2 stk. B33:45L6 Bergen diesel (2022 - )
batterier, 2240 kWh (2022 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
1 stk. azimuth propel, nedfældbar (2022 - )

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

AIS

Hvor er Richard With nu?

Billeder af Richard With

Oprettet: 18. maj 2009. Senest revideret: 15. september 2022.